Nu ben ik heel benieuwd of er bepaalde gebieden in Oostenrijk zijn waar er een grotere kans op onweer is. Omdat het nog ver weg is naar de zomer toe, kan ik nu nog op de onweer rijkere omgevingen aankoersen zonder dat het argwaan opwekt bij mijn vriendin.......
Wie kan mij adviseren / helpen?
Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4
Velp 2018:
Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)
Velp 2017:
Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Hagel: 13
Onweer: 21
We hadden van de 17 dagen iets van 8 dagen onweer. En HARD dat, dat gaat.
Het is het warmste gebied van Oostenrijk.
Het mooiste is, als je op je bergen staat. en de onweer is lager dan de berg, dat je dan de ontlading ziet.
Onweer vanaf de berg bekijken lijkt mij ook wel wat alhoewel ik er normaliter voor zorg dat ik zo snel mogelijk de berg af ben... Kan mij er eerlijk geen voorstelling bij maken hoe dat eruit ziet. Het geluid wel en de groene luchten in de bergen.
Onweer vanaf de berg bekijken lijkt mij ook wel wat alhoewel ik er normaliter voor zorg dat ik zo snel mogelijk de berg af ben... Kan mij er eerlijk geen voorstelling bij maken hoe dat eruit ziet. Het geluid wel en de groene luchten in de bergen.
Ik weet niet, wij moesten idd rennen naar naar de kabelbaan..
Maar als je hoger zit, zit je na mijn idee gewoon veilig.
Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4
Velp 2018:
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)
Velp 2017:
Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Hagel: 13
Onweer: 21
Zo ben ik als 'onweerverslaafde' (zo mogen we ons zelf toch wel noemen denk ik ) al 6x naar Oostenrijk geweest. Er is nog geen jaar voorbij gegaan zonder dat ik in die 2 weken géén onweer heb meegekregen. Voorkeur gaat uit naar Karintie en Tirol. Tirol vanwege de hoge bergketens aldaar. De provincie ligt direct aan/in de hoofdkam van de Alpen welke van west naar oost door heel Oostenrijk loopt. Dit is met uitstek het gebied waar 's zomers gemakkelijk als eerste de onweders de kop op steken. Je hebt hier uiteraard wel de juiste luchtsoort en drukverdeling voor nodig. Op 1 jaar na hebben we eigenlijk non stop hitte/warmte gehad icm onstabiliteit. Dan is zoals gezegd de hoofdkam DE plaats om de eerste cellen te mogen verwelkomen.
Karintie is ook een mooi provincie met hoge bergen, meestal aan de warme kant van de Alpen. Ook hier komt het (mede door de aanwezige warmte) regelmatig tot onweders van formaat. Een klein stukje zuidelijker, noord Italie, staat immers bekend om z'n extreme hagelbuien gedurende de zomermaanden.
Concluderend kun je het beste een locatie nabij de hoogste ruggen (hoofdkam) pakken of aan de warme kant van de Alpen gaat zitten (Karintie als beste). Sommige weken kan het er elke dag tot onweer komen, intensiteit afhankelijk van luchtsoort en dynamische eigenschappen van het onweer. Er zijn vakanties geweest waarin we in 2 weken 8-10 onweersdagen konden optekenen. Vorig jaar nog, op 2 dagen na kon ik elke dag een of meerdere (enorme) Cb's aan het zwerk ontwaren. Dat zegt al genoeg denk ik. Vaak ook ongekend mooie, snel groeiende en geisoleerde Cb's zonder rest bewolking. Machtig om te zien dat sommige simpelweg naar de tropopause knallen binnen maar 10-20min! Ik heb de mooiste geisoleerde cellen (én enorme complexen) gedurende mijn vakanties in Oostenrijk gezien!
Maar nogmaals, met een denderende WNW stroming en (zeer) lage temperaturen moet je ook in de alpen geluk hebben. Met (grote) hitte komen ze spontaan overal tot leven, you'll see . | Gewijzigd: 10 januari 2011, 10:10 uur, door marsel
Soms krijg je er echt het gevoel dat het onweer uit het niets komt opdagen ! Want dan zit je in het zwembad met een strakblauwe lucht, 5minuten later zie je de eerste 'kleine' aambeelden van de buien aan de horizon, en 10minuten later kan het fel onweren.
Als onweerfanaat is een zomervakantie naar Oostenrijk alles behalve een straf !
Zo was het afgelopen zomer ;
http://www.youtube.com/watch?v=Co5GwNyFpUw
Top dagen dit jaar 2012 ;
20 + 21 Mei
Top dagen vorig jaar 2011 ;
28 April, 10/11Mei, 28 Juni, 26 Augustus en 10/11 September
Dankje ! Ja Oostenrijk is kwa klimaat echt top ! S'winters (mooi veel) sneeuw en zomers top onweer !
20 + 21 Mei
zit je daar op een camping?
zo ja, weet je een paar leuke campings daar met het liefst lekker grote stand plaatsen
want wij trekken dit jaar door Oostenrijk met een camper van 11meter lang , dus ruime plekken is een must
mvg Marcel
Marcel
De camping (Brixen im Thale, Tirol) waar wij staan is opzich een super camping, hier heb je een panaroma view over het het hele dal ! (Zie foto ) Ook zijn de staanplaatsen goed, wij hebben er een caravan van 10meter lang staan. Het sanitair is er super, incl radio tijdens het douche ! site :http://www.camping-brixen.at/de/ .Kom btw al me hele leven op deze camping zowel zomers als swinters.
Maar wat ook een supercamping is, is de camping van Itter/Hopfgarten. Kwa ruimte super ! Alleen je kunt niet ver van je af kijken.
Voor de rest heb je bij ons in de buurt ook nog een ''panorama camping'' in westendorf, in iedergeval zo noemen ze zichzelf. Deze zal ik vermijden, het sanitair is er goor wat ik heb gehoord en vernomen.
20 + 21 Mei
Begrijp wat je bedoelt en klopt ook wel, maar opzich zoveel verschil zit er niet tussen. Ook aan de noordkant heb je wekelijks wel 2 of 3 dagen met verschikkelijke onweersbuien tijdens hoogzomer
20 + 21 Mei
Voorbeeld: Afgelopen jaar was er in ons dorp op wat gedonder na niks aan de hand, maar ik hoorde van mensen en zag op het nieuws dat 15 kilometer verderop allemaal rotsen waren afgebroken, er overstromingen waren en dat het enorm hard had geonweerd.
Dus deze plekken zal ik je aanraden, want het is er ook prachtig landschap!