Nou, voor een elfstedentocht moet het toch een dag of 5-6 matige vorst overdag zijn en strenge vorst 's nachts. Volgens het Canadese model gaat het heel koud worden. De GFS run is ook steeds gunstiger aan het worden al geeft deze ook nog wat dooi aan, maar minder dan enkele dagen terug.. Dit is ook wat Jan aangeeft!
Dus het is afwachten en hopen dat de dooi uitblijft en dat het lekker blijft vriezen. Voordeel is wel dat ze het ijs grootendeels sneeuwvrij hebben gemaakt waar alles moet gebeuren, er weinig sneeuw is gevallen, en het best koud is daar.
Blijft afwachten!
PS.
Leren sommige van jullie niets van sommige berichten? Het is heel frustrerend en irritant om "hoeveel sneeuw valt er hier" berichten elke keer opnieuw te stellen. Dat maakt het lezen er alles behalve leuk op!
PS2,
Iedereen fijne feestdagen!
Inderdaad, dat rondom nul geeft altijd de grootste problemen en zooi!
Nee helaas het wordt een sober kerstdiner Inmiddels is het hier weer droog ... maar ik voel dat het goed gaat komen.
Weet eigenlijk iemand hoe de situatie was, afgelopen januari, toen hier in Haarlem die sneeuwdump was. Was dat een groot gebied op de kaarten, of kwam dat echt plotseling, onverwachts?
Weet eigenlijk iemand hoe de situatie was, afgelopen januari, toen hier in Haarlem die sneeuwdump was. Was dat een groot gebied op de kaarten, of kwam dat echt plotseling, onverwachts?
Hier nog even een terugblik op toen:
Op 6 januari viel er een zware sneeuwbui juist tijdens de avondspits in de regio Haarlem-Amsterdam. Het gevolg was een urenlang aanhoudend verkeersinfarct.
Zware sneeuwbui bij Amsterdam
De lokale sneeuwbuien van woensdagmiddag 6 januari
11 januari 2010 - Afgelopen woensdag viel er vooral in de regio Amsterdam in korte tijd een grote hoeveelheid sneeuw. Opvallend aan deze sneeuwbuien was het zeer lokale karakter. Zo viel er in bovengenoemde regio’s een verse laag van 15 cm. Ook in de Kop van Noord-Holland viel 10 tot 15 cm sneeuw. In de rest van het land viel veel minder en een deel van het land kreeg geen sneeuw.
In de ochtend vielen er al sneeuwbuien in de Kop van Noord-Holland en boven de Wadden. Belangrijk voor de ontwikkelingen van woensdagmiddag was een lagedrukgebied ten noorden van de Waddeneilanden dat aan de flank een wat sterkere noordelijke stroming veroorzaakte. Door deze stroming kwamen de sneeuwbuien in beweging richting het zuiden. Dit ging echter zo langzaam dat de sneeuwbuien lang boven een bepaalde plek bleven hangen waardoor lokaal zeer veel neerslag viel.
De voedingsbodem voor deze zware sneeuwbuien was het relatief warme Noordzeewater in combinatie met een zone van convergentie (gebied waar lucht samenkomt). Lange tijd was onzeker in hoeverre de sneeuwbuien op zee ook landinwaarts actief zouden blijven. Aan de hand van radarbeelden en de nieuwste modelberekeningen van het KNMI werd aan het begin van de middag duidelijk dat ook verder landinwaarts lokaal zware sneeuwval kon optreden.
http://www.youtube.com/watch?v=GIPsp7L46go | Gewijzigd: 25 december 2010, 12:43 uur, door Verwijderde_gebruiker_04
Het is werkelijkheid
Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4
Velp 2018:
Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)
Velp 2017:
Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Smeltende sneeuw: 6
Hagel: 13
Weerlicht: 6
Onweer: 21
Van mij mag het nu weer snel dooien, ik moet me anders te veel zorgen maken om familie en vrienden of ze wel op de plaats van bestemming aankomen.
Er lag hier in de tuin tussen de 20 en 25 cm!!! ( niet 15 )
Er lag hier in de tuin tussen de 20 en 25 cm!!! ( niet 15 )
cummulatief denk ik - of in 24 uur gevallen? | Gewijzigd: 25 december 2010, 12:48 uur, door Verwijderde_gebruiker_04
In 2 1/2 uur
Op 6 januari viel er een zware sneeuwbui juist tijdens de avondspits in de regio Haarlem-Amsterdam. Het gevolg was een urenlang aanhoudend verkeersinfarct.
Dank je wel hoor, voor het duiken in je archief. Mooie filmpjes ook op Youtube. Het verschil is dat toen de bomen zo vreselijk mooi volgesneeuwd waren. En dat dat een hele lange tijd zo bleef. Dat hebben ze nu vat in Zuid-Limburg
Wel fijn, maar langzaam word het wit hier !!! woej
Jeeeh
Het is onvoorstelbaar, maar wéér gaat alles hier langs
Wat is dat toch joh.
En schaatsen is ook ruk, onder de bruggen ligt alles open.