Op ****** gelezen we krijgen een vroege lente.
jammer winter weer om
Ach die roepen wel meer, soms net een frusty kippenhok daar. Winter is net begonnen en nu al piepen dat we lente gaan krijgen
ja we zullen zien maar GFS gaat ook voor lenteweer. EC gaat hooguit voor wat gekwakkel in het meest gunstige geval.
Ja maar om nu al over vroege lente te hebben terwijl de winterverwachtingen van iedereen de grond ingestamt werden klopt ook niet he Dus waarde 0.0 bij mij
Allereerst vanuit Zwitserland Oberwallis ook van mij een heel goed, gelukkig en vooral gezond Nieuwjaar toegewenst. Dat het ook "weertechnisch" een interessant en mooi jaar moge worden.
Terug naar het weer en daarvoor eerst een synoptisch overzicht mbt. ontwikkelingen op de middellange termijn
Actueel;
Hogedruk Atlantishce Oceaan -Engeland -IJsland-Groenland
Lagedruk Scandinavie west Rusland -Balkan
Tot aan het begin van de volgende week hebben we te maken met de invloed van een hoogtetrog. Een daarmee samenhangend hoogtelaag gevuld met koude lucht ligt over Scandinavië en de Baltische Staten. Met een naar noord tot noordwest toe draaiende hoogtstroming wordt vanaf vandaag vooral in de hogere luchtlagen steeds koudere lucht aangevoerd.
Morgen zien we aan de oostkust van Groenland een volgend laag tot ontwikkeling komen. Dit laag koppelt zich los van de hoogtetrog (cut-off) en trekt vervolgens op een westelijkere baan via IJsland naar het zuiden en ligt dinsdag met kern ten noordwesten van Engeland. Door dze ontwikkeling kan de hoogtetrog boven Scandinavie zich niet verder regenereren, tevens zorgt ze evoor dat we vanaf maandag met een zonale hoogtestroming te maken gaan krijgen. Met een naar west en later zuidwestelijke hoogtestroming wordt "in tempi" steeds zachtere lucht naar west Europa getransporteerd.
Zondag, een volgende depressie ontwikkelt zich ten oostkust van Groenland
...en koppelt zich los van de trog om vervolgens naar het zuiden te trekken en bij ons een westelijke stroming in te luiden
Vanaf het weekend word het dan allemaal uiterst onzeker en komen de modellen met verschillende oplossingen. Ofschoon het Amerikaanse GFS model steeds weer op de proppen komt me "zonaal achtige hoogstandjes" lijkt dit scenario op de langere termijn onwaarschijnlijk. Waarschijnlijker is het dat we terugvallen in een luchtdrukverdeling zoals we die van december gewend zijn (meridionaal) . Alvorens het echter zover is krijgen we, uitgaande ook van de andere modellen, te maken met een kat en muis spelletje tussen troggen, dynamische hogedrukgebiedjes en ruggen. van het winterse kwakkelweer zijn we dan ook voorlopig nog niet verlost.
Onzekerheden al groot op de middellange termijn ( 7 januari) tussen het Amerikaanse Model GFS en de Europese modellen UKMO en ECMWF....
UKMO00 (hoog ten westen van Engeland)
ECMWF00 (hogedrukblok)
GFS00 (laag ten westen van Engeland)
Ciao Johann | Gewijzigd: 1 januari 2011, 12:07 uur, door Alpenweerman
Hier ook geen mist gehad, tot dat iemand een mega grote mat afstak
En nu ga ik ff in zandvoort kijken naar een paar gekken die gaan zwemmen
Vannacht gelukkig geen mist gezien, vuurwerk was mooi te zien
Als ik nu naar buiten kijk lijkt het wel lente
Ik ga maar even bijlezen voor wat de verwachtingen betreft, hoop nog wel een bergje sneeuw te verwelkomen deze winter
Greetszzz,
Moneytree-Troll
voor een ieder hier
En ik hoop dat we respect voor mekaar blijven houden
Sneeuw of ijzel , regen of zonneschijn.
Het is prettig vrienden met O-O te zijn.
Oud gezegde van mijn opa zaliger;
HET IS PAS KOUD ALS DE IJSBEREN EEN JAS AANTREKKEN.
Zon met af en toe wolken,
lekker warm vergelijke afgelopen weken
om eerlijk te zijn krijg ik ook wel zin in wat heet zomer weer als je net uit wat winter weer komt,...:P
lekker op het strand hier liggen,....
maar Zon+vries kou is ook lekker,( geen sneeuw meer )
maar volgens mij word het wisselvallig weer aankomende tijd?