afkoeld.
Dan moeten de bovenluchten enorm afkoelen. En hoe langer het regent hoe zachter het ook aan de grond en in de bovenluchten wordt door de zachte zuid-wester aanvoer. Ik hoop in ieder geval dat je nog aangenaam verrast wordt | Gewijzigd: 5 januari 2011, 19:37 uur, door WimBaens
De frontale neerslag heeft inmiddels het zuidwesten bereikt en breidt zich verder over het land uit. Neerslagsoort verdient de meeste aandacht. Hirlam, dat dus nog steeds te koud is in de grenslaag, komt uiteraard met een sterk signaal voor ijzel. Waarschijnlijk is dat signaal erg overdreven, maar wat mij niet zint zijn de sterk gekrompen winden in de grenslaag en de lage dauwpunten in het aanvoergebied. Op geringe hoogte komt dan de warmte vanuit het zuidwesten er fors inzetten. Vraag is nu hoe koud de grenslaag in werkelijkheid wordt en bevindt zich op hoogte genoeg warmte om de sneeuw te doen smelten. Met name voor het noorden en noordoosten hou ik de kans op winterse neerslag ((natte) sneeuw overgaand in ijsregen of onderkoelde neerslag (ijzel) tamelijk groot.
OPPASSEN GEBLAZEN DUS!!!
De frontale neerslag heeft inmiddels het zuidwesten bereikt en breidt zich verder over het land uit. Neerslagsoort verdient de meeste aandacht. Hirlam, dat dus nog steeds te koud is in de grenslaag, komt uiteraard met een sterk signaal voor ijzel. Waarschijnlijk is dat signaal erg overdreven, maar wat mij niet zint zijn de sterk gekrompen winden in de grenslaag en de lage dauwpunten in het aanvoergebied. Op geringe hoogte komt dan de warmte vanuit het zuidwesten er fors inzetten. Vraag is nu hoe koud de grenslaag in werkelijkheid wordt en bevindt zich op hoogte genoeg warmte om de sneeuw te doen smelten. Met name voor het noorden en noordoosten hou ik de kans op winterse neerslag ((natte) sneeuw overgaand in ijsregen of onderkoelde neerslag (ijzel) tamelijk groot.
OPPASSEN GEBLAZEN DUS!!!
Dan gaan we voor sneeuw
Tuulk gaan we voor sneeuw -3,2 gr. Zal een latertje worden voordat de eerste sneeuw hier gaat vallen.
Verwachting tegen middernacht. En voor gevoel zeer koud. | Gewijzigd: 5 januari 2011, 20:02 uur, door wiggelrode
Verwachting tegen middernacht.
Zal nog spannend worden met die 'niet koude' temps op 850 hpa.
Verwachting tegen middernacht. En voor gevoel zeer koud.
Dit geeft WRF-12u, en daarna krijg je een bak regen waardoor alle sneeuw 's morgens al weg kan zijn. Komt vooral door de boventemperaturen van -1°C. | Gewijzigd: 5 januari 2011, 20:08 uur, door WimBaens
Volgens de meteo alhier gaat dit niet zonder enig tegenstoot. de kou is hier niet 1.2.3 uit de lucht. morgen en vrijdag sowieso nog niet.
zie mijn post net voor je.... spannend om te volgen (misschien heeft jan ook nog wat details)
als geen sneeuw valt (wat natuurlijk heel mooi is voor het landschap) praten we over ijzel/onderkoelde regen