Mocht je dit lezen, wat is jouw prognose over de ontwikkelingen rond de 20'ste?
De komende 10 dagen zien we interessante ontwikkelingen in de stratosfeer. Wellicht krijgen we te maken met een opwarming op 10 hPA (sudden stratospheric warming /SWW). Daarbij lijkt de polar-vortex zich met centrum richting het noordwesten van Groenland te verplaatsen. Wij krijgen op 10 hPA te maken met een stratosferisch hogedrukgebied met oostelijke stroming. (zie onderstaande kaarten)
Hoe de uitwerkingen in de troposfeer precies zullen gaan uitpakken is nog niet geheel duidelijk temeer de ECMWF stratosfeer modellering 24 uur achter loopt met de actuele output. Een overgang naar flink kouder weer (blokkade) zou vanaf het midden van de maand zeer goed mogelijk zijn.
Ciao Johann | Gewijzigd: 8 januari 2011, 17:00 uur, door Alpenweerman
Zou zomaar sneeuw kunnen zijn, of voor heel Nederland ook regen, het is nog ver weg, maar spannend om de kaarten vanaf over ong een week in de gaten te houden . De potentie voor winter is er (zie ook stukje van Johann, erg duidelijk, thx weer Johann! ) . Nu kijken wat de modellen gaan doen de komende dagen
Johan je weet niet hoe gelukkig ik plots wordt had de laatste hoop een beetje opgegeven maar dit laat weer een lichtje aan het eind van de tunnel zien !
Natuurlijk allemaal nog ver weg maar de kans op winterweer vergroot ook op de runs duidelijk op lange termijn
Hoe de uitwerkingen in de troposfeer precies zullen gaan uitpakken is nog niet geheel duidelijk temeer de ECMWF stratosfeer modellering 24 uur achter loopt met de actuele output. Een overgang naar flink kouder weer (blokkade) zou vanaf het midden van de maand zeer goed mogelijk zijn.
Het kan dat het in de tweede helft van de maand weer kouder wordt ja, maar het hoeft niet. De zonale wind in de stratosfeer blijft toch aanwezig volgens de uitvoer die nu beschikbaar is. De blokkade kan daarmee weer snel platgelopen worden: iets dat we ook regelmatig in 2007 en 2008 zagen.
Op 1 hPa stijgt de temperatuur echter dramatisch: naar 0 graden. We moeten toch ergens beginnen en het is te hopen dat we er op 10 hPa dadelijk meer van terug gaan zien om de kansen op winterweer te verhogen.
| Gewijzigd: 8 januari 2011, 17:16 uur, door Onweerfreak
nu weer minder. 1,9mm in anderhalve m,inuut. dat zou dus 2cm sneeuw zijn in die tijd
wooow O idd zou veel zijn ::D 2cm in een 2tal minuten D
Ik hoop dat die domme regenzone vanuit frankrijk west vlaanderen niet raakt
Op lange termijn is de kans op blocking in die run echt wel groot! Alleen de zeer lange termijn is wat minder maar er komt toch wel weer een zeer krachtig hoog boven Groenland volgens GFS ...
Op 1 hPa stijgt de temperatuur echter dramatisch: naar 0 graden. We moeten toch ergens beginnen en het is te hopen dat we er op 10 hPa dadelijk meer van terug gaan zien om de kansen op winterweer te verhogen.
Geweldig, 0 °C op 1 hPA
Een SSW is weliswaar nog niet uitgegeven maar het is zeker iets om de komende tijd in de gaten te gaan houden.
SSW
Temp 20 hPa
Overigens vervolg ik mn. de ontwikkelingen op 10 tot 30 hPA, met 1 hPA zit je al op het niveau van de stratopauze resp. onderste mesofeer met geen directe terugkoppeling naar de troposfeer (100 hPA en 500 Hpa) . Het is juist de (vertraagde) wisselwerking tussen de onderste stratosfeer en troposfeer die bepalend kan worden voor ons weer. Mocht het tot een binnenkort tot een SSW komen dan zal dit voor de stratosferische PV gevolgen hebben. Ofwel hij verplaatst zich naar meer zuidelijke breedten ofwel hij splits zich. (PV split). In beide gevallen zullen we in rustiger vaarwater geraken (low index, neg NAO) met verhoogde neiging tot blokkade(s) en -of oostelijke hoogtestroming.
Zoals ik al opmerkte is het nog te vroeg voor conclusies, een overgang naar markant kouder weer vanaf midden januari behoort echter zeker tot de mogelijkheden. (en ook mijn buikgevoel zegt dat we ons moeten gaan opmaken voor een zeer koude 2 januari helft)
To be continued.
Ciao Johann | Gewijzigd: 8 januari 2011, 19:37 uur, door Alpenweerman
To be continued.
Ciao Johann
Dat geeft weer hoop.
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos
En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Een SSW is weliswaar nog niet uitgegeven maar het is zeker iets om de komende tijd in de gaten te gaan houden.
heel veel tekst
Zoals ik al opmerkte is het nog te vroeg voor conclusies, een overgang naar markant kouder weer vanaf midden januari behoort echter zeker tot de mogelijkheden. (en ook mijn buikgevoel zegt dat we ons moeten gaan opmaken voor een zeer koude 2 januari helft)
To be continued.
Ciao Johann
Ben heel erg benieuwd ..
Dat stuk waar jij je hier bezig houdt moet ik zelf eerst nog eens beter doorgronden zodat ik de verbanden beter begrijp..
Maar ik hoop zoooo mega dat je gelijk hebt.....nu al ruim 2 weken nat druilerig *** weer hier en dat wil ik niet de rest van de winter... | Gewijzigd: 8 januari 2011, 21:48 uur, door Callie-P