Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De temperatuur bij Humain is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 01:05:39

De temperatuur bij Ernage is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 00:58:33

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 00:58:32

De temperatuur bij Mont rigi is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 00:58:32

De temperatuur bij Retie is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 19:12:49

De temperatuur bij Ukkel is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 19:12:48

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Allegheny, PA; Butler, PA; Washington, PA.

21 Nov 2024 12:27:29

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Allegheny, PA; Westmoreland, PA.

21 Nov 2024 12:27:28

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 08:43:07

De temperatuur bij Humain is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 04:02:13

De temperatuur bij Mont rigi is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 04:02:13

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cambria, PA; Somerset, PA.

21 Nov 2024 00:36:08

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Forest, PA; Indiana, PA; Jefferson, PA.

21 Nov 2024 00:09:20

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Indiana, PA; Westmoreland, PA.

21 Nov 2024 00:09:20

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Armstrong, PA; Indiana, PA; Westmoreland, PA.

20 Nov 2024 23:57:17
Actueel
1 / 4

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
erik
Lid
10 januari 2011, 09:45 uur | Bericht #204399
Citaat van Verwijderde_gebruiker_01, maandag 10 januari 2011, 9:16 uur Ten opzichte van de vorige wel!

Welke vorige hebben we het dan over???Als jij nl ook de 10.00 en 22.00 gaat vergelijken dan valt dat tegen,nieuwe runs heb ik nog niet gezien.
Alpenweerman
AWM Moderator
10 januari 2011, 09:45 uur | Bericht #204400
Citaat van arend, maandag 10 januari 2011, 9:37 uur Maar ook geen stabiele WC
Pas na volgend weekeinde lijkt de westcirculatie afgebroken te worden (bron KNMI).
Klinkt toch positief, begin is er.

Zoals ik ook al eerder schreef.
Zowel in onderste stratosfeer als ook in de troposfeer zien we geleidelijke veranderingen (verschuivingen) in het stromingspatroon ontstaan. De grote vraag is hoe en wanneer precies dat ook in de onderste troposfeer zal doorwerken.
Ik blijf er nog steeds bij at we langzaam maar zeker gaan evolueren naar een kouder weertype met wellicht later continentale stromingspatronen.

Ciao Johann
Phantasie ist wichtiger als Wissen, denn Wissen ist begrenzt. (Albert Einstein)
Waarom deze advertentie?
mosw
Lid
10 januari 2011, 10:16 uur | Bericht #204405
Lijkt erop dat de vuile winter op LT terugkeert. KOudkwakkelen....
Zynex
Lid
10 januari 2011, 10:24 uur | Bericht #204406
Bleeeeeeeeh of goed koud of 10 graden... Niet er tussenin daar heb ik zo'n hekel aan !
erik
Lid
10 januari 2011, 10:52 uur | Bericht #204410
Citaat van Zynex, maandag 10 januari 2011, 10:24 uur Bleeeeeeeeh of goed koud of 10 graden... Niet er tussenin daar heb ik zo'n hekel aan !

Nou nou,en 2 uur geleden was je nog zo optimistisch... (De pluim is in elk geval al stukken beter ! )

Wat kan er een hoop veranderen in korte tijd
10 januari 2011, 10:52 uur | Bericht #204411
Citaat van erik, maandag 10 januari 2011, 9:45 uur Welke vorige hebben we het dan over???Als jij nl ook de 10.00 en 22.00 gaat vergelijken dan valt dat tegen,nieuwe runs heb ik nog niet gezien.

Waarom zouden we dat dan niet mogen vergelijken? Bij GFS doen we het ook
Tyshane
Lid
10 januari 2011, 10:55 uur | Bericht #204412
Nieuwste pluim ziet er inderdaad beter uit qua temperatuur. Ook behoorlijk wat neerslagsignalen trouwens... het 'onder-nul-punt' verschuift al een tijdje niet meer naar het eind van de pluim. Er is dus hoop!
Alpenweerman
AWM Moderator
10 januari 2011, 11:05 uur | Bericht #204413
EC00 50 members t2M voor Leeuwarden.
Gemiddelde ENS richting de 2 ° A 0 °C, meeste members tussen de -6 en 6 °C.

0110_ec00_ens_leeuwarden.jpg

Ciao Johann
erik
Lid
10 januari 2011, 11:08 uur | Bericht #204415
Citaat van Verwijderde_gebruiker_01, maandag 10 januari 2011, 10:52 uur Waarom zouden we dat dan niet mogen vergelijken? Bij GFS doen we het ook

