Zou iemand de laatste paar page's kunnen samenvatten ?
Ben beetje ziekjes dus lezen gaat niet zo lekker.
Ik begrijp iig uit een stel posts dat de regen / ijzel waarschijnlijk uit de runs verdwenen is en er vermoedelijk alleen sneeuw gaat vallen (in het midden/zuiden des lands) ?
YoWindow geeft hier btw tussen 06:00 en 00:00 wel sneeuw aan.... | Gewijzigd: 27 december 2010, 13:20 uur, door Chase-Stormer
Onweer dagen 2012: 1 !
Zou iemand de laatste paar page's kunnen samenvatten ?
Ben beetje ziekjes dus lezen gaat niet zo lekker.
Ik begrijp iig uit een stel posts dat de regen / ijzel waarschijnlijk uit de runs verdwenen is en er vermoedelijk alleen sneeuw gaat vallen (in het midden/zuiden des lands) ?
YoWindow geeft hier btw tussen 00:00 en 00:00 wel sneeuw aan....
Korte samenvatting voor morgen: http://forum.onweer-online.nl/index.php?s=...st&p=214865
Langzaam maar gestaag scharen steeds meer oplossingen (leden) van het aan het ECMWF gelieerde ensemble zich in het ‘zachte kamp’. Ook op de korte termijn (donderdag/vrijdag) lijkt een fikse verscherping van de kou uit te zullen blijven. Onder een rug van een naar Rusland wegtrekkend ijskoud Scandinavisch hoog en een ‘aanknopend’ nieuw hoog boven Schotland, kan het donderdag wellicht weer wat harder gaan vriezen: vrijdag wordt met een noordwestenwind minder koude en vochtige lucht vanaf de Noordzee aangevoerd.
Vervolgens trekt op Nieuwjaarsdag een actieve storing via Zuid-Noorwegen naar het zuidoosten. In het kielzog wordt mogelijk een portie (pool)lucht aangevoerd. Vanaf zondag neemt de invloed van het door vochtige en betrekkelijk zachte lucht gevulde hoog nabij Ierland echter weer toe. Deze ontwikkeling geeft geen uitzicht op een terugkeer van winterweer. De ‘oper’, de operationele oplossing van het ECMWF, lijkt medio volgende week aan te sturen op het geleidelijk inzakken van het hoog. Dat zou kunnen betekenen dat de deur voor een westcirculatie voorzichtig wordt ontgrendeld. Voorzichtigheid blijft echter geboden. De voorspelbaarheid van de atmosfeer blijft aanhoudend klein.
Het is uiteraard niet aan de orde om de rest van de winter af te schrijven. De grootschalige circulatie wordt net als tijhdens de 'witte winter' van 2009-2010 bepaald door onder meer de negatieve fase van de NAO (Noord Atlantische Oscillatie) en ik zie nog niet direct gebeuren dat met betrekking tot dit fenomeen plotseling een wijziging van 180 graden gaat plaatsvinden. Over de NAO verschijnt morgen een artikel op deze site.
LOL jah! Hier ook, hahaha!
Maar als ze later groot zijn zeggen ze: Goh, vroeger sneeuwde het veel meer dan tegenwoordig. Toen had je nog echt van die hele grote hopen sneeuw
Langzaam .... Over de NAO verschijnt morgen een artikel op deze site.
Zelfs JV grijpt terug naar de NAO.
Misschien gewoon vasthouden aan koude omdat in een koude winter de koude oplossingen vaak terugkomen etc
In de progtemp van Vlissingen zien we in de temp van morgen 18 UTC dat de temperatuur op enige hoogte weer boven nul komt maar dan is de neerslag weer voorbij. Zoals het er nu naar uit ziet zal de neerslag voornamelijk vallen in de vorm van sneeuw, vanaf morgenochtend tot en met morgenavond is 2-5 cm mogelijk. De sneeuwgrens lijkt in Hirlam niet verder te komen dan de lijn Texel-Achterhoek. Andere modellen, UK00, ECHR00 en GFS06 laten de sneeuw wat meer naar het noordoosten opschuiven, het uiterste noordoosten blijft waarschijnlijk droog. De kansen op ijzel lijken vooralsnog klein. Deze situatie wel goed blijven monitoren.
mijn 2 termometers allebei plus 1.1 ?
Je zal wel last hebben van het stadseffect.
Hier de temp verloop bij ons op 2 meter.
In de progtemp van Vlissingen zien we in de temp van morgen 18 UTC dat de temperatuur op enige hoogte weer boven nul komt maar dan is de neerslag weer voorbij. Zoals het er nu naar uit ziet zal de neerslag voornamelijk vallen in de vorm van sneeuw, vanaf morgenochtend tot en met morgenavond is 2-5 cm mogelijk. De sneeuwgrens lijkt in Hirlam niet verder te komen dan de lijn Texel-Achterhoek. Andere modellen, UK00, ECHR00 en GFS06 laten de sneeuw wat meer naar het noordoosten opschuiven, het uiterste noordoosten blijft waarschijnlijk droog. De kansen op ijzel lijken vooralsnog klein. Deze situatie wel goed blijven monitoren.
Krijg ik wat info voor belgie? (westen)
Maar als ik gfs eens bekijk dan lijkt het met -4 op 850 toch echt regen te worden. Of zie ik iets over het hoofd?
Edit: met temps merendeels onder nul! | Gewijzigd: 27 december 2010, 13:46 uur, door Shadow112
Edit: met temps merendeels onder nul!
dan zouden de GFS kaartjes zichzelf tegen spreken, want op de neerslag staat toch echt sneeuw