Wat dacht je van een stationair hoog , omega blokkade.
En spreek je je zelf niet tegen //weken lang stervenskoude oostenwind//
Stabiel
stabiel: sta` biel
(«Latijn)
bijvoeglijk naamwoord
1
bestendig, duurzaam;
2
vast van evenwicht, niet wankelbaar;
3
vast van toestand of grootte: stabiele prijzen
stabiel: vaststaand, niet bewegend, stationair, in tegenstelling tot labiel
stabiel: bestendig, duurzaam
standvastig, vast, vaststaand
Ja daar kan ik geen speld tussen krijgen.
Maar ik bedoel dan ook meer dat een evenwicht hoe lang dat ook kan standhouden uiteindelijk ook door een vlindertje van zijn stoel gehaald kan worden.
Het blijft zo veranderlijk als het weer he
Leuk die stukjes van je, je leert er veel van
Ik had nog een vraagje, als het gaat om ''stabiel'' winterweer, moeten we dan denken aan droge vorst of ook nog sneeuw erbij? (allerlei laagjes die vanuit de Noorse zee komen afzakken)?
PS, is het niet winter discussietopic 2010/2011 deel 26
Mijn (on)weer foto's : Foto's
Pas maar op met die Mummelman, voor je het weet post je iedere keer iets over de winter van 1947.
Die straalstroom lijkt op termijn namelijk eerst een slinger noordwaarts te krijgen om daarna min of meer stil te vallen.Wij zouden daardoor in 1e instantie een NW stroming krijgen maar door het stilvallen van de straalstroom zou er voor de ierse kust een geblokkeerd patroon kunnen ontstaan met een soort drukgat boven de midatlantic.
Nogmaals,dat kan dan toch alleen als er een (minor)SSW plaatsvindt??
ff snel, ,moet weg
Ik verwacht wel een algemene opwarming maar of het tot een SSW gaat komen zullen we moeten afwachten, kan maar hoeft niet , momenteel ook nog geen aanwijzingen hiervoor.
Het is overigens niet zozeer de straalstroom die verantwoordelijk is voor een evt blokkade ten westen van Ierland maar meer WLA op de Atlantsiche Oceaan (warmelucht advectie). Hierdoor kan de hoogterug zich verder opwerpen en een blok vormen. Natuurlijk heb je gelijk dat de straalstroom ook de WLA in de hand werkt. Dat de straalstroom gaat slingeren (meanderen planetaire golven -rossbygolven) kan onder andere een gevolg zijn van een afzwakkende PV. En het zijn ook juist weer deze golven die, zoals ik al eerder schreef, niet alleen horizontaal maar ook verticaal warme lucht meevoeren en in extreem geval dus weer tot in de hogere troposfeer en -of lagere stratosfeer. En daarmee is de cirkel weer rond ...etc etc. De kip of het ei zogezegd.
Zo snel weg voor een laatste ND.
Ciao Johann
omdat stabiliteit in de natuur niet bestaat.
Mogelijk dat ik het daarmee beter verwoordt?
ok, standvastig. Ofschoon stationair ook mooi klinkt.
Zeker de oper en de control hebben er vandaag geen zin in. Het gemiddelde lijkt wel wat gedaald en minder leden gaan voor echt warm weer... Oper en control zijn allebei zeer zacht in verhouding met de andere members dus nog geen drama !
Ik hoop op een scandihoog wie weet wat de runs morgen wel niet brengen
Leuk die stukjes van je, je leert er veel van
Ik had nog een vraagje, als het gaat om ''stabiel'' winterweer, moeten we dan denken aan droge vorst of ook nog sneeuw erbij? (allerlei laagjes die vanuit de Noorse zee komen afzakken)?
PS, is het niet winter discussietopic 2010/2011 deel 26
1. Geen tijd nu, misschien later vannacht of anders kom ik er morgenvroeg op terug.
2. Moet je bij Jan zijn
Nee heb bewust voor 2011 gekozen net zoals vorig jaar, we leven immers nu ook in 2011. Dit alles heeft ook een grote deel met de zoekmachines te maken
http://www.sat24.com/
De te verwachten neerslag ook maar meteen ff erbij gooien:
http://www.meteox.nl/3daagse.aspx | Gewijzigd: 11 januari 2011, 22:45 uur, door Rutte31
Ja ander woord zelfde wolken
Ik hoop dat het kwa stroming in iedergeval uit de hoek komt voor een elfstedentocht of op zijn minst een extreem koude winter.
Al is het maar omdat gewoon een goed koude winter die Al-Gore aanhang goed de laars in hun mond schuift.
Persoonlijk ervaren is deze winter tot nu toe echt goed, de vorst zit hier momenteel nog zo goed in de grond dat heel de toplaag zelfs nog rijdt alsof het beton is.
In het noordoosten van ons land blijft de winter momenteel ca drie centimeter onder de ontdooide grond
Ik verwacht wel een algemene opwarming maar of het tot een SSW gaat komen zullen we moeten afwachten, kan maar hoeft niet , momenteel ook nog geen aanwijzingen hiervoor.
Het is overigens niet zozeer de straalstroom die verantwoordelijk is voor een evt blokkade ten westen van Ierland maar meer WLA op de Atlantsiche Oceaan (warmelucht advectie). Hierdoor kan de hoogterug zich verder opwerpen en een blok vormen. Natuurlijk heb je gelijk dat de straalstroom ook de WLA in de hand werkt. Dat de straalstroom gaat slingeren (meanderen planetaire golven -rossbygolven) kan onder andere een gevolg zijn van een afzwakkende PV. En het zijn ook juist weer deze golven die, zoals ik al eerder schreef, niet alleen horizontaal maar ook verticaal warme lucht meevoeren en in extreem geval dus weer tot in de hogere troposfeer en -of lagere stratosfeer. En daarmee is de cirkel weer rond ...etc etc. De kip of het ei zogezegd.
Zo snel weg voor een laatste ND.
Ciao Johann
Yep,dat is ook zo,er zijn veel zaken die elkaar beïnvloeden.Vandaar ook de onzekerheid in het voorspellen van weer
Iig geeft dit fraaie stukje handwerk een mooi inzicht in hoe weerssystemen ontstaan en hoe complex weervoorspellen eigenlijk is!Je krijgt steeds meer respect voor diegenen die de modellen ontwikkelen
Nogmaals mijn enorme dank!