Omdat het een enorm vertekend beeld geeft elke keer.De aanvangswaarden waarmee gestart wordt zijn bij alle modellen gelijk,het is logisch dat bv een temp.meting om 06.00u kouder is dan om 12.00u maar het is wel het beginpunt van het model.Hij rekent ermee door en een kleine afwijking aan het begin geeft grote afwijkingen aan het eind.
Overigens valt me op dat een hoop mensen alleen maar naar oper of control (de opvallende rode en blauwe lijnen) kijken,als je naar de average kijkt zie je al de hele tijd dat het patroon onveranderd is:de geleidelijke daling van temperatuur naar meer normale waarden voor eind januari.
Ik snap best dat het voor een hoop mensen spannender is om naar uiterste waarden te kijken maar zeker op de +10 dagen termijn is de average de enige manier om een trend uit de steeds wisselende voorspellingen te halen.
Alpenweerman
AWM Moderator
10 januari 2011, 11:10 uur | Bericht #204416
Citaat van erik, maandag 10 januari 2011, 11:08 uur Omdat het een enorm vertekend beeld geeft elke keer.De aanvangswaarden waarmee gestart wordt zijn bij alle modellen gelijk,het is logisch dat bv een temp.meting om 06.00u kouder is dan om 12.00u maar het is wel het beginpunt van het model.Hij rekent ermee door en een kleine afwijking aan het begin geeft grote afwijkingen aan het eind.
Overigens valt me op dat een hoop mensen alleen maar naar oper of control (de opvallende rode en blauwe lijnen) kijken,als je naar de average kijkt zie je al de hele tijd dat het patroon onveranderd is:de geleidelijke daling van temperatuur naar meer normale waarden voor eind januari.
Ik snap best dat het voor een hoop mensen spannender is om naar uiterste waarden te kijken maar zeker op de +10 dagen termijn is de average de enige manier om een trend uit de steeds wisselende voorspellingen te halen.

zie bovenstaand 50 afz. EPS members !

Eilander
Lid
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
10 januari 2011, 11:11 uur | Bericht #204417
Citaat van Hoffies, maandag 10 januari 2011, 8:18 uur Moge,

2.6 graden en wind 3 bft..

Heb je je raam open laten staan ofzo?
Jelte Media: webdesign, fotografie en video van Terschelling
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
Tyshane
Lid
10 januari 2011, 11:14 uur | Bericht #204418
Ik denk dat de meesten hier best weten hoe een pluim ongeveer werkt en weten dat het logisch is naar het gemiddelde te kijken. Daarbij kan het handig zijn te kijken naar wat een oper en of control doet. Het zijn indicaties meer niet. Gelukkig voel ik me vrij genoeg om zelf te bepalen hoe ik het interpreteer en welke pluimen ik met elkaar vergelijk!
erik
Lid
10 januari 2011, 11:18 uur | Bericht #204419
Citaat van Johann, maandag 10 januari 2011, 11:10 uur zie bovenstaand 50 afz. EPS members !

Dus wat is de verwachting?? Er zijjn absoluut mensen die verwachten dat het 'dus' -6 gaat worden,terwijl het meest waarschijnlijke is dat het minimum zo rond -1 gaat liggen `s nachts en +2 overdag,kortom de bekende hollandse winter.
Ik vind daar niks mis mee maar zoals je lezen kunt wil men die extreme kou hebben en die zit er de eerste 2 weken (tot eind januari dus) niet in.
Tyshane
Lid
10 januari 2011, 11:38 uur | Bericht #204420
Citaat van erik, maandag 10 januari 2011, 11:18 uur Er zijjn absoluut mensen die verwachten dat het 'dus' -6 gaat worden...
Denk het niet... -> er zijn absoluut mensen die willen dat het -6 gaat worden...
holshof
Lid
10 januari 2011, 11:46 uur | Bericht #204421
Citaat van erik, maandag 10 januari 2011, 11:18 uur Dus wat is de verwachting?? Er zijjn absoluut mensen die verwachten dat het 'dus' -6 gaat worden,terwijl het meest waarschijnlijke is dat het minimum zo rond -1 gaat liggen `s nachts en +2 overdag,kortom de bekende hollandse winter.
Ik vind daar niks mis mee maar zoals je lezen kunt wil men die extreme kou hebben en die zit er de eerste 2 weken (tot eind januari dus) niet in.

Verhaal van Johan is heel duidelijk. De verwachting is dat de temperaturen op de langere termijn tenderen naar waarden tussen +6 en -6 en dat het afhankelijk is van de drukverdeling en de verticale stromingspatronen in de atmosfeer/troposfeer welk (van de 50) scenario waarheid wordt. Het gemiddelde lijntje zegt in principe niet zoveel, dit is alleen maar het gemiddelde van alle verwachtingen, maar houdt geen rekening met de statistische grootste waarschijnlijkheid (KAN dus de oper zijn, maar ok ieder ander lijntje binnenn de min en max marges). Leuk voor een trendje, maar verder niet voor een meer nauwkeurige® voorspelling.

