Na het kerstweekeinde dringen minder koude (Atlantische) luchtmassa’s naar het Noordzeegebied op. Dat proces gaat vooral vanaf dinsdag gepaard met (smeltende) sneeuw overgaand in (aanvriezende) regen. Woensdag lijkt vrij algemeen in den lande een dag te zullen worden met ‘dooiweer’ maar daarna begint de Atlantische verzachting alweer te tanen. Een voortvarende (zuid)westcirculatie komt er niet: vrij snel ontstaat een hoogterug onder wiens supervisie een zelfstandig hogedrukgebied boven en nabij de Britse Eilanden tot wasdom komt.
Winterliefhebbers zullen de positie van het hogedrukgebied met gemengde gevoelens ontvangen. Omheen het hoog circuleren namelijk vochtige, gematigd zachte luchtmassa’s. Boven grote delen van het Europese vasteland wordt de kou echter in beperkte mate aangetast. Bij een ‘gunstige’ positionering van de as van het hoog kan het dan zomaar weer tot vorst komen. De metaalmoeheid van Atlantische lagedrukgebieden hangt waarschijnlijk nauw samen met de uitzonderlijk negatieve index van de NAO ofwel de Noord Atlantische Oscillatie. Ik kom daar tijdens het weekeinde middels een uitgebreid achtergrondartikel nog over te spreken.
bron: janvissersweer.nl
Zingt: Groen is gras, groen is gras, onder mijne voeten
Zit bijna te kwijlen aan mn scherm van alle mooie plaatjes.
Onweer dagen 2012: 1 !
Temperatuur: 0 Graden
Luchtdruk: 1013 Hpa
Vochtigheid: 74%
Dauwpunt: -4
Voelt als: -6
Wind: 28 km/uur
Ik hoop dat we er nog een beetje sneeuw bij kunnen krijgen. Misschien morgen als de buien vanaf de Noordzee ons land binnendrijven... Zou de kerst wel een speciaal tintje geven...
Ik hoop dat we er nog een beetje sneeuw bij kunnen krijgen. Misschien morgen als de buien vanaf de Noordzee ons land binnendrijven... Zou de kerst wel een speciaal tintje geven...
Dat hoop ik voor jullie mee het zou de kerst idd iets speciaals geven
In Gouda hangen ze ook. Heel mooi. Net als heel veel ijs op ons dak. Vannacht kwam een stuk los, en denderde met veel kabaal over de dakpannen naar beneden.Gelukkig, zo te zien, geen schade door het brokstuk ijs/aangevroren sneeuw, maar ik zat rechtop in bed van het kabaal!
Voor iedereen in de dooigebieden: Pas op voor vallend ijs, pegels en takken. Zeker in de kust streek komt het een en ander uit bomen en van daken, soms grote en zware stukken ijs/bevroren sneeuw. | Gewijzigd: 24 december 2010, 13:44 uur, door ErikS
Voor iedereen in de dooigebieden: Pas op voor vallend ijs, pegels en takken. Zeker in de kust streek komt het een en ander uit bomen en van daken, soms grote en zware stukken ijs/bevroren sneeuw.
Je moet nu idd wel heel goed uitkijken als je onder bomen of daken door loopt niet dat zo'n ding naar beneden dendert
Jokertje zet even in je profiel je plaatsnaam is voor iedereen makkelijker.
Enne dan weet de sneeuw ook waar hij moet neervallen(grapje)
Ach wij hebben ook een witte kerst, hier ligt nog genoeg sneeuw in Boskoop. Er zou nog wel wat verse sneeuw bij mogen.