Ik vind dat we een prachtige winter gehad hebben en kan nu niet wachten tot er weer knoppen aan de bomen komen, de lentevogels weer beginnen te zingen en ik weer zonder jas naar buiten kan.
Proost!
Gestrooide binnenwegen vriezen juist telkens weer op. Spiegelglad hier. Sneeuw is veranderd in een ijsmassa op de stoepen, wat heel slecht weg wil dooien. En wat betreft de winter... Die komt nog, let maar op | Gewijzigd: 1 januari 2011, 19:24 uur, door zwoof
Samenvattend, de Onweer-Oline index staat op 69 = dooi......,
Samenvattend, de Onweer-Oline index staat op 69 = dooi......,
Ik denk dat de meesten ook enigszins brak zijn van een lange nacht !! Wie weet is het wel stilte voor de storm ?!
Dat sommigen aangeven dat de winter nog moet beginnen is natuurlijk een lachertje. We hebben één van de koudste decembermaanden gehad van de laatste 100 jaar, kom zeg.
Dat was ik die dat zei. Ik bedoelde daarmee dat gemiddeld gezien januari de koudste maand is, dus als december zo de trend heeft gezet, kunnen we nog meer verwachten in januari. Oftewel; het ergste moet nog komen... Ik bedoelde uiteraard niet dat december niet winterachtig was, kom zeg!
Groet, een die-hard winter-liefhebber & lente-freak... oh en zomer-liefhebber & uh... herfst-freak!
Ook hier even een pauze op het forum... komt vast snel weer goed. Als het normale ritme er weer is, iedereen weer uitgeslapen en de temps weer onder de nul duiken, zal het rap weer drukker worden...
Ik kwam vanmiddag terug van Nieuwjaar vieren in België en onderweg zag je nog overal naast de wegen hopen sneeuw liggen. Een weg lag nog vol met 5cm dikke stukken ijs. Je voelt gewoon hoe je auto in het spoor gezogen wordt, wel raar. Gisteren was ik nog extra om gereden om er niet over te moeten, maar vandaag reed ik per ongeluk uit gewoonte toch in. Was de langste kilometer van de hele rit terug.
Doe mij nu maar een week of 2 rust, wat dit weer betreft. De bodem is op dit moment verzadigd door alle smeltende sneeuw en het zou wel zo handig zijn als al dat water eerst weg was voordat we een nieuwe lading krijgen.
En het is ook gewoon zoveel fijner autorijden als het niet glad is dan kom je nog eens van A naar B.
Natuurlijk mogen we ontzettend hopen dat er in januari een dusdanige koude periode komt dat de ijspegels van het dak vallen ( variant op mussen van het dak) maar op dit moment zijn zowel GFS als ECMWF er aardig overtuigd van dat we voorlopig in de kwakkel zitten..
Dat wil dus niet zeggen dat het niet meer gaat vriezen.. dus als iemand nu even niet positief is over het verloop van de winter wil dat niet zeggen dat dat betekent dat de winter afgeschreven is...ik zelf ben nu ook niet echt overtuigd dat we een stabiele koude winter krijgen maar dat wil niet zeggen dat ik er geen rekening mee hou dat het als nog ijskoud kan worden..maar dat is het leuke van meteorologie het verandert constant en zeker in ons kikkerlandje waar de invloed van de zee enorm is.
Deze winter is gewoon van de extremen.. op en af ..dus het wordt heus nog wel koud en we zullen heus nog wel dooi krijgen maar we zitten nou eenmaal niet in Siberië.. geniet van wat we hadden en wat we mogelijk nog krijgen | Gewijzigd: 1 januari 2011, 19:50 uur, door Callie-P
Ja die kaartjes zien er al weer een stuk beter uit.. maar zoals je zelf al zegt het is heel ver weg.. misschien wordt het al eerder koud.. of andersom..
Over ongeveer 10 dagen lijkt in de VS een grote uitbraak van arctische kou plaats te vinden. Dat proces begint (vanuit Canada) in de noordelijke staten en breidt zich rap naar het zuiden uit. Het zuidoosten (Florida) blijft, anders dan in december, vermoedelijk buiten schot. Of de uitvalspoorten voor wat betreft winterkou in onze streken dan eveneens gunstig zullen zijn (wederom sterke meandering in de grootschalige luchtdrukverdeling) valt nu nog niet te zeggen.
Aan de oostzijde van een ‘permanent’ aanwezig Groenlands hogedrukgebied zwermen arctische luchtmassa’s tijdens de eerste week van januari aanhoudend over het noordelijk deel van de Atlantische Oceaan uit. Ook in Noord-Europa blijft het overwegend (veel) te koud. In de koude luchtmassa bevindt zich tijdens de tweede helft van de week een actief lagedrukgebied in de Schotse wateren en boven het noorden van de Noordzee. Het lagedrukgebied en niet in de laatste plaats (rand)storingen die op meer zuidelijke breedten in het overgangsgebied tussen koude en warme luchtmassa’s ontstaan, veroorzaken wisselvallig weer. Onduidelijk is of relatief warme luchtmassa’s zich vanuit het zuidwesten van Europa tot over Nederland zullen gaan uitbreiden.
lol nou er is ( zijn) hier een aantal aparte posts voor..
http://forum.onweer-online.nl/index.php?sh...;hl=weerstation
Maar 6,96 voor een weerstation... eeeehm
ik heb op de bovenstaande link ook even een post gemaakt aangezien ik zelf ook al geruime tijd op zoek ben en daar staat een leverancier met een ruim aanbod en met een goede naam.. ( nee ik heb er geen aandelen ) | Gewijzigd: 1 januari 2011, 20:57 uur, door Callie-P
Vanaf dinsdag toch wel een aantal dagen dooi, met hoogstens wat lichte vorst in de nacht. Pas richting het 2e weekend van januari weer kans op kouder weer. De winter heeft z'n kruit nog lang niet verschoten, we krijgen gewoon een adempauze denk ik!
Ligt eraan wat je winter wilt noemen.
De laatste weken hebben we veel kou en sneeuw gehad.
Dat is nu (even) weg, maar dat zegt voor de rest nog weinig.
De normale temperatuur voor deze tijd van het jaar is zo'n +5C maximum overdag.
De winter heeft er nu één maand op zitten maar er volgen er nog twee.
Er kan dus nog genoeg kou en sneeuw komen.
Een temperatuur van 5C zegt dus niets en betekent niet dat het al lente is!