Als je het gfs ensemble bekijkt zie je dat op de lange termijn weer onder nul duiken. Dat is de trend op LT. Overigens vergezelt van drukstijgingen. Dit op basis van de 12 hr run. | Gewijzigd: 4 januari 2011, 20:20 uur, door mosw
hier een mooi linkje: http://www.meteolink.nl/weerhistorie/1947.htm
staat de gehele winter beschreven, en het lijkt idd op deze winter
En deze winter was in de tijd dat december nog minstens 35 dagen telde
"Vanaf 19 december tot 35 december trok het hogedrukgebied via west Europa naar het zuidoosten .......
"Vanaf 19 december tot 35 december trok het hogedrukgebied via west Europa naar het zuidoosten .......
wat een stomme fout zeg!!, haha! LOL
Dan nog een klein stichtelijk woord;
Voor allen die het nog niet wisten, we leven hier in een land met vier seizoenen. Denk je, ach dat vind ik verschrikkelijk, dan zou je kunnen verhuizen naar bijvoorbeeld Suriname. Een ervaringsdeskundige vertelde mij echter, dat diezelfde Hollanders, dit maar kort uithouden en terug verlangen naar dit vlakke land, omdat hij / zij de seizoenen zooooo missen . Waarvan akte !
Dan nog een klein stichtelijk woord;
Voor allen die het nog niet wisten, we leven hier in een land met vier seizoenen. Denk je, ach dat vind ik verschrikkelijk, dan zou je kunnen verhuizen naar bijvoorbeeld Suriname. Een ervaringsdeskundige vertelde mij echter, dat diezelfde Hollanders, dit maar kort uithouden en terug verlangen naar dit vlakke land, omdat hij / zij de seizoenen zooooo missen . Waarvan akte !
ik zou Nederland niet willen missen,
ik hou van alle seizoenen
We hebben nog hout zat dus laat heel internet maar kapot vriezen
Verder ligt hier gewoon nog sneeuw en motsneeuwde het vandaag nu en dan ook een beetje.
Nederland is groot als het om lokaal weertje gaat.
Oh en het waait ook best door momenteel waardoor het echt dun koud is.
Al met al zou een beetje doorzettende dooi hier welkom zijn,al is het maar dat onze amazone haar rijbak weer kan gebruiken omdat er momenteel nog een slordige 300 kuub sneeuw ijs in ligt.
Hoewel het al bijna een week overdag dooit in Limburg ligt er nog steeds overal sneeuw.
Op wegen waar niet gestrooid of geschoven is, ligt het ijs nog steeds op weg.
Ik vind dit echt ongelofelijk, ik meende andere jaren dat het toch sneller smolt.
Maar de aangereden sneeuw zal wel te vast op elkaar zitten om snel te smelten.
Vorig jaar midden december lag hier een slordige 15cm sneeuw en na het laatste front dat een kleine 10cm verse sneeuw bracht dooide het licht maar de sneeuwlaag blijf gewoon standhouden bij temps van 2°C ...
Uiteindelijk was er de gekende kerstdepressie die een echte witte kerst om zeep hielp
natuurlijk leuk als de verwachtingen aansluiten met de wensen - maar natuurlijk (en misschien maar goed ook, zoveel mensen zoveel wensen) hebben wensen geen invloed op de verwachtingen
Puur uit interesse wel even het volgende: ik zag wat mensen het onderwerp zonnevlekken erin gooien. Nu heb ik een keer in een onbewaakt ogenblik wat gegevens over het aantal zonnevlekken uitgezet tegen de gem. temperatuur (voor een redelijk forse periode, >25 jaar). Echter ik zag totaal geen verband. Dus geen duidelijk lagere temperatuur bij lage zonneactiviteit.
Nu vroeg ik me dus af of dat er een goed onderzoek is waarbij de relatie aantal zonnevlekken en gemiddelde temperatuur uiteen wordt gezet - want mijn uiteenzetting was hap-snap werk. Misschien dat een insider mij ook kan vertellen of dat een dergelijke variabele ook in de weersmodellen is verwerkt?
