HIRLAM is bijzonder nat,enige voordeel is dat de kans op ijzel met die hoeveelheden bijzonder klein zal zijn,kans op sneeuw hooguit in de noordelijkste provincies wat natte vlokken. | Gewijzigd: 4 januari 2011, 16:08 uur, door erik
Nou ik vind het gevaar van ijzel groter dan sneeuw
![3.gif](/images/userimages/forum/user_1199/69199.gif)
![1.gif](/images/userimages/forum/user_1199/65332.gif)
![2.gif](/images/userimages/forum/user_1199/65331.gif)
Hele dag al glad hier trouwens. Alles vriest telkens weer op.
Het klaart op en de luchtvochtigheid neemt d.t.g. af, dit veroorzaakt een dalend dauwpunt.
Hele dag al glad hier trouwens. Alles vriest telkens weer op.
Dauwpunt is gerelateerd aan de luchtvochtigheid,hoe hoger de luchtvochtigheid hoe dichter het dauwpunt naar de eigenlijke temp. loopt.
Mijn idee is dan ook dat de luchtvochtigheid dalende is...
Azijnzeikers heb je overal en volgens mij heb je 't goed voor elkaar hier op je site.
Keep up the good work Jan en de rest van de moderators en serieuze posters.
ik sluit me hier helemaal bij aan ik ben meer een lezer dan dat ik ergens op reageer vooral omdat het ik een echte leek ben op weer gebied maar die stukjes die jan en johann hier altijd neer zetten zijn zelfs voor mij te begrijpen
Sterker nog, helemaal nergens Morgen nieuwe ronden en nieuwe prijzen. Daarna wellicht nieuwe ronden en prijzen, na een mogelijke dooiperiode. Gezien de eerste post op pag 1 mag je nl. goede hoop houden op nieuwe ijsdagen op de wat langere termijn. 10 tot 15% kans op een WC. Dat is in mijn ogen al een hoopvolle kans van slagen voor wat nieuwe koude dagen in het verloop.
Zie wel even uit naar goede dooi want het is hier ondertussen behoorlijk gevaarlijk.
Daarna mag het wel weer gaan sneeuwen/vriezen
Tip voor de volgende vorstperiode (mocht die komen), smeer je deurrubbers in met vaseline of iets anders vettigs. Voorkomt vastvriezen en ....eeuuhhh..... gescheurde rubbers.
Hier vriest het inmiddels al weer een graadje en de bulten sneeuw her en der verspreid (op parkings soms tot 2m hoog) tonen afdoende aan dat het winter is !
dus 15% kans op een wc op dit moment
heeft iemand dus ook de percentage(of kan een schating maken) voor de van die 85%?
Dat risico bestaat ook alleen lijkt HIRLAM steeds een paar graadjes mis te zitten met de temps...
KNMI Guidance -
In de tijdsdoorsneden en progtemps laat Hirlam duidelijk een smeltlaag tevoorschijn komen op nadering van het genoemde warmtefront. Dit is een zeer duidelijk signaal voor onderkoelde neerslag. Echter als we het temperatuurverloop vergelijken met die van EC maar ook met die van de nieuwe versie Hirlam 7.3, dan zien we grote verschillen. Morgenavond 18 UTC laat de oude Hirlam vrijwel het hele land zien met T<0, terwijl H7.3 de nulgradengrens al over het oosten van het land heeft. Gezien de actuele temperatuurproblematiek gaan we uit van de warme variant. Dit betekent morgenavond van het westen/zuidwesten uit regen, in het noordoosten mogelijk tijdelijk voorafgegaan door natte sneeuiw/mogelijk IJzel. EC komt in het noordoosten nog met een sneeuwsignaal van 1 a 2 cm.
Kortom,de ijzelkans bestaat maar is niet al te groot lijkt me.We zullen de berichten van de gewaardeerde o-o deelnemers uit de noordelijke provincies morgen goed moeten volgen.
Hij verwacht voor bijna heel het Amerikaanse continent een sneeuwdek :s
Hier de link naar het filmpje als iemand het hier zou willen zetten zou dat handiger zijn dan via de link
http://www.accuweather.com/video/731462020...march-south.asp
Iemand enig idee of het weerpatroon in USA effect heeft op dat van ons ?!
Hij verwacht voor bijna heel het Amerikaanse continent een sneeuwdek :s
Hier de link naar het filmpje als iemand het hier zou willen zetten zou dat handiger zijn dan via de link
http://www.accuweather.com/video/731462020...march-south.asp
Iemand enig idee of het weerpatroon in USA effect heeft op dat van ons ?!
is het dan niet zo dat er meer depresies op de oceaan zitten?
Of beter gezegd, hoe lang houdt de WC stand?
Want het GFS 12Z model gaat tot het einde van de run (dus 20 jan) voor een bulderende WC
Een nieuwe vorstperiode verwacht ik eigenlijk niet meer voor 21 januari. Als er nog iets gaat gebeuren deze maand dan zal het eind deze maand pas zijn. Das geen doemdenkerij of depressief gedoe zoals sommige dit zullen gaan bestempelen, maar gewoon realiteit. En dat laatste zien sommige mensen niet omdat ze hun roze brilleke niet af durven te doen. Nou geloof mij maar, we zitten er warmpjes bij de komende 2 weken.