Na een wat "rustigere" periode, lijkt het weer zich enigzins toch te gaan herpakken naar winters! De temperaturen van -10 of lager zullen niet gehaald worden, maar mogelijk herstel van de winter kunnen we wel van uitgaan. Het Hellmanngetal van 100 gaan we dit jaar nog halen in Nieuw Beerta en mogelijk ook in Twenthe. Daar kunnen ze al spreken van een koude winter. De Bilt komt uit op 66.0. In de wandelgangen hoor ik al allemaal geruchten dat Koning winter (volgens sommige modellen) volop terugkeert. Aangezien de verwachtingen van de modellen erg onnauwkeurig zijn, vraag ik me sterk af of we dat serieus moeten nemen. Persoonlijk zeg ik van niet, maar lijkt het me meer een vraag om aandacht.
Komende week
De aankomende week zal er niet veel gaan gebeuren. We krijgen te maken met lichte dooi en mogelijk dat het in het noordoosten van het land een tiende onder het vriespunt blijft. Tot en met dinsdag kunnen er in het noorden en in het westen van het land enkele winterse buien voor gaan komen, in het zuidwesten mogelijk wat lichte regen. Niet erg schokkend dus. Maar.....
Aankomende woensdag en donderdag lijken momenteel mooie dagen te gaan worden, als we het huidige model van ECMWF (Europees model) mogen gaan geloven. Een lagedrukgebied koerst vanuit de Noorse Zee naar het Noordzeegebied, daarna wegtrekkend naar Denemarken. Het lagedrukgebiedje heeft trekjes van een mogelijke Polar Low. De luchtmassa’s die rond de depressie aanwezig zijn, is tot de middag nog te warm voor sneeuw, dus kunnen we wat regen gaan verwachten. Na de middag koelt het in een rap tempo af waardoor de temperatuur op hoogte zakt naar zo'n -8 graden en dat is genoeg voor sneeuw, zoals de meesten wel weten (zie afbeelding hierboven).
Het Europees model berekend erg veel neerslag momenteel, in tegenstelling tot GFS. GFS laat zien dat er in de kustgebieden regen valt overgaand in natte sneeuw of sneeuw, terwijl ECMWF, de koude lucht eerst in het westen berekend, die zich daarna uitbreidt over het gehele land (zie neerslagafbeelding hierboven). Of de winter aan zijn opmars begint valt nog niet te zeggen, maar de recente pluim laat toch wat verbeteringen zien. Meer leden kiezen voor de koudere oplossing, in tegenstelling tot een paar dagen geleden.
Tot slot wil ik even iedereen mededelen dat dit op 1 run (EC) geschreven is. Dat wat ik nu schrijf wil niet zeggen dat dit ook voor woensdag geldt. (Om teleurstellingen te voorkomen.)
Twitter volgen voor updates: http://www.twitter.com/Jantje_
Vergeet ook niet om op mij te stemmen: @Jantje_ http://forum.onweer-online.nl/index.php?showtopic=23042
Overzicht
Alle pluimen op 1 pagina
Neerslag inclusief een mooie sneeuwradar
Temperatuuroverzicht
WRF sneeuwkaarten
Hellmann getal van alle KNMI stations!
Als mensen het goed lezen ..staat er ook heeft trekjes van een mogelijke Polar Low..
nou van mij mogen er beste bakken sneeuw vallen hoor... en die kou.. ja dat hoort erbij..
tot nu toe geniet ik van de winter..
Daarom zet ik er ook duidelijk onder mijn stukje:
Tot slot wil ik even iedereen mededelen dat dit op 1 run (EC) geschreven is. Dat wat ik nu schrijf wil niet zeggen dat dit ook voor woensdag geldt. (Om teleurstellingen te voorkomen.)
Kan niet duidelijker lijkt me..
O, Jan is me voor ^^ | Gewijzigd: 29 december 2010, 22:58 uur, door CB65
Tsja, je hebt een categorie die te snel leest, een categorie die niet leest en een categorie die de tijd neemt om stukkies/kaarten goed te lezen/bestuderen. | Gewijzigd: 29 december 2010, 22:59 uur, door arjanbruggink
En daar bedoel ik dus mee dat volgend jaar over 2 dagen gaat beginnen.
Om ff On topic te blijven, laat maar komen die "echte" winter, ik ben jaloers op denemarken of '79. Niet ieder jaar maar gewoon een keertje.
staat duidelijk MOGELIJKE.... en tsja we houden hier eenmaal van mooie scenario's, het idee alleen al... Dat het "kan" | Gewijzigd: 29 december 2010, 23:04 uur, door JohnBreda
Whoah valt wel mee, als dat zo was had ik de regen vooraf ook verzwegen, ik kan er nu gewoonweg niet omheen dat het er mogelijk 1 kan zijn. Mensen die hier wat langer meedraaien weten hoe ik over de term polar low denk
Mijn woonplaats die gelinkt wordt aan meetstation Rotterdam geeft alleen natte troep, een paar kilometer verderop droge sneeuw.
Hoop dat dat nog ff veranderd, voor de rest een beter vooruitzicht dan alleen maar regen.