Precies. Ik hoop dan ook dat Jan dit kan verklaren.
| Gewijzigd: 27 december 2010, 14:00 uur, door Shadow112
's avonds op eerste kerstdag viel er in het westen ook regen. GFS gaf toen wel sneew temperaturen aan op hoogte -7/-8
Ja, en nu zit hij er met -4 dik boven, en moet eigenlijk alles gewoon als regen vallen.
Actueel op de radar neerslagecho's bij het hoogtewarmtefront, aangezien de lucht beneden de FL100 droog is bereikt deze neerslag de grond niet.
Neerslag
Temp 850. (voor sneeuw moet dit -7 of kouder zijn)
En de bodemtemp.
Dit kan dus enkel ijzel/regen zijn. Van sneeuw is er in deze situatie toch geen sprake?! | Gewijzigd: 27 december 2010, 14:26 uur, door Shadow112
Dit kan dus enkel ijzel/regen zijn. Van sneeuw is er in deze situatie toch geen sprake?!
Ik dacht ergens op deze site gelezen te hebben, Jan schreef het, GFS verwacht ijzel/regen. Dusss.. | Gewijzigd: 27 december 2010, 14:28 uur, door de MUG
waar haalt teleweer de vrwachting 5 dagen vooruit vandaan?
donderdag nacht -10 vrijdagnacht -12 verwachting vandaag geplaats.
Stukje van Jan 1 pagina terug.
"Andere modellen, UK00, ECHR00 en GFS06 laten de sneeuw wat meer naar het noordoosten opschuiven, het uiterste noordoosten blijft waarschijnlijk droog. De kansen op ijzel lijken vooralsnog klein. Deze situatie wel goed blijven monitoren.
"
Ik twijfel niet aan Jan, maar vroeg mij af waarom gfs zo hoog zit met de bovenlucht temp.
En zover mijn kennis reikt, lijkt mij dat er van sneeuw geen sprake is. Graag wil ik dan weten waarom er dan wel sneeuw verwacht word. Ergo, wat ik over het hoofd zie.
mensen lees dit en trek je conclusies. Dus hou op met die regen die er niet gaat komen.
Actueel op de radar neerslagecho's bij het hoogtewarmtefront, aangezien de lucht beneden de FL100 droog is bereikt deze neerslag de grond niet. Morgenochtend op nadering van de frontale zone gaat het vanuit het zuidwesten sneeuwen. Voor de neerslag uit zien we tussen de 2000-5000 vt nog wel dat de temperatuur boven nul is maar doordat de natteboltemperatuur onder nul is wordt de temperatuur onder nul getrokken zodra de neerslag inzet. In de progtemp van Vlissingen zien we in de temp van morgen 18 UTC dat de temperatuur op enige hoogte weer boven nul komt maar dan is de neerslag weer voorbij. Zoals het er nu naar uit ziet zal de neerslag voornamelijk vallen in de vorm van sneeuw, vanaf morgenochtend tot en met morgenavond is 2-5 cm mogelijk. De sneeuwgrens lijkt in Hirlam niet verder te komen dan de lijn Texel-Achterhoek. Andere modellen, UK00, ECHR00 en GFS06 laten de sneeuw wat meer naar het noordoosten opschuiven, het uiterste noordoosten blijft waarschijnlijk droog. De kansen op ijzel lijken vooralsnog klein. Deze situatie wel goed blijven monitoren.
bron: KNMI.nl
3 dagen vooruit is nu al moeilijk/onzeker.
Daarom is deze site ook zo goed,altijd actuele info. Andere sites maken hun verwachtingen met "oudere" info.
Althans daar lijkt het wel op.
Daarom is deze site ook zo goed,altijd actuele info. Andere sites maken hun verwachtingen met "oudere" info.
Althans daar lijkt het wel op.
ja het is lachwekkend dat de telegraaf zijn naam daarmee verbind,
laat ze hier idd maar eens kijken.
Bladiebla
bron: KNMI.nl
Het is toch een discussieforum?
Nou dan wil ik graag praten/discuseren over de kaarten.
En ik zie nu geen sneeuw terug in gfs, als het wel zo is hoor ik graag waarom jij denkt dat gfs wel sneeuw zou geven.
Edit: Ik snap dat de neerslag de temp naar beneden haalt, echter moet dat wel significant gebeuren met deze hoge 850 temp van gfs | Gewijzigd: 27 december 2010, 14:45 uur, door Shadow112
sneeuw/ijzel....niet ijzel/regen. GFS verwacht sneeuw/ijzel
| Gewijzigd: 27 december 2010, 14:57 uur, door Tycoon2
Om in ons land toch sneeuw te kunnen laten vallen moet vrijwel de gehele atmosfeer een natteboltemperatuur beneden het vriespunt hebben. De natteboltemperatuur is de temperatuur die een vallende sneeuwvlok of regendruppel ervaart. Hoe droger de lucht, hoe lager de natteboltemperatuur bij dezelfde temperatuur. Dit verklaart waarom het soms kan sneeuwen bij een temperatuur van 5, ja tot wel 8 graden boven nul: als de lucht maar droog genoeg is, verdampt er zoveel water van de sneeuwvlok dat deze zelf nul graden of kouder blijft.
Omgekeerd komt het voor dat het bij een temperatuur waarvan je op het eerste gezicht zou zeggen dat deze laag genoeg is, toch regent in plaats van sneeuwt. Dit komt doordat zich hoger in de atmosfeer een warme luchtlaag bevindt waarin de sneeuw gesmolten is. Soms vriest het dan in de onderste koude laag nabij het aardoppervlak: dit geeft ijzel.
Wanneer de sneeuw onderweg gedeeltelijk gesmolten is en onderweg weer bevriest, krijg je ijsregen. Zo kun je allerlei interessante overgangen en mengsels van neerslagvormen krijgen die iets zeggen over wat er in de hogere luchtlagen aan de hand is.
Zo zien we bijvoorbeeld bij een dooi-inval dat de warme lucht eerst op enige hoogte doordringt. Eerst valt er sneeuw, die overgaat in regen, soms via de tussenstappen van ijsregen en ijzel. Van een langdurig sneeuwdek kan dan natuurlijk geen sprake zijn.
bron: vwkweb.nl
Nou dan wil ik graag praten/discuseren over de kaarten.
En ik zie nu geen sneeuw terug in gfs, als het wel zo is hoor ik graag waarom jij denkt dat gfs wel sneeuw zou geven.
Edit: Ik snap dat de neerslag de temp naar beneden haalt, echter moet dat wel significant gebeuren met deze hoge 850 temp van gfs
gfs geeft gewoon sneeuw hoor, alleen zw van nl mssn wat ijzel.
snap de poeha hier totaal niet. succes nog met de discussie.
ik ga morgen lekker genieten van de sneeuw