EDIT: Beetje late reactie maar toch weeral prachtig stukje van Johan ... leuk dat je je tijd telkens opnieuw in zulke interessante stukjes wil steken ! Hopelijk schrijf je er nog veel in de toekomst
ok allebei gelijk ik ging van deze reactie uit lijkt me dan al foute boel toch ?
nos nieuws 1800 uur gladheid in groningen denk dat ze bij het knmi
wel weer verslikken in de oliebollen.
Moest het ff kwijt
En er eerst 2 doden moesten vallen en tig zwaar gewonden. tot nu toe snelweg nog steeds dicht.. geen strooiwagen te bekennen.. Voor getroffende en nabestaanden een zwarte dag.
Na mijn inzicht is er veel te laat of geheel niet gestrooid een hele slecht zaak.. zelf de rampen zender melde niks... alleen nu als het kalf verdronken is. hebben ze weer een item om hun zender te vullen.. Bah!!
De situatie zal nog verder verslechteren in geheel Groningen /Drenthe/overijsel/ en wie weet nog meer provincies aan de oostgens..
Oppassen Geblazen als men bij de weg moet zijn.
Aanvulling> Afgelopen nacht had ik al een vermoeden dat het niet goed kwam..
http://forum.onweer-online.nl/index.php?sh...23062&st=40 | Gewijzigd: 30 december 2010, 18:12 uur, door wiggelrode
Het is natuurlijk niet veel maar ook niet zo dat het totaal als een verrassing kwam...
Ze hebben de ernst van de situatie wel onderschat,ff uit de guidance:
NEERSLAG:
Vanavond nabij het genoemde frontensysteem van het noorden uit lichte neerslag. Doordat de aangevoerde lucht vanaf de Noordzee komt, neemt deze warmte op hoogte mee. Onderin is het echter vooral in het uiterste oosten en in het zuidoosten koud en de advectie snelheden zijn gering, dus een koude plaklaag zal in zekere mate aanwezig blijven. Dit houdt in dat de kans op onderkoelde neerslag/regen op een bevroren ondergrond zeker toeneemt. NESO dient wel met voorzichtigheid in acht te worden genomen gezien zijn temperatuurproblematiek. Kijkende naar de progtemps is de warmte op hoogte zeer goed te zien. De koude plaklaag is echter erg dun en de vraag is of dit nog echt tot onderkoelde neerslag zal gaan leiden. Wel lokaal gladheid door neerslag op een nog bevroren ondergrond.
Hopelijk is HIRLAM een lerend programma....
http://knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachti...incie.php?pr=GR