zie deze link voor wat info
http://weernieuws.weeronline.nl/westcirculatie/22/1198
http://forum.onweer-online.nl/index.php?s=...st&p=216467
Nou dat klopt als een bus. Het was vanaochtend ( 7.30 uur) echt afzien op de fiets. Jeemig wat koud. Het is al vanaf eind november dat ik met dikke handschoenen en muts mij door de kou verplaats op de fiets. Vorig jaar was het al redelijk heftig, maar het is nu extreem ben ik van mening. Al die Peter Timosmurfen die het over dooi hebben; ik merk er in Twente helemaal niets van. It's bloody cold.
vr t/m ma in ieder geval gewoon flinke dooi. Daarna kwakkelweer.
Geen WC gelukkig.
Hier in Cuijk is het kraakhelder met stralende zon
Allemaal gebaseerd op interesse en wat is er leuker omdat met andere "Wetterverrückten" te delen...
Ciao Johan
Ik ben het met Brisk van harte eens. Mooi, duidelijk, helder, een aanwinst, zeker. Fijn ook dat je de plaatjes erbij zet, maakt het helder!
Als er nu allemaal sneeuw had gestaan was iedereen uit zijn dak gegaan. Misschien dus maar beter ook....(scheelt een hoop gekte hier en onrust als het weer van de kaarten zou verdwijnen). Vanaf maandag allemaal sneeuw op de kaarten zou wel een mooi scenario. Dat zou ook wat meer zekerheid bieden dan nu
Het wordt gewoon weer iedere run met spanning afwachten tot we meer zekerheid krijgen. Al is zekerheid op de kaarten ook niet alles hebben we deze week al gemerkt.
Hier de hele ochtend al mist en uitsneeuwende mist. | Gewijzigd: 30 december 2010, 12:49 uur, door Brisk
- De NAO index is enkel een getal dat de luchtdrukverdeling tussen ruwweg IJsland en de Azoren beschrijft, waarbij een positief getal staat voor hogere druk bij de azoren en lagere druk bij ijsland, en een negatief getal omgekeerd.
- De NAO index is dan dus een consequentie van de drukverdelingen i.p.v. een oorzaak.
- Een groenlandhoog (met uitlopers boven IJsland?) als oceaanblokkade staat automatisch 'garant' voor een negatieve NAO index
- Er kan net zo goed gekeken worden naar de kaarten met drukverdelingen aangezien je hier ook de NAO index (geschat) uit kunt halen, maar ook kunt combineren met meer details en nuance t.o.v. aanwezige overige sturende systemen.
- Een sturend scandihoog met transportkou kan nog steeds gepaard gaan met een positieve NAO index.
Dit even puur ter interesse, meningen hierover zijn welkom. Dit heeft met name mijn interesse omdat in de weerspatronen lang niet altijd duidelijk is wat nou oorzaak en wat nou gevolg is. Als de NAO index namelijk een 'gevolg' is van een winterse drukverdeling, is het nogal logisch dat de correlatie met winterweer bijna 1 op 1 is... De vraag is dan echter, hoe komt dat Groenlandhoog tot stand, waarbij Johann vaak praat over WLA. Maar wat is dan vervolgens weer de oorzaak dat die WLA juist op dat gebied plaatsvindt?
Groet,
Hans | Gewijzigd: 30 december 2010, 12:57 uur, door Hans-F
- De NAO index is enkel een getal dat de luchtdrukverdeling tussen ruwweg IJsland en de Azoren beschrijft, waarbij een positief getal staat voor hogere druk bij de azoren en lagere druk bij ijsland, en een negatief getal omgekeerd.
- De NAO index is dan dus een consequentie van de drukverdelingen i.p.v. een oorzaak.
- Een groenlandhoog (met uitlopers boven IJsland?) als oceaanblokkade staat automatisch 'garant' voor een negatieve NAO index
- Er kan net zo goed gekeken worden naar de kaarten met drukverdelingen aangezien je hier ook de NAO index (geschat) uit kunt halen, maar ook kunt combineren met meer details en nuance t.o.v. aanwezige overige sturende systemen.