Ook het eerste verhaal gaat niet op. EC en GFS (en ook UKMO etc) zijn continue rekenalgorithmes. Elke grafiek die wordt gepubliceerd is de op dat moment voor de gebruikte algoritmes de statistisch gezien meest waarschijnlijke uitkomst voor dat specifieke moment. De 6 uurs run vergelijken met de 6 uurs run van de vorige dag om zodoende een ëerlijk vergelijk" te maken slaat wiskundig gezien nergens op. Elke "verse"run is op het moment van uitgifte eigenlijk al weer achterhaald omdat (inderdaad) de uitgangssituatie alweer anders is en dus ook de gevolgen van artificiele verstoringen op een andere wijze door het algorithme "verwerkt"worden. Kort door de bocht: diegene die inzage heeft in de meest actuele pluim heeft de meest up-to-date informatie, maar deze informatie biedt dus geen enkele garantie voor de volgende. (het is net als bij beleggen op de financiele markt .........
erik
Lid
10 januari 2011, 12:13 uur | Bericht #204423
Citaat van Rayonhoofd, maandag 10 januari 2011, 11:46 uur Verhaal van Johan is heel duidelijk. De verwachting is dat de temperaturen op de langere termijn tenderen naar waarden tussen +6 en -6 en dat het afhankelijk is van de drukverdeling en de verticale stromingspatronen in de atmosfeer/troposfeer welk (van de 50) scenario waarheid wordt. Het gemiddelde lijntje zegt in principe niet zoveel, dit is alleen maar het gemiddelde van alle verwachtingen, maar houdt geen rekening met de statistische grootste waarschijnlijkheid (KAN dus de oper zijn, maar ok ieder ander lijntje binnenn de min en max marges). Leuk voor een trendje, maar verder niet voor een meer nauwkeurige® voorspelling.

Ook het eerste verhaal gaat niet op. EC en GFS (en ook UKMO etc) zijn continue rekenalgorithmes. Elke grafiek die wordt gepubliceerd is de op dat moment voor de gebruikte algoritmes de statistisch gezien meest waarschijnlijke uitkomst voor dat specifieke moment. De 6 uurs run vergelijken met de 6 uurs run van de vorige dag om zodoende een ëerlijk vergelijk" te maken slaat wiskundig gezien nergens op. Elke "verse"run is op het moment van uitgifte eigenlijk al weer achterhaald omdat (inderdaad) de uitgangssituatie alweer anders is en dus ook de gevolgen van artificiele verstoringen op een andere wijze door het algorithme "verwerkt"worden. Kort door de bocht: diegene die inzage heeft in de meest actuele pluim heeft de meest up-to-date informatie, maar deze informatie biedt dus geen enkele garantie voor de volgende. (het is net als bij beleggen op de financiele markt .........

Ben het gedeeltelijk met je eens maar als je goed leest stel ik ook niet een verwachting maar geef ik aan dat er alleen een trend zichtbaar is.(ook het enige waar ik de LT geschikt voor acht!)
Wat betreft de rekenalgoritme heb je gelijk,alleen de laatste run is degene met de laatste informatie en dus de beste maar ga zelf maar eens kijken naar het verloop in de pluimen,dan zie je vanzelf bij dezelfde aanvangstijden een vergelijkbaar patroon terwijl de opeenvolgende runs totaal uit het lood kunnen liggen.Heeft verder niks met wiskundige vergelijking te maken,is iets wat me uit de praktijk is opgevallen.
Ik verzamel de pluimen al een poosje dus helemaal uit de lucht gegrepen is het niet.

edit - Over 2 weken zullen we vanzelf zien wat de uiteindelijke uitkomst is.... | Gewijzigd: 10 januari 2011, 12:17 uur, door erik
just0408
Lid
10 januari 2011, 12:23 uur | Bericht #204424
Even een vraagje.
Gaat het hard regenen morgenochtend in Noordholland?
Ik moet namelijk van ongeveer 10.20 tot 11.00 uur fietsen.
Hopelijk valt het mee.
Tyshane
Lid
10 januari 2011, 12:32 uur | Bericht #204428
Citaat van just0408, maandag 10 januari 2011, 12:23 uur Even een vraagje.
Hopelijk valt het mee.

De kans is groot dat er dan neerslag valt, maar in welke vorm en hoeveel... ik zou gewoon even het weerbericht op de frontpage in de gaten houden als ik jou was...
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
10 januari 2011, 12:38 uur | Bericht #204432
Vanacht is er in 's-Gravenzande wat winterse neerslag gevallen.
Groetjes Bjorn

Red Sky @ Night show us the lightRed Sky in the morning Sailors take warning.
akammd
Lid
10 januari 2011, 12:42 uur | Bericht #204436
Citaat van just0408, maandag 10 januari 2011, 12:23 uur Even een vraagje.
Hopelijk valt het mee.

Kun je hier wat mee?

http://www.yr.no/place/Netherlands/North_H...ur_by_hour.html
Terug naar boven
4 Gebruikers lezen nu dit topic, onderverdeeld in 4 gasten en 0 leden
Er zijn in totaal 27.880 topics, welke bij elkaar 448.477 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.606 leden.
Het nieuwste lid is AMV058.

Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
4 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 310 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 310, lezen 4 mensen het topic "Winter discussie 2014-2015 Deel 3".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden