De Keplersatelliet van de NASA heeft voor het eerst in zijn missie samen met telescopen op de grond een planeet buiten ons zonnestelsel gevonden die uit gesteente bestaat. Dat heeft het Amerikaanse ruimtevaartbureau bekendgemaakt. Op basis data die gedurende acht maanden werden vergaard, kwamen wetenschappers tot de bevinding dat exoplaneet Kepler-10b uit gesteente bestaat. "Het is het eerst solide bewijs van (het bestaan van) een gesteenteplaneet die rond een andere ster dan de onze wentelt", zegt wetenschapper Natalie Batalha van de NASA. Het hemellichaam is 1,4 keer zo groot als de aarde en is de tot nu toe kleinst ontdekte planeet buiten ons zonnestelsel.
Twintig keer dichter
De in maart 2009 gelanceerde en 590 miljoen dollar kostende Kepler speurt in het bijzonder naar aarde-achtige planeten in of nabij de levensvatbare zone rond sterren in onze Melkweg, in de zone van een planetair stelsel waar er vloeibaar water op het oppervlak van een planeet kan zijn. Exoplaneet Kepler-10b bevindt zich echter 20 keer dichter tot moederster Kepler-10 dan Mercurius tot onze Zon, goed voor een omloop van 0,84 dagen, en bevindt zich (dus) niet in dat levensvatbaar gebied. Kepler-10 b draait in een stelsel op meer dan 2.000 lichtjaar van ons.
Bron: HLN
Onweersdagen: 0
Deze zijn zoals ze nu zijn, dankzij de ruimtevaart technieken.
Heel veel industrie landen hebben te maken met ruimtevaart tech in verschillende prosessen waaronder bv de auto industrie er eentje van de zovele is.
Gps systeem...ik hoor toch niemand klagen die dat heeft....is ruimtevaart.
Er is zo een hele waslijst en je zou uren kunnen door gaan..............waarom zoveel geld aan oorlogen spenderen....met dat geld voorzie je heel de wereld van voedsel....waarom zoveel in eigen zakken steken, waarom top amtenaren zoveel betalen, waarom verdienen managers zoveel dat je Afrika er mee kan gaan voeden.. | Gewijzigd: 11 januari 2011, 13:27 uur, door Duitje
De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft een kleine planeet ontdekt, die net als de aarde rotsachtig is. Het is de kleinste planeet die ooit buiten het zonnestelsel is ontdekt, zei NASA-wetenschapster Natalie Batalha. De planeet is ongeveer 1,4 keer zo groot als de aarde en weegt 4,5 keer zoveel. Het is er veel te heet voor leven, zo'n vijftienhonderd graden Celsius, omdat het hemellichaam dicht rond zijn zon cirkelt. Astronomen hebben andere planeten ontdekt die wat betreft massa nauwer overeenkomen met de aarde, maar deze zijn allemaal groter dan de pas ontdekte planeet. De planeet is Kepler 10-b genoemd, naar de telescoop waarmee hij is ontdekt.
Bron: Nieuws.nl
Onweersdagen: 0
Stel dat door dit geld over 100 a 300 jaar word ontdekt hoe men naar deze planeet toe kan gaan en daar te gaan wonen.
Dan is het toch niet voor niets geweest toch?
Mijn (on)weer foto's : Foto's
Deze zijn zoals ze nu zijn, dankzij de ruimtevaart technieken.
Heel veel industrie landen hebben te maken met ruimtevaart tech in verschillende prosessen waaronder bv de auto industrie er eentje van de zovele is.
Gps systeem...ik hoor toch niemand klagen die dat heeft....is ruimtevaart.
Ik bedoelde alleen al die miljoenen die in DIT project zijn gestopt.. Ik heb niet gezegd "ruimtevaart" als een geheel. ik ben ook niet achterlijk en zal nooit zoiets zeggen als ik er de achtergrond niet van weet. Veel dingen in de ruimtevaart vind ik zeer nuttig en vooruitstrevend. Echter, zoveel miljoenen in een project stoppen om iets te onderzoeken dat op 2000 lichtjaar afstand van ons vandaan is, vind ik nutteloos omdat we hier op aarde genoeg belangrijkere zaken hebben om geld in te stoppen. We kennen notabene nog niet eens de helft van onze eigen planeet!
Hiermee ben ik het wel eens. Precies wat jij zegt, "waarom?" Die waslijst is er zeker. Maar dat was nu niet aan de orde.
Dan is het toch niet voor niets geweest toch?
Over 100 a 300 jaar kunnen we nog steeds niet 2000 lichtjaar overbruggen hoor.. neem dat nou maar van mij aan. En dan blijf ik bij mijn standpunt. Ik vind het een nutteloos onderzoek. Wél interressant! maar zonde geld. | Gewijzigd: 11 januari 2011, 21:06 uur, door Pgs3000