Leuk dus dat er weer wat op de planning staat en dat we weer met zijn allen het verwachte weer kunnen opwachten!
Ciao Johann
Stabiel bestaat niet,Een weertype kan zich hooguit een relatief lange tijd handhaven.
Net als ons klimaat dat buiten de invloeden van de mensheid gewoon doet wat het al sinds het begin der tijden doet... voortdurend veranderen.
Een dynamisch wintertje zoals afgelopen jaar vindt ik net zo mooi als weken lang stervenskoude oostenwind maar eigenlijk is dat alleen zo mooi omdat in ons land het weer van jaar tot jaar zo enorm in uitersten kan variëren.
Veel Nederlanders die voor het 'mooie' weer verhuizen naar een ander land komen daar op terug omdat het weer er zo saai monotoon is.
Ik vindt ons weertje echt perfect,nooit te lang koud of warm maar altijd zijn er de extremen die goed kunnen uithalen.
En dat maakt het weer van morgen altijd weer iets om voor wakker te worden.
Helemaal mee eens!
Net als ons klimaat dat buiten de invloeden van de mensheid gewoon doet wat het al sinds het begin der tijden doet... voortdurend veranderen.
Een dynamisch wintertje zoals afgelopen jaar vindt ik net zo mooi als weken lang stervenskoude oostenwind maar eigenlijk is dat alleen zo mooi omdat in ons land het weer van jaar tot jaar zo enorm in uitersten kan variëren.
Veel Nederlanders die voor het 'mooie' weer verhuizen naar een ander land komen daar op terug omdat het weer er zo saai monotoon is.
Ik vindt ons weertje echt perfect,nooit te lang koud of warm maar altijd zijn er de extremen die goed kunnen uithalen.
En of stabiel bestaat !
Wat dacht je van een stationair hoog , omega blokkade.
En spreek je je zelf niet tegen //weken lang stervenskoude oostenwind//
Stabiel
stabiel: sta` biel
(«Latijn)
bijvoeglijk naamwoord
1
bestendig, duurzaam;
2
vast van evenwicht, niet wankelbaar;
3
vast van toestand of grootte: stabiele prijzen
stabiel: vaststaand, niet bewegend, stationair, in tegenstelling tot labiel
stabiel: bestendig, duurzaam
standvastig, vast, vaststaand
Ik heb plots een inzicht over de diepere werking van de weersystemen! Johann, dank!
Maar.....
Om e.e.a te realiseren moet er dan niet eerst een portie warmte verzameld worden op zuidelijke graden?
Dit om een koude afzakking/stroming te realiseren van noord naar zuid? Met temps van 15 tot 17 graden overdag in het middenlandse zee gebied en noord Afrikaanse landen is dat toch nog veel te koud om een geforceerde uitwisseling te bewerkstelligen?
Edit: of trekt de warmte via een andere weg naar noord, waardoor wij een noord/oosten wind krijgen. Wisselwerking e.d?
Hoop dat je snapt wat ik bedoel, en mij kan vertellen wat ik mis.
| Gewijzigd: 11 januari 2011, 21:31 uur, door Shadow112
Ik heb plots een inzicht over de diepere werking van de weersystemen! Johann, dank!
Maar.....
Om e.e.a te realiseren moet er dan niet eerst een portie warmte verzameld worden op zuidelijke graden?
Dit om een koude afzakking/stroming te realiseren van noord naar zuid? Met temps van 15 tot 17 graden overdag in het middenlandse zee gebied en noord Afrikaanse landen is dat toch nog veel te koud om een geforceerde uitwisseling te bewerkstelligen?
Hoop dat je snapt wat ik bedoel, en mij kan vertellen wat ik mis.
Hoeft niet, wacht dacht je wat er gebeurd als 20 tot 30 °C vanuit de tropen stratosferisch gaat binnenstromen ( -50 to - 80 °C °) Daarnaast daalt binnen het strat. hoog de lucht, gelijk als bij een hogedrukgebied aan het aardoppervlak.
Deze dalende lucht zorgt ervoor dat de temperatuur verder stijgt in de stratosfeer.
Ciao Johann
Die straalstroom lijkt op termijn namelijk eerst een slinger noordwaarts te krijgen om daarna min of meer stil te vallen.Wij zouden daardoor in 1e instantie een NW stroming krijgen maar door het stilvallen van de straalstroom zou er voor de ierse kust een geblokkeerd patroon kunnen ontstaan met een soort drukgat boven de midatlantic.
Nogmaals,dat kan dan toch alleen als er een (minor)SSW plaatsvindt??
Dus meestal betekend koude bij ons, een warmte transport over de atlantische oceaan? Vandaar de wisselwerking tussen koude en warmte tussen noord amerika en west europa.
Of kijk ik nu te ver door?
;)
Deze dalende lucht zorgt ervoor dat de temperatuur verder stijgt in de stratosfeer.
Ciao Johann
Ben nog druk bezig dit in mijn processor te verwerken.
*met handjes op en neer de situatie's inbeeld*
:P
Edit: creëert dan een overdruk. Snap hem (bijna) | Gewijzigd: 11 januari 2011, 21:52 uur, door Shadow112
Idem, maar ieder zijn vak. We zien het wel ,maar als het aan Johann ligt komt mijn voorspelling cq vergelijking met 1947 aardig uit. Even naar de Aldi om een paar flessen Mummelman te halen....