Ben benieuwd! hoor het graag.
natuurlijk leuk als de verwachtingen aansluiten met de wensen - maar natuurlijk (en misschien maar goed ook, zoveel mensen zoveel wensen) hebben wensen geen invloed op de verwachtingen
Puur uit interesse wel even het volgende: ik zag wat mensen het onderwerp zonnevlekken erin gooien. Nu heb ik een keer in een onbewaakt ogenblik wat gegevens over het aantal zonnevlekken uitgezet tegen de gem. temperatuur (voor een redelijk forse periode, >25 jaar). Echter ik zag totaal geen verband. Dus geen duidelijk lagere temperatuur bij lage zonneactiviteit.
Nu vroeg ik me dus af of dat er een goed onderzoek is waarbij de relatie aantal zonnevlekken en gemiddelde temperatuur uiteen wordt gezet - want mijn uiteenzetting was hap-snap werk. Misschien dat een insider mij ook kan vertellen of dat een dergelijke variabele ook in de weersmodellen is verwerkt?
Ben benieuwd! hoor het graag.
Wat ik begrepen heb van de 'zonnevlektheorie' (Ben er nooit echt diep in gedoken), zijn er 2 zaken die een rol spelen:
- Bij verhoogde zonneactiviteit komt er in totaal meer straling naar de aarde.
- Bij verhoogde zonneactiviteit worden er meer 'kosmische deeltjes' en hoog energetische straling op de aarde 'afgevuurd'.
Voor de eerste zou je dus inderdaad zoals je zegt verwachten dat er een directe correlatie te herleiden is tot de globale temperatuur. Grootste probleem hiervan is echter dat andere factoren zoals onder andere:
- Global dimming door fijn stof van menselijke origine
- Global dimming door vulkanische as
- Global warming door broeikasgassen
uit moet kunnen sluiten om het aandeel van de zon hierin precies vast te kunnen stellen, je raadt het al, dit is vrijwel onmogelijk op dit moment en 25 jaar is een te korte periode om hier dan veel zinnigs over te kunnen zeggen.
Van de 2e factor wordt echter gesuggereerd dat dit een andere duidelijke rol kan spelen. De hoogenergetische deeltjes en straling die de aarde bereiken worden in de hoge lagen van de atmosfeer langzaam 'geneutraliseerd'. Gevolg hiervan is echter wel dat door de gigantische energieen (op micro niveau uiteraard), er fenomenen zoals ionisatie-cascades op kunnen treden. Dit soort fenomenen zouden de vorming van wolkenformaties en zo op grote schaal de stromingspatronen kunnen beinvloeden.
Gesuggereerd wordt dat deze verhoogde of zoals de afgelopen 2-3 jaar het geval juist verlaagde zonneactiviteit kan leiden tot 'verstoorde' patronen zoals we inmiddels al een tijdje zien met een zwakke westcirculatie.
Wellicht dat iemand anders je hier echter wat meer informatie over zou kunnen verschaffen aangezien ik er morgenochtend vroeg uit moet!
Groet,
Hans | Gewijzigd: 4 januari 2011, 22:50 uur, door Hans-F
Dat weer? we houden er allemaal van, dat prachtige weer. Het is heerlijk winter en de komende tijd LIJKT de bezem er flink doorheen te gaan, moet kunnen, is ook leuk voor de afwisseling, vergeet niet dat we zowat 2 maanden in de winter hebben gezeten. De toekomst zal leren waar dit heengaat
GFS: (nog lang weg hoor dus aub GEEN waarde aan hechten, het is gewoon aardig om te zien wat dit model op lange termijn doet )
En dit is al helemaal ver weg (En opnieuw GEEN waarde aan hechten, maar het is een leuke winterkaart )
leuk om te zien, maar wat een enorm hoog zeg!
Dat weer? we houden er allemaal van, dat prachtige weer. Het is heerlijk winter en de komende tijd LIJKT de bezem er flink doorheen te gaan, moet kunnen, is ook leuk voor de afwisseling, vergeet niet dat we zowat 2 maanden in de winter hebben gezeten. De toekomst zal leren waar dit heengaat
GFS: (nog lang weg hoor dus aub GEEN waarde aan hechten, het is gewoon aardig om te zien wat dit model op lange termijn doet )
En dit is al helemaal ver weg (En opnieuw GEEN waarde aan hechten, maar het is een leuke winterkaart )
leuk om te zien, maar wat een enorm hoog zeg!
En nu maar afwachten wat GFS18 gaat doen (komt nu binnen).
Eens afwachten wat GFS daar gaat doen. | Gewijzigd: 4 januari 2011, 23:09 uur, door Brisk