Meer dan duizend merels zijn in de Amerikaanse staat Arkansas dood uit de lucht gevallen. Een gebied in de stad Beebe van nog geen twee kilometer groot raakte bezaaid met vogellijkjes. Dat meldden plaatselijke media zaterdag (lokale tijd). De zwerm vogels is mogelijk op grote hoogte geraakt door de bliksem of door een hagelbui. Ook zou het kunnen zijn dat de merels geschrokken zijn van het vuurwerk tijdens de jaarwisseling en door de stress zijn gestorven.
Onderzoekers hebben tientallen vogels meegenomen voor onderzoek om te achterhalen waardoor massaal ze uit de lucht zijn gevallen. De gemeente heeft een bedrijf ingehuurd om de lijkjes op te ruimen.
Bron Hln
Wat denk je van de film The Core, waarin de kern van de aarde stopt met draaien en alle duiven spontaan ongeleide moorddadige projectielen worden....
Die ken ik dan niet, maar gaat ook aardig in de richting!
Dat was ook het eerste waar ik aan dacht toen ik het verhaal las, kon alleen niet op de naam v/d film komen.
Terwijl bij het plaatsje Beebe in de Amerikaanse staat Arkansas inmiddels door nog onbekende oorzaak al vijfduizend vogels dood uit de lucht zijn gevallen, worden zo'n 200 kilometer verderop massaal dode vissen aangetroffen in de rivier Arkansas. Het zou om 80.000 tot 100.000 stuks gaan, meldden Amerikaanse media maandag.
Vooral dode zoetwaterbaarzen zijn aangetroffen in de omgeving van de plaats Ozark, wat volgens de autoriteiten aangeeft dat het niet om vervuiling gaat. Dan zouden alle vissen in dat gebied zijn getroffen. De vogels zijn mogelijk op grote hoogte geraakt door de bliksem of door een hagelbui. Ook zou stress door vuurwerk een rol kunnen spelen. Biologen denken niet dat de vogel- en vissterfte met elkaar te maken hebben.
Bron: HLN
Onweersdagen: 0
Nog geen week nadat ongeveer vijfduizend vogels door nog onbekende oorzaak dood uit de lucht vielen in de Amerikaanse staat Arkansas, zijn er ook in de naastgelegen staat Louisiana massaal dode vogels neergestort. Dat gebeurde de afgelopen dagen bij de plaats Pointe Coupee Parish, meldden Amerikaanse autoriteiten dinsdag. Het gaat om circa vijfhonderd exemplaren. Een aantal lijkjes is voor onderzoek naar een laboratorium gestuurd. De oorzaak van de mysterieuze vogelsterfte in Arkansas is in ieder geval niet een ziekte of een virus. ,,Alle organen zijn nog intact'', zei een dierenarts in overheidsdienst vooruitlopend op laboratoriumuitslagen tegen nieuwszender CNN. Ondertussen wordt ook onderzocht waarom meer dan 80.000 vissen in dezelfde staat opeens dood in de rivier dreven.
Bron: De Pers
Nog geen week nadat ongeveer vijfduizend vogels door nog onbekende oorzaak dood uit de lucht vielen in de Amerikaanse staat Arkansas, zijn er ook in de naastgelegen staat Louisiana massaal dode vogels neergestort. Dat gebeurde de afgelopen dagen bij de plaats Pointe Coupee Parish, meldden Amerikaanse autoriteiten dinsdag. Het gaat om circa vijfhonderd exemplaren. Een aantal lijkjes is voor onderzoek naar een laboratorium gestuurd. De oorzaak van de mysterieuze vogelsterfte in Arkansas is in ieder geval niet een ziekte of een virus. ,,Alle organen zijn nog intact'', zei een dierenarts in overheidsdienst vooruitlopend op laboratoriumuitslagen tegen nieuwszender CNN. Ondertussen wordt ook onderzocht waarom meer dan 80.000 vissen in dezelfde staat opeens dood in de rivier dreven.
Bron: De Pers
Hmm, komt dus toch niet door het vuurwerk, deze verklaring las ik ook vanmiddag nog ( weet de bron niet meer ).
vorige week reed ik naar huis toe en reed ik een of andere zwarte vogel dood,
toen kwam ik thuis en zat mn hele achtertuin vol met van die zelfde vogels.
en wat ook vreemd is ik heb die beesten nog nooit gezien hier.
afijn ik leef nog dus ze hebben nog geen wraak genomen. | Gewijzigd: 4 januari 2011, 21:56 uur, door Klapper
Aan de andere kant, misschien, voor die 2012 freaks, moeten we wel ff kijken naar de activiteit daar qua magnetisch/geologisch. Want aan het weer kan het zeker niet liggen. (Oke, volgens mij zeg ik nu wat doms).
Ben zelf zeer benieuwd...HALLO THE CORE:D
Een ding is zeker, ik heb nog nooit vuurwerk gezien wat die hoogte kan bereiken, spreek ik ook over shells en al die gedoe. Tevens, als vuurwerk t zou zijn. Dan zouden hier rond Oud & Nieuw duizenden beesten doodvallen, want er wonen wat gekken hier die gewoon nitraten naar die arme beesies gooien en ze veroeren geen poot. Tevens zal je vuurwerk op die hoogte lijkt mij wel wat anders noemen, zoals een raket.
Maar goed, enigste logische combinatie is een vulkaan. Die kan vele vissen zo doden en as kan heel hoog komen en problemen bij de luchtwegen veroorzaken bij die beesten. Maar sinds wanneer is daar een vulkaan?
Oke veel onzin...Excuses...
vandaag 08:37
FALKÖPING (ANP) - Ook in Zweden zijn massaal dode vogels aangetroffen. Agenten troffen in de nacht van dinsdag op woensdag circa honderd kauwen aan op een straat in Falköping, 125 kilometer ten noordoosten van Göteborg. Dat meldde de Zweedse nationale radio-omroep SR woensdagochtend.
Sommige vogels waren al door automobilisten overreden, maar agenten zeggen dat de meeste beesten op het eerste gezicht geen verwondingen hebben. De straat, een doorgaande route, is afgezet. Dierenartsen zijn onderweg om de doodsoorzaak te onderzoeken.
Eerder vielen ook in de Verenigde Staten zwermen vogels dood uit de lucht. In Arkansas ging het om circa vijfduizend dieren, in Louisiana om vijfhonderd.
Edit Marga: Bron?
Bron ANP (zie ook aanhef) | Gewijzigd: 5 januari 2011, 12:18 uur, door Romani
De duizenden dode vogels die op 1 januari uit de lucht kwamen vallen boven het stadje Beebe in de Amerikaanse staat Arkansas, zijn gestorven door angst. Dat hebben hoge verantwoordelijken van de veterinaire diensten van Arkansas gemeld. De mysterieuze vogelregen begon al op oudejaarsavond. Volgens de lokale autoriteiten in de zuidelijke staat lagen de straten van het stadje bezaaid met meer dan vijfduizend vogels. "We zijn nu nagenoeg zeker dat een trauma aan de basis van hun dood lag", aldus George Badley van de veterinaire dienst. De staat Arkansas is desalniettemin een onderzoek gestart om na te gaan of ze niet het slachtoffer werden van vergiftiging of ziekte.
Bron: HLN | Gewijzigd: 9 februari 2017, 11:09 uur, door Joyce.s