Dank voor je feedback, ik heb me net ingeschreven voor een cursus!
De zogenaamde prutzooi, blubber, zooi en gladheid. Dan maar beter weer heel Nederland onder een wit tapijt!
Ben wel benieuwd of een nieuwe winterse periode een sneeuw- of ijsperiode zal zijn. Ervan uit gaande dat het komt vind ik zo'n ijsperiode ook wel erg leuk. Al schaats ik zelf geen meter meer! Kan me wel herinneren dat ik ooit nog in maart heb geschaatst.
Brisk @ Jan 5 2011, 11:20)
Wat denk jij dat (onderkoelde/ijs)regen op een bevroren ondergrond gaat doen .....
Eigenlijk baal ik dat het niet eerst ff flink dooit voordat de neerslag komt. Echt die dakgoten zitten bom vol met dikke laag ijs. Waar moet dat regenwater heen....??? Over de rand de tuin in geen probleem....over de rand het dakbeschot onderdoor...groot probleem!
Yep,same here.... dit jaar al eerder megalekkage gehad,via een inbouwspotje liep er zo`n 5l water de kamer in vanwege een overstromende dakgoot
Ben al bezig geweest om zoveel mogelijk de afvoer vrij te krijgen,afwachten of dat voldoende gelukt is..
idem,..2 weken terug via de afzuigkap en plafond,...
Lekker zonnetje hier vandaag btw | Gewijzigd: 5 januari 2011, 13:26 uur, door Serge
Is het niet zo dat er minder sneeuw valt later in de winter dan in het begin.?
Volgens mij lag er bijna geen sneeuw bij de tocht in 85 (of 86).
Ik weet niet van welk bouwjaar je bent maar wellicht bedoelt hij 1979,dat was een wintertje waar 1997 een puntje aan kon zuigen.
edit - @Tycoon je was me net voor | Gewijzigd: 5 januari 2011, 13:33 uur, door erik
1779 is wel een beetje te lang geleden
Misschien moeten we net als de Chinezen gaan knoeien met het weer even lekker wat chemische producten in de atmosfeer dumpen die ervoor zorgen dat er zich een immens Scandihoog vormt wanneer het koud genoeg is kunnen we ook nog eens "regen" maken door met de wolken te knoeien die dan onder de vorm van sneeuw valt...
Of plan B voor de winter de Noordzee droog zetten geen golfstroom meer dus ook geen warm water meer
Neerslag 00.00 uur.
De neerslag is tot het oosten doorgedrongen.
De temp op hoogte is te warm voor sneeuw e.d.
De temp op 2 meter is nergens meer onder 0c
Ik zie weinig verschil met de voorgaande runs. Er is vanavond een kans op een korte periode van ijzel in het oosten en mogelijk het midden, echter zal dat in no-time weg zijn omdat de temp's omhoog vliegen. Ik verwacht er niet zo veel van eerlijk gezegt.
edit - @Tycoon je was me net voor
Nummer 7 uit de hellmann top 10. De strengste winter (samen met 85) die ik heb meegemaakt. 1979 springt er absoluut uit.
Zo geldt dat ook voor de GFS en ECMWF modellen,ze berekenen met data uit het heden die over een uur alweer anders (kunnen) zijn.
Kijk ook nog ff een pagina terug,daar heb ik de temps van de 04-01 en 05-01 10.00u runs naast elkaar gezet,verschillen van 4 tot 10 graden!!!! en dat na 24 uur,zegt wel genoeg over de voorspellingen lijkt me.....
A ) Hij gaat niet de warmte in
B ) Is al meerdere runs dat het rond die datum kouder wordt
C ) Ik heb het niet expliciet over temps., maar over hele weer situatie
D ) In een winter forum mag je hopelijk toch wel aangeven dat er weer kou op de kaarten staat en vanaf wanneer.
E ) Misschien heb je wel gelijk en is het net zo ergelijk als elke keer horen dat het lente/herfst wordt..... | Gewijzigd: 5 januari 2011, 13:48 uur, door Brisk
Kom, iedereen mag gelukkig zeggen wat hij wil binnen de grenzen van de mod's.
Als men zich gaat ergeren aan gewone opmerkingen van anderen op het forum, lijkt mij meer het probleem van die personen zelf.
Mensen wees lief, en heb begrip voor elkaar.
B ) Is al meerdere runs dat het rond die datum kouder wordt
C ) Ik heb het niet expliciet over temps., maar over hele weer situatie
D ) In een winter forum mag je hopelijk toch wel aangeven dat er weer kou op de kaarten staat en vanaf wanneer.
E ) Misschien heb je wel gelijk en is het net zo ergelijk als elke keer horen dat het lente/herfst wordt.....
Ik vergeef je iedereen mag zijn/haar mening geven alleen heb ik het liever over het weer zoals het is en niet over mogelijke scenario`s,mijn glazen bol is wat beslagen.Die van de weermodellen ook,als je binnen 24 uur een omslag maakt met maar liefst 10 graden op de toch niet al te lange termijn dan lijkt het me niet verstandig om al te spreken over een periode ver daarna.De kaarten zullen nog wel een paar keer wijzigen.
Gratis tip:sla 2x per dag de pluimvoorspellingen op en kijk daar na een paar dagen nog eens naar terug,zeer verhelderend wat betreft de kwaliteit van de voorspelling.
21 maart begint de lente,21 juni de zomer en 21 september de herfst en we zitten al sinds 21 december in de winter dus voorlopig zitten we nog een tijdje met een wintertopic.
Vanmiddag is het op de meeste plaatsen zonnig, maar koud: rond het vriespunt bij een stevige zuidenwind, 4-6 Bft.
Vanavond en vannacht trekt vanuit het westen een gebied met regen over, dat voorafgegaan wordt door sneeuw. In het noorden en noordwesten levert dat 1 tot 3 cm op. Op de overgang van sneeuw naar regen kan het korte tijd ijzelen.
Morgen regent het van tijd tot tijd. Het noorden is meest droog met vooral daar waarschijnlijk een beetje zon.
Wellicht een korte sneeuwsituatie en daarna gewoon regen? Zoals weer.nl en knmi aangaven... | Gewijzigd: 5 januari 2011, 14:15 uur, door Tyshane
Temperatuur in Soest +1,6 C en een sterk dalende barometer,nu 1005.6 Hpa.Ook een stevig aantrekkende wind zo rond de 8 tot 10 m/s pal uit het zuiden.Overigens wel helemaal helder en dus prachtig zonnig | Gewijzigd: 5 januari 2011, 14:38 uur, door erik
Tja word nowcasten, gfs is natuurlijk ook niet heilig
Misschien komt die sneeuwverwachting door een te koude Hirlam?