Daar had PP het gisteren ook over. Veel regen na kerst bij +4 graden.. Ik hoop maar dat het sneeuw wordt. Nog geen Hirlam kaartjes Jan?
Hier in Pijnacker trekt het op en daalt de temperatuur. Auto ziet eruit al een ijsblokje.
Die lieve sneeuwbuitjes op de Noordzee houden niet van land geloof ik. Lossen allemaal op.
Wordt dus wachten tot vanavond.
Het heeft bijna 30 jaar geduurd voor Nederland met Kerst in het wit werd gestoken. Na 1981 was het vorig jaar zover en dit jaar gaan we dus op herhaling. Voor het eerst in een reeks vanaf tenminste 1901 verloopt Kerst voor het tweede opeenvolgende jaar wit en dat is bijzonder want het totaal aantal ‘witte kersten’ bedraagt slechts 8. Het landelijk criterium voor een ‘witte kerst’ is dat er op beide kerstdagen in De Bilt een gesloten sneeuwdek aanwezig is. Het mag duidelijk zijn dat Kerst 2010 in het zuidoosten ‘witter dan wit’ verloopt. Hoewel de hoogte van het sneeuwdek vanwege door de wind veroorzaakte verstuivingen niet makkelijk valt te meten, ligt daar plaatselijk meer dan 40 centimeter.
Tijdens de afgelopen kerstnacht is het wolkendek gaan breken. Daardoor is de temperatuur in streken waar een vers pak sneeuw is gevallen tot beneden -5 graden gezakt ofwel matige vorst. In Heino werd -10,0º geregistreerd.
Vanochtend kan er in de kustgebieden een enkele regen- of sneeuwbui vallen. Elders verloopt kerstochtend droog en plaatselijk schijnt de zon. Op de Noordzee bevindt zich, ter hoogte van de Noorse zuidkust, een storing die naar de Duitse Bocht trekt. En passant trekt ook een frontale afloper het Noordzeegebied binnen. Daardoor neemt vanmiddag de bewolking van het noordwesten uit toe en tevens komt het tot enkele winterse buien. Niet zozeer direct aan de kust maar wat meer landinwaarts (in de kustprovincies) kan de neerslag IJZEL tot gevolg hebben. De temperatuur blijft in het binnenland ruimschoots onder nul (in het oosten maxima rond -4 graden), aan de kust wordt het 2 tot 3 graden. De sterk afgenomen wind krimpt van noord naar zuidwest tot west. De windsterkte is zwak tot matig.
De komende nacht een wisselend wolkenbeeld boven ons land. Plaatselijk valt een sneeuwbui. De minima lopen uiteen van rond het vriespunt in de kustgebieden tot -10 in het oosten en zuidoosten van het land. De wind waait zwak tot matig uit het westen tot zuidwesten.
Op tweede kerstdag kan er nog een enkele bui vallen: in het oosten met sneeuw. De zon laat zich soms ook zien. De temperatuur komt aan zee uit op 4 graden, in het oosten en zuidoosten blijft het licht vriezen. Aan de kust staat een (vrij) krachtige noordwestenwind, boven land waait de wind matig uit het westen.
Na het weekeinde dringen oceaanfronten naar West-Europa op. Dat proces verloopt moeizaam. Nederland raakt waarschijnlijk niet echt uit de (nachtelijke) vorst. Verder kan er dinsdag/woensdag enige winterse neerslag vallen. Ondertussen koketteert de operationele oplossing van het ECMWF (Europees weermodel) met een Scandinavisch hogedrukgebied. Mocht de ‘oper’ de toon zetten dan neemt vanaf donderdag de vorst weer duidelijk toe. Bovendien wordt vrijwel geen neerslag verwacht.
@JV
Ik zou het niet weten. sta er raar van te kijken om eerlijk te zijn. KNMI gaat voor 3 graden aan de kust, maar ik moet dat toch echt nog eens bezien dat het werkelijkheid wordt. Gezien de temperaturen nu denk ik dat GFS de -10 voor vanmiddag aardig goed heeft
dank voor je antwoord, ben benieuwd hoe het verder gaat vandaag...
Zo te zien blijft het winterweer dicht in de buurt vooral bij onze oosterburen. ook zag ik temp. volgendeweek bij duitsland/polen. van -33 en globaal oost/zuid duitsland zeer strenge vorst. -20<
Dus denk dat de dip. zich weer boven ons gaat afspelen.. het is gewoon koffiedik kijken want ze trekken mij te veel met de schouders.
Den helder is wakker
Alleen nog niks, buien lijken wel op te lossen op het moment dat ze land bereiken.
Maar we hebben weer iets om naar uit te kijken
We houden jullie op de hoogte, en prettige dagen.
Hier aan de kust is de temperatuur in 2 uur tijd een volle graad gedaald en heeft een dalende trend. Dus ik denk dat we die +3 niet gaan halen (gelukkig).
uhmz als de wind strax vanaf zee gaat komen schiet alles omhoog natuurlijk, maar gelukkig komt hij bijna overal nog van land, ben benieuwd maar ik denk dat GFS ook iets te hoog zit, want het zou nu al 2 graden aan de kust moeten zijn.