Het is niet normaal meer. Er reed hier vanochtend praktisch geen auto op de weg. Met de hond uitlaten lag er een ijslaag op de sneeuwlaag. Gladder dan glad. Hier begint het nu langzamerhand te verbeteren - sterkte voor diegenen die er nog middenin zitten en bv. voor hun werk nog de weg op moeten ( verpleging etc.)
net gelezen: vooral midden en zuiden dus begrijp ik! dat scheelt.
ten minste als ik ervan uit ga dat mist alleen op heldere plekken kan ontstaan!
Op sommige buitenwegen zie je zelfs al stukken asfalt
wordt er ergens in friesland op dit moment nog geschaatst?
( woont er iemand ergens en zit die NU op dit moment schaatsers langkomen?)
reed net langs wolvega naar overijssel en daar werd nog gewoon geschaatst hoor hetzij
met een natte zachte bovenlaag
wordt er ergens in friesland op dit moment nog geschaatst?
( woont er iemand ergens en zit die NU op dit moment schaatsers langkomen?)
Heb vanmorgen wat rond gereden hier, Sneek en omstreken en er ligt nu overal water, het dooit ook aardig. Ook hier op de opvaart geen schaatsers meer.
Wel lekker weer, zonnetje, Workum in de mist zo te zien, invloed van het IJsselmeer denk ik zo.
Winterprognose
In 2 van mijn blogs in oktober jl. voor de geinteresseerden zie 4 okt en 27 okt heb ik getracht een winterprognose te geven adhv diverse analyses en modellen. Vooral het model SCast scoorde daarbij in het verleden zeer hoge ogen. De prognose dat we opnieuw te maken zouden gaan krijgen met een koude winter was gegeven en lijkt zicht tnt ook te bevestigen.
De grote vraag is nu hoe zal het allemaal verder gaan evolueren en heeft de winter wellicht zijn kruid al verschoten temeer ook de modellen de laatste dagen met steeds warmere oplossingen voor de dag komen ?
Ofschoon het er naar uitziet dat de winter de komende dagen terrein moet gaan prijsgeven en we met zachtere omstandigheden te maken gaan wil dit niet zeggen dat het met ons wintertje nu definitief gedaan is, integendeel;
Grosso modo heeft zich in het algemene stromingspatroon en de drukverdeling op het noordelijk halfrond niet veel veranderd. Nog steeds bevinden we ons in een zgn low-index fase (weinig depressieactiviteit, meridionaal). Ook de NAO en AO zitten nog steeds in een negatieve fase en ook daarin lijkt de komende tijd weinig verandering te komen. Kortom gunstige ingrediënten voor winterliefhebbers.
Actueel AO
Actueel NAO
Prognose NAO
Interessant zijn ook de ontwikkelingen welke zich in de stratosfeer (15 tot 30 km hoogte) afspelen. Hier wordt uiteindelijk ons weer gemaakt en de gevolgen van hetgeen zich daar afspeelt bepaalt, zie het met enige vertraging, uiteindelijk weer het weer in de lagere luchtlagen (troposfeer)
De komende 10 dagen zien we in de stratosfeer een geleidelijke verschuiving van de vortex (lagedrukgebied) naar het noordoosten waardoor zich boven Scandinavië een markante hoogtetrog kan ontwikkelen. Tevens zien we tegen het einde van volgende week het ontstaan van een stevige blokkade rug boven de Atlantische Oceaan welke tot over Groenland doorloopt. Weliswaar ligt de hoogteas van de trog dan nog ten westen van ons, het zal echter een kwestie van tijd zijn voordat het geheel doorschuift en we aan de koude kant van het systeem komen. (zie kaarten hieronder)
Uitgaande van oa. bovenstaande ontwikkelingen zou het me dan ook niet verbazen dat na een winterse kwakkel periode de winter zich vanaf de 10 januari opnieuw zal gaan verscherpen vanuit het noordoosten grote delen van Europa zal gaan "veroveren" . Wellicht staat de ergste kou ons nog te wachten....
Stroming stratosfeer 100 hPA (15km)
Actueel
4 januari[/b]
8 januari
Ciao Johann
Op dit artikel berust copyright
Breukelen-->Den Haag-->Breukelen.
Geen gladheid, wel dichte mist over het hele stuk.
Zicht soms minder dan 50 meter.
En dan zijn er nog van die maniakken die zonder na te denken 130/140 km/pu rijden over de 3/4 baan
Interessant zijn ook de ontwikkelingen welke zich in de stratosfeer (15 tot 30 km hoogte) afspelen. Hier wordt uiteindelijk ons weer gemaakt en de gevolgen van hetgeen zich daar afspeelt bepaalt, zie het met enige vertraging, uiteindelijk weer het weer in de lagere luchtlagen (troposfeer)
Ciao Johann
Ons weer wordt dan toch uiteindelijk op de grond gemaakt, namelijk door de sneeuwlaag in Siberie......., of ga ik nu te kort door de bocht
Ga het nog grondig lezen, maar moet nu toch echt oliebollen bakken enzo.....