Vorig jaar was ik voor het eerst geinteresseerd in NAO index en gevolg voor de winter. Dus ging ik kijken of je aan de hand van de voorspelde NAO iets kon zeggen over het te voorspellen weer.
Maar de NAO voorspellingen waren bizar slecht. Zelfs een paar dagen vooruit al. Telkens werd de NAO positief voorspeld en bleef hij negatief, of andersom. Het is moeilijk zo consequent fout te zitten.
Dus ik ben het met je eens. Niet naar kijken. 't Is alleen bruikbaar als verklaring achteraf van waarom het zo koud was.
H2O Hotel Terschelling: Mijn werk en weerchasecentrum. Hotelkamers met fantastisch uitzicht over de wolken!
De Uitvoer neigt weer naar iets meer neerslag, ofwel de activiteit gaat iets minder snel uit de frontale zone. Het meest opvallende is dat HiRLAM aan de grond op veel plaatsen 2-3 graden te koud is. (Onderste laag is volgend HiRLAM 1 tot 3 gr. onder nul, maar Cabauw geeft +1.4gr. op 200 meter en boven nul daaronder.) Het is vooral sneeuw en mogelijk natte sneeuw als je naar de ProgTemps kijkt. IJzel kans vooral vanavond en vannacht. Maar omdat HiRLAM ( en ook ECHR) niet goed de temperatuur onderin hebben is de inschatting van de precieze soort neerslag lastig. Ook is de onderste laag erg droog en wat doet de doorvallende neerslag daarmee. Een ander aandachtspunt is de vraag of er opglijding kan plaatsen vinden van warme lucht over de koude laag (dit verklaart dan de neg. omega die HiRLAM noordoost van het front berekent). Dit kan zorgen voor meer neerslag.
Kortom zelfs op de dag is het bijzonder lastig in te schatten hoe het precies gaat verlopen,daar kan het KNMI niks aan doen maar is de onvoorspelbaarheid van de natuur.Mensen willen graag alles kunnen voorspellen en daarna blijkbaar ook graag klagen als de voorspelling niet precies uitkomt......
dat val me ook op ja. ik woon in gouda maar dan moet hij wel iets verder gaan
Hoe betrouwbaar komt de heer Marc E. Putto bij jullie over?
Hij meldt n.l. op zijn site voorlopige dooi, omdat er zich een hoogdruk systeem vestigt in de buurt van U.K., waardoor wij (Nederland) een noordwestelijke stroming krijgen. Dit zou een anti-winters karakter opleveren tot 5 januari.