Die onzekerheid/spreiding zie je altijd op zo'n lange termijn. Dat de control een beetje kwakkelt bij de nul-lijn zegt me ook niet zoveel. Wat ik zie, is dat steeds meer members voor temps onder nul kiezen op de lange termijn. Die trend kan je mooi zien als je de pluimen van afgelopen dagen naast elkaar zet.
psies eens... er is duidelijk iets gaande.. je ziet het op de kaarten.. het verhaaltje van J&J en de pluimen gaan nu ook meedoen..
Kortom ik denk in de laatste week van januari begint de opbouw ( wat wij kwakkel noemen) en in februari is de winter terug.. ( ja ik ga gewoon positief zijn ) | Gewijzigd: 11 januari 2011, 23:21 uur, door Callie-P
Dat was echt een WC kwestie, we gaan tenslotte toch recht af op een nieuwe ijstijd.. Zei ik ik Januari? Ik bedoelde natuurlijk de eerste week van Februari voor de elfdorpen tocht!
Dat zie je idd duidelijk in de pluim tot en met do/vrij.
Daarna een beetje dwarrel maar dat hebben we toch nog nooit anders gezien op LT.
Ik zie het wel gebeuren! Over 10 dagen weer vol de winter in. | Gewijzigd: 12 januari 2011, 01:58 uur, door Micky
Ciao Johann
Nog ff ter verduidelijking van de wisselwerking stratosfeer en troposfeer een zgn "waterdamp" (water vapor) satellietfoto opgesnort (24e mei 2010). Op deze "water vapor" satellietfoto is heel mooi het verschil te zien tussen vochtige (wit) en droge (zwart)luchtmassa's. Stratosferische lucht kenmerkt zich doordat deze zeer droog is.
Uitgaande van een depressie voor de kust van Portugal is in dit voorbeeld heel mooi een zwarte spiraal (streep) te zien. Deze wordt veroorzaakt doordat zeer droge stratosferische lucht met kracht de troposfeer binnendringt. Dit fenomeen wordt een zgn "dry intrusion" of " in het verlengde daarvan dark stripe" genoemd.
Close up
GFS
Ciao Johann | Gewijzigd: 12 januari 2011, 04:47 uur, door Alpenweerman
ben benieuwd naar de diverse modeluitdraai van vanmorgen en dan mn de ENS
//knip//
Modelbeoordeling en onzekerheden
Tot en met het weekeinde grote consistentie, na het weekeinde zien we in de clustering toch de mogelijkheid op de overgang naar een sterker meanderend stromingspatroon met de neiging naar een blokkade. Het hogedrukgebied dat in de vorige run vanaf dinsdag meer invloed op ons weer zou gaan uitoefenen in in de meest recente run veel minder uitgesproken en breidt zich nu niet uit richting Scandinavië. Toch lijkt het stromingspatroon iets te wijzigen, waarbij de neiging naar een meer meridionaal stromingspatroon aanwezig is.....
//knip//
EPS temp anomalie de Bilt
Bron:KNMI
perioden met regen. De temperatuur loopt gedurende de middag op naar 6
graden in het noorden en 9 in het zuiden van het land. De wind is zuid
tot zuidwest en neemt toe naar matig, 3 tot 4, langs de kust en op het
IJsselmeer naar vrij krachtig tot krachtig.
Komende nacht is het bewolkt en vooral in het midden en zuiden zijn er
perioden met regen. Het wordt niet koud met minima die liggen tussen de
5 graden in het noorden en 11 in het zuiden. De wind is west tot
zuidwest, matig, aan de Zeeuwse en Zuid-Hollandse kust eerst nog vrij
krachtig of krachtig.
Donderdag overdag is het bewolkt en er zijn perioden met regen. De
temperatuur ligt tussen 8 graden in het Waddengebied en 12 in het
zuiden.
Bij ons wordt trouwens ook veel regen verwacht. In vooral het zuiden kan vanaf vandaag tot zaterdag lokaal zo’n 50 mm vallen. De regenval wordt veroorzaakt door het golvende frontensysteem van een omvangrijk Atlantisch lagedrukgebied.
@JV
Grosso modo zien we bij alle modellen een toenemend meanderend en later meridionaal stromingspatroon met uiteindelijk een geblokkeerde circulatie. Er wordt nog flink heen en weer geschoven met de precieze posities van de sturende weerssystemen. Hoog Scandi ook nog goede kansen (bv. ECMWF)
Kan nog leuk gaan worden !
Een klein vergelijk voor de 19 januari;
GFS 180H
EC180H
GEM180H
vooral het vervolg van GEM (240H) ziet er "lekker" uit
Nu de ENS nog ff afwachten !
Ciao Johann
Overigens mag het van mij best nog ff lekker winteren maar ik ga niet te vroeg juichen
Overigens mag het van mij best nog ff lekker winteren maar ik ga niet te vroeg juichen
Ik ben allang blij met het feit dat we dit soort kaarten weer te zien krijgen. Was gewoon te lang geleden. Een leuke periode met sneeuw en temps gemiddeld net onder nul kan ook mooi zijn. In elk geval mooier dan het saaie weer van nu
edit: goedemorgen idd! | Gewijzigd: 12 januari 2011, 09:38 uur, door zwoof