welke bewering heb je het dan over???
edit - ah je bedoelt die opmerking van Maurice,als ik het goed lees bedoelt hij juist dat de modellen niet met de juiste basisinformatie werken.Dan klopt zijn bewering dus wel,de modellen weten alleen niet met hoeveel sneeuw (of hoe weinig) ze moeten rekenen. | Gewijzigd: 5 januari 2011, 10:11 uur, door erik
Precies.
De div waarschuwingen en ontwikkelingen worden door dienstdoende prof. meteorologen van MC (noodweercentrale) rondom het uur en gedurende 24 uur per dag op de voet gevolgd en aangepast wanneer nodig.
Ciao Johann
edit - ah je bedoelt die opmerking van Maurice,als ik het goed lees bedoelt hij juist dat de modellen niet met de juiste basisinformatie werken.Dan klopt zijn bewering dus wel,de modellen weten alleen niet met hoeveel sneeuw (of hoe weinig) ze moeten rekenen.
Mijns inziens is het voor de modellen onmogelijk om door te berekenen hoeveel invloed een sneeuwdek heeft op een bepaalde locatie. Dit komt omdat de sneeuwhoogtes bijna nooit accuraat zijn en daarbij heeft de hoek waaruit de wind waait, de dikte van de sneeuw en de helderheid van de hemel allemaal invloed op de temperatuur. Hierbij gaat het er ook om dat een sneeuwdek als katalysator kan dienen voor de koude luchstroom, zeker in ons geval bij een oostelijke stroming. uiteraard heeft het sneeuwdek weinig invloed als de wind naar het westen toe draait en de lucht vanaf de relatief warme noordzee af komt. Je ziet nl. bij een vorstperiode met een oostelijke stroming vaak terug in de pluimen dat de temp op LT altijd naar boven gaat en de wind terug draait naar West. Vaak zie je daarnaast ook dat dit dan iedere dag een dag opschuift. Oftewel op LT kunnen de modellen bijna niet inschatten wat er gaat gebeuren en of de oostelijke stroming stand blijft houden.
07-1 +2 -> +4
08-1 +9 -> +9
09-1 +9 -> +5
10-1 +5 -> -1
11-1 +4 -> -2
12-1 +2 -> +2
13-1 +1 -> +6
14-1 +2 -> 0
15-1 -1 -> +6
16-1 -2 -> +7
17-1 -6 -> +5
18-1 -4 -> +3
19-1 +1 -> 0
En de ECMWF,die is uiteraard wat korter maar ook niet bijzonder veel beter.
07-1 +3 -> +4
08-1 +9 -> +8
09-1 +9 -> +3
10-1 +5 -> -1
11-1 +4 -> +4
12-1 0 -> +3
13-1 0 -> +10
14-1 +8 -> +6 | Gewijzigd: 5 januari 2011, 10:50 uur, door erik
Hmmm, hardnekkig dus Ben benieuwd wat voor type neerslag er vanmiddag/avond gaat vallen...... | Gewijzigd: 5 januari 2011, 10:56 uur, door arjanbruggink
Met name het gedeelte wat ik dik heb gemaakt is van belang,je hebt namelijk gelijk dat de modellen er bijzonder veel problemen mee hebben.
Neemt echter niet weg dat ze wel gebruikt worden om de voorspellingen te doen.Taak dus voor de dienstdoende meteorologen om een goede beoordeling te maken van de modelvoorspelling en daarin dus verwerken van evt bekende 'foute' informatie.Dan blijkt echte weerkennis een must!Anders zou iedereen wel een weersvoorspellinkje in elkaar kunnen draaien......
Dat had ik ook al gezien op de 850hPa temp kaartje. Eerst tussen de -1 en -4 en richting de nacht oplopend tot het vriespunt. Zal het eerst natte sneeuw zijn wat (eventueel) overgaat in (onderkoelde) regen? Maar zal dan wel lekkere glibberij geven op de plekken waar de wegen e.d. nog bevroren zijn.
Zolang het maar geen ijzel wordt
Opvriezen van natte weggedeelten is officieel geen ijzel maar geeft wel hetzelfde resultaat:gladheid.
Daar zal dus zeker in het begin van de avond rekening mee moeten worden gehouden,kan dus ook zeer plaatselijk zijn wat het msschn nog wel wat gevaarlijker maakt...
A: ben ik je vriend niet en
B: zal je mij NOOIT horen om warmte want daar heb ik een bloedhekel aan en
C: dit is precies wat ik al eerder aangaf. Wat ik bedoel? Lees maar ff terug.