- Een sturend scandihoog met transportkou kan nog steeds gepaard gaan met een positieve NAO index.
Dit even puur ter interesse, meningen hierover zijn welkom. Dit heeft met name mijn interesse omdat in de weerspatronen lang niet altijd duidelijk is wat nou oorzaak en wat nou gevolg is. Als de NAO index namelijk een 'gevolg' is van een winterse drukverdeling, is het nogal logisch dat de correlatie met winterweer bijna 1 op 1 is... De vraag is dan echter, hoe komt dat Groenlandhoog tot stand, waarbij Johann vaak praat over WLA. Maar wat is dan vervolgens weer de oorzaak dat die WLA juist op dat gebied plaatsvindt?
Groet,
Hans
Hallo Hans,
Het alom bekende Groenlandhoog is een zogenaamd thermisch hoog (ontstaat door afkoeling van de onderste luchtlaag en heeft niets met WLA te maken. Thermische hogedrukgebieden voorzien in hun eigen onderhoud door mn. uitstraling. Het Groenlandhoog is een geval apart. Gemakshalve even het volgende van internet weggeplukt om te verduidelijken.
//
Dit, virtuele, drukgradiënt met de absurd hoge kerndruk wordt veroorzaakt door het feit dat de weermodellen (niet alleen GFS maar ook ECMWF) moeite hebben om de luchtdruk van thermische hogen goed te herleiden naar zeeniveau. Er zijn een aantal aspecten waar je rekening mee moet houden:
1) Groenland ligt op vele kilometers boven zeeniveau wat herleiding bemoeilijkt
2) Het land is bedekt met meters aan koude sneeuw en ijs, dus er is sprake van een relatief hoge albedo met dus een enorme uitstralingscapaciteit
3) Het is er, met name in de winter, dankzij die uitstraling heel erg koud (veelal onder de -35 tot -40°C)
4) Koude lucht is altijd zwaarder dan warme lucht en zorgt daardoor voor een hogere luchtdruk
5) De koude stralingslucht bevind zich vooral in de paar honderd meter dikke grenslaag (onderin de atmosfeer), en aangezien de herleiding naar zeeniveau gebeurd volgens een standaardatmosfeer met standaard formules en constanten, gaat dit in deze gevallen helemaal mis
6) Hogedrukgebieden hebben nóóit uit zichzelf grote drukgradiënten zonder een enorm uitgediept lagedrukgebied in de buurt
//
Groenlandhoog (thermisch)
Het blokkade hoog waarover ik schreef is een zgn. dynamisch hogedrukgebied (blokkerend hoog of hoogterug) . Deze onstaat door het instromen van warmere lucht in de hogere luchtlagen. Dynamische hogedrukruggen kunnen uiteindelijk uitgroeien tot een (stationair) hogedrukgebied en bv boven de Atlantische Oceaan een blokkade vormen. Zijn overigens op de 500 hPA kaarten altijd mooi te herkennen aan de zgn "gele virtuele duim" (de warme lucht op 5 km hoogte)
Blokkade hoog(rug) (dynamisch) Atlantsiche Oceaan tot aan Groenland
Ten aanzien van NAO zie ook -> hier
Ciao Johann
Jan,
Hoe betrouwbaar zijn die lange termijn voorspellingen van CFS?
Die van december is goed uitgekomen? Nu is januari ook weer aan de koude kant en daarna t/m juni normaal.
al kijk je naar GFS pluim die gaan zelfs naar +10 na volgend Weekend
Ec blijf het kwakkel maar zit niet duidelijke verbetering.
Iemand nog hoop ?
Allemaal gebaseerd op interesse en wat is er leuker omdat met andere "Wetterverrückten" te delen...
Ciao Johan Oke, kan zijn dat het gebaseerd is op interesse, maar je zet het zo duidelijk neer dat iedere jodokus (zelfs ik ) wel snapt waar je het over hebt, echt top!