Enige wat me wel een beetje zorgen baart is dat de temperatuur een dalende trend aangeeft momenteel, zou dus wel eens spiegelglad kunnen worden. Even in de gaten houden maar.....
Hou zelfs momenteel maar rekening dat die regen wel eens zou kunnen aanvriezen op die koude ondergrond. Ook al heb je temperaturen van boven het vriespunt, de grond is een stuk kouder.
Suc6
Suc6
Daar lijkt het idd op, de strooiwagens rijden af en aan hier op de N wegen. Temp is hier in nog geen uur tijd met bijna 1 graad gedaald naar +1.5 dus het wordt weer kouder.
De mensen die beweerde dat de run van Hirlam niet correct zou wezen omdat deze regen voor het westen in het vooruitzicht stelde maar dat dat gewoon niet kon omdat het koud genoeg was hadden volledig ongelijk.
Langs de westkust en in het zuidwesten van het land is het licht aan het dooien (om 7 uur meldde Rotterdam 1,4 en Vlissingen 3,5º), elders vriest het meest licht. Verspreid over het land valt ook enige winterse neerslag die lokaal verraderlijke IJZEL tot gevolg heeft. Tevens is in de veel vochtigere (zee)lucht plaatselijk (aanvriezende) mist ontstaan. De kans op winterse buien (en lokaal IJZEL) houdt vandaag aan. Soms komt echter ook de zon tevoorschijn.
De middagtemperatuur komt in de kustgebieden uit op 4 graden. In regio’s langs de oostgrens en in Zuid-Limburg blijft het waarschijnlijk nog net een beetje vriezen. De wind waait zwak tot matig uit richtingen tussen zuidwest en noordwest, aan zee komt een vrij krachtige noordwestenwind te staan.
De komende nacht blijft het vrijwel overal droog en naast wolkenvelden zijn er ook enkele opklaringen. Landinwaarts vriest het licht en de zwakke (aan zee matige) wind krimpt van west naar zuidwest.
Tussen een naar Midden-Europa koersend hogedrukgebied en over de Britse Eilanden naderende fronten van een oceaandepressie gaat maandag een zuidelijke stroming (grondwind krimpt naar zuid tot zuidoost) opnieuw koude lucht aanvoeren. De middagtemperatuur schommelt rond het vriespunt en ’s avonds gaat het weer licht tot matig vriezen. Het weerbeeld kenmerkt zich deels door hoge en middelbare bewolking, soms laat ook de zon zich zien.
Dinsdag neemt de kans op winterse neerslag (ook aanvriezende regen ofwel ijzel) toe. Vervolgens gaat de temperatuur op woensdag enkele graden stijgen. Daarna wordt het waarschijnlijk opnieuw enkele dagen vrieskoud al is enige reserve ten aanzien van deze ontwikkeling op z’n plaats. Veel zal afhangen van de positie van een nieuw hogedrukgebied.
De winterse buien in het kustgebied gaan vergezeld van natte sneeuw en regen en geven er plaatselijk aanleiding tot IJZEL. Vooral in het westen treedt daardoor verraderlijke en gevaarlijke gladheid op, dit is met name het geval in Zuid-Holland en Utrecht. Ook elders in het land vallen er enkele winterse buien. In het midden van het land komt plaatselijk dichte mist voor en verder is het lokaal nog steeds glad door sneeuwresten en/of bevriezing.
Opgesteld 26/12/2010 07:57 uur LT
Ik vrees dat La Bomba II regen gaat geven ipv sneeuw.
Dat gaat wat geven...er is nieuw strooizout onderweg...voor EIND JANUARI. | Gewijzigd: 26 december 2010, 08:22 uur, door Katrien Michiels
Het valt mij op dat de temperaturen in de EC pluim de afgelopen dagen toch behoorlijk naar beneden zijn gegaan. Overdag nog maar net boven nul, lijkt mij geen echte dooiaanval. Tevens denk ik dat dinsdag een dag om in de gaten te houden wordt. Samen met de dooi komt er ook neerslag, maar in welke vorm?
Het valt mij op dat de temperaturen in de EC pluim de afgelopen dagen toch behoorlijk naar beneden zijn gegaan. Overdag nog maar net boven nul, lijkt mij geen echte dooiaanval. Tevens denk ik dat dinsdag een dag om in de gaten te houden wordt. Samen met de dooi komt er ook neerslag, maar in welke vorm?
denk dat de dooi er deze keer wel komt en eenmaal dat ie gestart is zal de dooi niet 1 dag duren
Mja, maar de kaarten zitten er nogal eens naast de laatste tijd...
BTW, knmi weet ook niet wat t wil, dan weer een extreem weerwaarschuwing, dan weer intrekken, dan weer geven. imo zwaar overdreven... in limburg viel eergister ff 50 cm en geen enkele waarschuwing terwijl t weeralarm waardig was..
Het is gewoon moeilijk bepalen tot hoever de dooigrens gaat komen. In combinatie met de regen/sneeuw/ijzel is dat gevaarlijk. Als ze vanaf gisteravond een landelijk alarm hadden gegeven dan liep nu iedereen te klagen en als ze geen alarm geven en het halve land veranderd in een ijsbaan heb je helemaal de poppen aan het dansen.
De sneeuwhoeveelheden in Limburg kwamen geheel onverwacht, dat heeft ook Jan verteld.
wijzig postcode
Bekijk het weer in jouw regio:PostcodeWeerbericht personaliseren
89°C
van startpagina, het is wel erg warm bij ons.
on topic
ijzel hier, glibber glibber