Misschien moet je dan toch gewoon teruggrijpen op lange termijn ='onzeker'.
maar dat doen ze elke winter als de dooi invalt,kommen ze met NAO.
ja hij is negatief dus we krijgen winterweer of zo
ach ja,we wachten maar af
We moeten echter reëel zijn.
Kijken we naar de meest recente modeloutput van GFS en ECMWF dan zien we dat de atmosfeer opnieuw naar een geblokkeerd stromingspatroon evolueert. Door WLA boven het midden van de Atlantische Oceaan neemt de amplitude van de hoogterug boven Engeland verder toe richting IJsland en Groenland. Gelijktijdig stroomt aan de oostflank van de blokkade met een naar noord draaiende hoogtestroming vanaf begin volgend jaar koude arctische lucht naar het zuiden.
Voor Nederland impliceert dit echter een meer noordwestelijk tot westelijke stroming en ondanks koudere bovenluchten is het met de vorst aan de grond dan gewoon gedaan. EC-MOS berekent voor bv. station Leeuwarden vanaf 31-12 zowel overdag als ook s'nachts geen vorst meer en ook voor station Maastricht is het afgezien van wat lokale vorst in de nacht met de vorst gewoon gedaan ! Pas vanaf donderdag 06 januari vertoont de temperatuurkurve weer een sterk dalende lijn. Deze trend is echter nog zeer onzeker.
Ciao Johann
Trend voor zacht weer na 6 Januari is toch ook zeer onzeker... Jij geeft zelf al aan dat na 6 Jan. de kans bestaat op dalende lijn. Dat zie ik niet terug in KNMI verwachting tot 11 januari. De kans bestaat dat het er over 3 dagen wel in staat, dat bedoelde ik eigenlijk met mijn opmerking. Ze wijzigen het best vaak, waarom dan niet naar waardes die de modellen op dat moment geven. Er staat nu ook vaak dat verwachting onzeker is.
Ik hoop dat je een beetje begrijpt wat ik bedoel.....
edit: KNMI kijkt natuurlijk wel veel objectiever naar de winter dan winterweer liefhebbers. Die hebben ook nog het hoop scenario erbij. | Gewijzigd: 28 december 2010, 11:29 uur, door Brisk
Ik hoop dat je een beetje begrijpt wat ik bedoel.....
edit: KNMI kijkt natuurlijk wel veel objectiever naar de winter dan winterweer liefhebbers. Die hebben ook nog het hoop scenario erbij.
Ik kijk naar de modellen (kaarten, ensembles, MOS etc etc)
En adhv daarvan wordt het in Nederland vanaf donderdag gewoon een stuk zachter met algemene dooi en dit heeft alles te maken met de dan heersende drukverdeling. Deze drukverdeling zal grosso modo ook begin januari zo blijven.
Alles na 6 januari is GKB , hoogstens leuk voor een mogelijke trend.... !
Ciao Johann
En adhv daarvan wordt het in Nederland vanaf donderdag gewoon een stuk zachter met algemene dooi en dit heeft alles te maken met de dan heersende drukverdeling. Deze drukverdeling zal grosso modo ook begin januari zo blijven.
Alles na 6 januari is GKB , hoogstens leuk voor een mogelijke trend.... !
Ciao Johann
Dat begrijp ik, maar het ging juist over de periode na 6 Januari
dinsdag 04 januari tot en met dinsdag 11 januari
Af en toe zie je het niet maar het knettert wel...wachtend op een eerste sneeuwvlok.
Hoef in ieder geval niet blij te zijn met wat er nu uit de lucht komt. Was hier al spekglad genoeg.
Ik zie de achterliggende weer patronen niet uitgelegd.
Of moet ik dan op een ander topic zijn ?.
Gr Willem
Lees de uitgebreide guidance van het KNMI,daar wordt uitgelegd wat volgens de modellen gaat gebeuren inclusief de onzekerheid daarvan.
Het afgeven op KNMI lijkt een nationale sport te worden en imo onterecht,ze geven gewoon alle info die aanwezig is en het is aan weermannen (en vrouwen) om die info te interpreteren.
Dan krijg je uiteraard dat per persoon de interpretatie verschilt en dus ook andere uitleg maar wel op basis van dezelfde informatie!!!!
Ik ben altijd negatief, dat brengt geluk soms dan. | Gewijzigd: 28 december 2010, 11:57 uur, door mitchel1992