Laaghangende bewolking, hoge luchtvochtigheid, dalende temperatuur, vuurwerk en windstil weer veroorzaken vannacht mogelijk killerfog. Dat is een zeer dichte en giftige mist, die ontstaat omdat in onderste honderd meter van de atmosfeer de roetdeeltjes van het vuurwerk zich ophopen.
Tijdens de jaarwisseling van 2007/2008 hadden we ook te maken met killerfog, in het oosten van het land werden de hulpdiensten fors belemmerd bij het uitoefenen van hun werk tijdens oud en nieuw. Het zicht bedroeg op vele plaatsen maar 10 meter. Dit jaar lijkt het er op dat het midden en het zuiden van het land wederom te maken gaat krijgen met de killerfog. Hou de situatie goed in de gaten en als u de deur niet uit hoeft blijf dan thuis!!!!
Ben ik even blij dat wij besloten hebben om dit jaar over te slaan wat betreft vuurwerk.
Stel je eens voor, je koopt voor honderden euro's aan vuurwerk, en bij alles wat hoger komt dan 20 meter is alles wat je ziet een flits in een leuk kleurtje..
en ik las net dat het in Groningen kraak helder is.
En dat is hier maar een uur rijden hier vandaan.
Ik zit hier 15 á 20 min rijden van Groningen, en tis behoorlijk mistig, tis wel net of de lucht langzaamaan door de mist heen een blauw tintj krijgt, maar mist is nog vrij dicht!
Stel je eens voor, je koopt voor honderden euro's aan vuurwerk, en bij alles wat hoger komt dan 20 meter is alles wat je ziet een flits in een leuk kleurtje..
Dan heb je precies het zelfde besloten als ik, geld kunnen we ook wel ergens aan besteden, bijvoorbeeld mooie schaatsen voor de winter
Sneeuwdump .............................
Horrorwinter ...........................................
Killer Fog ....................................................
Wordt het nog erger???
Je bent de Polar Tsunami vergeten
er ligt nog 5 cm ingezakte sneeuw van slechte kwaliteit
overigens is het kwik in melbourne van 12° vanmorgen naar 41° in de middag gestegen | Gewijzigd: 31 december 2010, 15:17 uur, door jones
Dus het zou zonde zijn als je dat vuurwerk niet ziet uitbarsten door die mist.
EDIT: Er komt hier flink wat vuurwerk de lucht in.
Woon je wel in Workum?
Het is hier super mistig.
Maar volgens mij trekt dat wel weg als er een paar buitjes binnen drijven. Liever wat regen dan mist.
ja zal zeker uitkomen.. jammer genoeg kwam de motregen die ik verwachte ook uit.. Den haag is nu al mistig aan het worden en het miezert heel fijntjes..en je kan merken dat de dampen niet stijgen want de stad ruikt nu al helemaal naar vuurwerk..
Ik gok zomaar dat het vanavond pot en pot dicht zal zijn... maar snel de vuurpijlen omruilen voor een paar potjes
Reactie op berichtnr. 420 (Johann)
Johann,
bedankt voor je uitgebreide uitleg!
ik dacht nl. dat als er bepaalde orkanen c.q. zware stormdepressies aan die zuidelijk oostkust waren ontstaan, en dan naar het noordelijk halfrond (richting Canada) verplaatsten, dat wij hier dan een week later of zo mee geconfronteerd werden.
Dus ook nu weer met die sneeuw en kou aldaar.
Je bedoelt wrs of dat de jetstream is ? (de golfstroom verloopt nl. ergens anders in de Oceanen)
De lijn die je op de kaart ziet is de zgn. sub-tropische jetstream, deze verloopt zuidelijker dan de polar-jetstream.
Heb ik nog een vraag.
Waarom stijgen en landen op dit moment de vliegtuigen op Schiphol in zuid-westelijke richting
http://casper.frontier.nl/eham/
en op Londen in oostelijke richting?
http://casper.frontier.nl/egkk/
Ik ben maar een leek maar zover zitten deze luchtstromingen (Nederland c.q. Engeland) toch niet ver van elkaar af?
Groeten, Zandduin
Het is hier super mistig.
Maar volgens mij trekt dat wel weg als er een paar buitjes binnen drijven. Liever wat regen dan mist.
Ik ben net even een rondje door Z-W Friesland gereden en het is echt een mistgordijn boven delen van Friesland, Koudum is het nu ook dikke mist, maar was net in het Heidenskip daar kun je wel 1,5 kilometer zien...Workum zat ook deels in de mist.
Door de dichte mist (2007/2008) zag je soms zelfs minder dan 1 meter. Bij ons op balkon hield toen de wereld op.
Op de volgende foto loopt er een agent voor de auto om zo de automobilist "veilig" thuis te krijgen. Op deze foto valt de mist nog mee.
En het word alleen maar erger door het vuurwerk.
Ik moet zo nog werken tot 22.00 uur, op de fiets door de stad patrouilleren.
Word een gezellige avond met de jeugd op straat.
Bij deze wens ik iedereen een fijn en gezond nieuwjaar toe en hoop dat iedereen volgend jaar alle vingers en andere ledematen nog hebben en iedereen weer gezellig op dit forum mee kan lezen/praten.