Een aanzienlijk deel van de berekeningen opteert inderdaad voor noordelijke winden vanaf het einde van de komende week. Eigenlijk is er een tweedeling te zien: noordelijke en oostelijke winden. Met die noordelijke winden krijgen de kustprovincies een sterke invloed vanaf de Noordzee (die nu 5 of 6 graden is), verder landinwaarts zal het bij niet al teveel wind fors kunnen blijven vriezen. Als de wind oostelijk wordt, zal het ook in de kustprovincies door blijven winteren, met overdag temperaturen onder het vriespunt.
Al met al lijkt een serieuze dooi voorlopig niet aan de orde. Mogelijk dat aanstaande woensdag de meest milde dag van de week wordt, met op veel plekken in het land +1 of +2 graden. Daarna stroomt er weer koude lucht uit over Nederland, waardoor het in ieder geval het binnenland weer gemakkelijk 5 tot 10 graden kan vriezen in de nachten en we nog maar moeten zien of we overdag boven de -1 uitkomen.
komt wel akelig dichtbij....
Tot hoever gaat deze dan wel komen?
en van links vanuit scandi komt ook iets... het kunnen natuurlijk ook alleen maar grote bewolkingsgebieden zijn zonder neerslag..... | Gewijzigd: 26 december 2010, 08:40 uur, door Verwijderde_gebruiker_04
Bij zulke situaties en omstandigheden kunnen zeggen kaarten helemaal niets. en vooral met zo,n rommel op de kaarten.
En vooruitzichten in 24 uur worden weg gewuift. ik moet alles nog eens zien. zolang ik geen krachtig hoog boven het continent zie geloof ik niet in vooruitzichten.
-2,4gr Zeer mistig.
http://www.noodweercentrale.nl/nl/weer/wee.../nederland.html
Daarom snap ik niet dat t KNMI zo laks was in het geval van eergister voor Limburg.
Er zullen meer zaken meespelen bij het bepalen van een weeralarm. Zoals de bevolkingsdichtheid in een gebied en het verkeer. Maar ook bijvoorbeeld het tijdstip en de duur van de overlast. En dan natuurlijk nog de doortastendheid/bevoegdheid van de verantwoordelijke van dienst
http://www.noodweercentrale.nl/nl/weer/wee.../nederland.html
Ah, bommetje staat pas voor dinsdag op het programma
Daarom snap ik niet dat t KNMI zo laks was in het geval van eergister voor Limburg.
In het vorige discussietopic deel 21 heb ik een vergelijkbare opmerking gemaakt, en ik kreeg vrij snel een duidelijk antwoord van Jan.
QUOTE(henk55 @ Dec 24 2010, 11:01)
Ik vraag mij af waarom er door het knmi GEEN waarschuwig voor extreem weer is afgegeven of zoals nu een weer alarm voor het zuidoosten. Nog steeds code geel.
Werkelijk onbegrijpelijk.
Antwoord Jan: Kan ik kort maar krachtig op antwoorden... Limburg is Randstad niet.
Neemt zachte lucht mee. dus regen in GB al oplopende naar 10gr graden.komende dagen. later hier meer en meer westelijke tot zuidwest. stroming. Vermoed een serieuzere dip. 1 Geluk de winter is nog jong.
Iets anders, ook zoiets vreemds: criterium witte kerst. Een witte kerst landelijk als er in de Bilt een sneeuwdek ligt op beide kerstdagen. Lang niet overal t geval (hier wel, daar niet van ) dus feitelijk geen LANDELIJKE witte kerst. Of ziet t KNMI de Bilt als landelijke graadmeter?
De Bilt geldt altijd als landelijke graadmeter, ook voor bijv. hittegolven.
Als er in Nederland overal een hittegolf is. behalve in de Bilt, hebben we dus geen hittegolf gehad.
Hetzelfde dus voor het Hellmantelgetal. Overal een strenge winter, behalve in de Bilt, dan ook geen strenge winter.
Apart, West en oost stijgende temps, Noord en midden dalende temps.
Mogge all
Het zou min 2 blijven hier overdag. Volgens mij wordt het plussen
op dit kaartje is de temp 3.1 op buienradar wat hetzelfde station is als op dit kaartje is de temp 2.6 en bij mij thuis geeft ie als temp 1.5 graden.
meestal ligt het toch wat meer op een lijn