Welke vorige hebben we het dan over???Als jij nl ook de 10.00 en 22.00 gaat vergelijken dan valt dat tegen,nieuwe runs heb ik nog niet gezien.
Pas na volgend weekeinde lijkt de westcirculatie afgebroken te worden (bron KNMI).
Klinkt toch positief, begin is er.
Zoals ik ook al eerder schreef.
Zowel in onderste stratosfeer als ook in de troposfeer zien we geleidelijke veranderingen (verschuivingen) in het stromingspatroon ontstaan. De grote vraag is hoe en wanneer precies dat ook in de onderste troposfeer zal doorwerken.
Ik blijf er nog steeds bij at we langzaam maar zeker gaan evolueren naar een kouder weertype met wellicht later continentale stromingspatronen.
Ciao Johann
Nou nou,en 2 uur geleden was je nog zo optimistisch... (De pluim is in elk geval al stukken beter ! )
Wat kan er een hoop veranderen in korte tijd
Waarom zouden we dat dan niet mogen vergelijken? Bij GFS doen we het ook
Omdat het een enorm vertekend beeld geeft elke keer.De aanvangswaarden waarmee gestart wordt zijn bij alle modellen gelijk,het is logisch dat bv een temp.meting om 06.00u kouder is dan om 12.00u maar het is wel het beginpunt van het model.Hij rekent ermee door en een kleine afwijking aan het begin geeft grote afwijkingen aan het eind.
Overigens valt me op dat een hoop mensen alleen maar naar oper of control (de opvallende rode en blauwe lijnen) kijken,als je naar de average kijkt zie je al de hele tijd dat het patroon onveranderd is:de geleidelijke daling van temperatuur naar meer normale waarden voor eind januari.
Ik snap best dat het voor een hoop mensen spannender is om naar uiterste waarden te kijken maar zeker op de +10 dagen termijn is de average de enige manier om een trend uit de steeds wisselende voorspellingen te halen.
Overigens valt me op dat een hoop mensen alleen maar naar oper of control (de opvallende rode en blauwe lijnen) kijken,als je naar de average kijkt zie je al de hele tijd dat het patroon onveranderd is:de geleidelijke daling van temperatuur naar meer normale waarden voor eind januari.
Ik snap best dat het voor een hoop mensen spannender is om naar uiterste waarden te kijken maar zeker op de +10 dagen termijn is de average de enige manier om een trend uit de steeds wisselende voorspellingen te halen.
zie bovenstaand 50 afz. EPS members !
2.6 graden en wind 3 bft..
Heb je je raam open laten staan ofzo?
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
Dus wat is de verwachting?? Er zijjn absoluut mensen die verwachten dat het 'dus' -6 gaat worden,terwijl het meest waarschijnlijke is dat het minimum zo rond -1 gaat liggen `s nachts en +2 overdag,kortom de bekende hollandse winter.
Ik vind daar niks mis mee maar zoals je lezen kunt wil men die extreme kou hebben en die zit er de eerste 2 weken (tot eind januari dus) niet in.
Ik vind daar niks mis mee maar zoals je lezen kunt wil men die extreme kou hebben en die zit er de eerste 2 weken (tot eind januari dus) niet in.
Verhaal van Johan is heel duidelijk. De verwachting is dat de temperaturen op de langere termijn tenderen naar waarden tussen +6 en -6 en dat het afhankelijk is van de drukverdeling en de verticale stromingspatronen in de atmosfeer/troposfeer welk (van de 50) scenario waarheid wordt. Het gemiddelde lijntje zegt in principe niet zoveel, dit is alleen maar het gemiddelde van alle verwachtingen, maar houdt geen rekening met de statistische grootste waarschijnlijkheid (KAN dus de oper zijn, maar ok ieder ander lijntje binnenn de min en max marges). Leuk voor een trendje, maar verder niet voor een meer nauwkeurige® voorspelling.
Ook het eerste verhaal gaat niet op. EC en GFS (en ook UKMO etc) zijn continue rekenalgorithmes. Elke grafiek die wordt gepubliceerd is de op dat moment voor de gebruikte algoritmes de statistisch gezien meest waarschijnlijke uitkomst voor dat specifieke moment. De 6 uurs run vergelijken met de 6 uurs run van de vorige dag om zodoende een ëerlijk vergelijk" te maken slaat wiskundig gezien nergens op. Elke "verse"run is op het moment van uitgifte eigenlijk al weer achterhaald omdat (inderdaad) de uitgangssituatie alweer anders is en dus ook de gevolgen van artificiele verstoringen op een andere wijze door het algorithme "verwerkt"worden. Kort door de bocht: diegene die inzage heeft in de meest actuele pluim heeft de meest up-to-date informatie, maar deze informatie biedt dus geen enkele garantie voor de volgende. (het is net als bij beleggen op de financiele markt .........
Ook het eerste verhaal gaat niet op. EC en GFS (en ook UKMO etc) zijn continue rekenalgorithmes. Elke grafiek die wordt gepubliceerd is de op dat moment voor de gebruikte algoritmes de statistisch gezien meest waarschijnlijke uitkomst voor dat specifieke moment. De 6 uurs run vergelijken met de 6 uurs run van de vorige dag om zodoende een ëerlijk vergelijk" te maken slaat wiskundig gezien nergens op. Elke "verse"run is op het moment van uitgifte eigenlijk al weer achterhaald omdat (inderdaad) de uitgangssituatie alweer anders is en dus ook de gevolgen van artificiele verstoringen op een andere wijze door het algorithme "verwerkt"worden. Kort door de bocht: diegene die inzage heeft in de meest actuele pluim heeft de meest up-to-date informatie, maar deze informatie biedt dus geen enkele garantie voor de volgende. (het is net als bij beleggen op de financiele markt .........
Ben het gedeeltelijk met je eens maar als je goed leest stel ik ook niet een verwachting maar geef ik aan dat er alleen een trend zichtbaar is.(ook het enige waar ik de LT geschikt voor acht!)
Wat betreft de rekenalgoritme heb je gelijk,alleen de laatste run is degene met de laatste informatie en dus de beste maar ga zelf maar eens kijken naar het verloop in de pluimen,dan zie je vanzelf bij dezelfde aanvangstijden een vergelijkbaar patroon terwijl de opeenvolgende runs totaal uit het lood kunnen liggen.Heeft verder niks met wiskundige vergelijking te maken,is iets wat me uit de praktijk is opgevallen.
Ik verzamel de pluimen al een poosje dus helemaal uit de lucht gegrepen is het niet.
edit - Over 2 weken zullen we vanzelf zien wat de uiteindelijke uitkomst is.... | Gewijzigd: 10 januari 2011, 12:17 uur, door erik
Gaat het hard regenen morgenochtend in Noordholland?
Ik moet namelijk van ongeveer 10.20 tot 11.00 uur fietsen.
Hopelijk valt het mee.
De kans is groot dat er dan neerslag valt, maar in welke vorm en hoeveel... ik zou gewoon even het weerbericht op de frontpage in de gaten houden als ik jou was...
Gaat het hard regenen morgenochtend in Noordholland?
Ik moet namelijk van ongeveer 10.20 tot 11.00 uur fietsen.
Hopelijk valt het mee.
Kun je hier wat mee?
http://www.yr.no/place/Netherlands/North_H...ur_by_hour.html