Bij een zeer grote brand bij een chemisch bedrijf in Moerdijk is een enorme rookwolk vrijgekomen. Bij het bedrijf lagen giftige en bijtende chemicaliën opgeslagen. De brand bij Chemie Pack gaat gepaard met zware explosies. Volgens RTL Nieuws-verslaggever Antoin Peeters, die ter plaatse is, kan de brandweer weinig uitrichten tegen de vlammen. De brand is overgeslagen naar een tweede bedrijf. De gemeente Moerdijk is bang dat de brand nog overslaat naar ATM (Afvalstoffen Terminal Moerdijk), waar onder meer olie opgeslagen ligt.
Giftige stoffen
Chemie Pack heeft 50 medewerkers en bewerkt en verpakt chemische producten. Voor zover bekend zijn er geen slachtofefrs. Het bedrijf had volgens zijn eigen website tien opslagtanks van 23.500 liter. In de verwarmde tanks zijn brandbare, giftige en bijtende stoffen opgeslagen. Die zijn waarschijnlijk in de rookwolk terechtgekomen, maar de brandweer heeft nog geen te hoge concentraties kunnen vaststellen. Mogelijk is de rook daarvoor te hoog opgestegen.
Rookwolk
Iedereen in de omgeving, onder meer in Mookhoek, Strijen, Strijensas en het zuiden van Dordrecht (Willemsdorp), wordt geadviseerd ramen en deuren gesloten te houden. De wolk is ook te zien op satellietbeelden, wat ook het geval was bij de vuurwerkramp in Enschede en de bosbranden in Rusland. De rook beweegt zich volgens RTL-weerman Peter Timofeeff in de richting van Amsterdam en IJmuiden, en ook Utrecht. De brandweer houd de luchtkwaliteit op het traject in de gaten. Vanuit de stad Utrecht komen meldingen dat de rook daar is te ruiken.
Bluswerk
Bij de brand in Moerdijk heeft de brandweer rond de 150 mensen ingezet. Het gaat om korpsen uit de wijde omgeving. Ook de bedrijfsbrandweer van Shell verleent assistentie. Ook Defensie heeft materieel beschikbaar gesteld.
Crisis.nl overbelast
De rampensite van de overheid, www.crisis.nl, is ingezet. Vanwege de overweldigende belangstelling was de site al bijna direct overbelast en niet meer te bereiken. Ook het speciale informatienummer 0800-1351 gaf aan het begin van de avond geen gehoor. Omroep Brabant en RTV Rijnmond zijn aangewezen als rampenzenders. De programmering is aangepast en de overheid kan direct informatie geven.
Bron: RTL Nieuws
Tuurlijk komen er wel schadelijke stoffen vrij, gebeurd bij iedere brand. Alleen is de concentratie schadelijke stoffen, die gemeten wordt, zo dusdanig dat het niet schadelijk is voor de volksgezondheid.
IK zit er nog maar 2.5 jaar
IK heb geen bewijs dat dat bedrijf een dwangsom opgekregen heeft, en ga zo maar door,
dit zeg je toch zeker niet als burgemeester???? zo kan ik ook wel burgemeester worden, altijd leuk zo'n welverdiend baantje PFOEH
EDIT: dit stond op http://www.omroepbrabant.nl | Gewijzigd: 5 januari 2011, 20:00 uur, door gerard van den brink
Nee oke, maar het lijkt me toch niet erg gezond om in te ademen(daarom adviseren ze dus ook om ramen en deuren gesloten te houden) Laten we hopen dat de aankomende regenval er niet voor gaat zorgen dat het hele zooitje over een groot gebied word verspreid.
Verwacht juist dat de overheid dit zal sussen, om geen paniek uit te laten breken. Maar ieder nuchter denkend mens weet voor zichzelf wel dat dit hele grote en langdurige gevolgen zal hebben.
17:19u Een naastgelegen bedrijf, Wärtsilä, is door weglekkende brandende vloeistof ook in brand gevlogen en moet als verloren worden beschouwd. | Gewijzigd: 5 januari 2011, 20:19 uur, door SchumiM1986
weet ik niet!
advies: www.omroepbrabant.nl en dan live radio luisteren