Storm op de Maasvlakte, 11 januari. Foto: S. Wiersma
Donderdag trok eind van de ochtend een stormveld over ons land naar het oosten toe. Hierbij bereikte in een groot deel langs de kust de wind kracht 9 op de schaal van Beaufort (storm) en tijdelijk zelfs even windkracht 10 (zware storm). Op de Maasvlakte (zie foto boven) zijn windstoten tot 110 km/uur gemeten. Er is een weeralarm afgegeven voor elke kustprovincie, Noord-Brabant en Limburg. De brandweer waarschuwde in veel plaatsen mensen niet naar buiten te gaan i.v.m. mogelijk omwaaiende bomen en rondvliegende dakpannen en ander losgewaaid materiaal. Verantwoordelijk was een lagedrukgebied vanmiddag van 959 hPa ten noorden van de Shetland eilanden in combinatie met een sterke straalstroom boven onze hoofden. Komende etmaal trekt het lagedrukgebied verder naar Zweden.
Tot 18.00 uur bedroeg de hoogste windsnelheid op land gemiddeld over een periode van 10 minuten 90 km/uur (windkracht 10) en werd op Vlieland gemeten. In Cadzand, aan de westkust van Zeeuws-Vlaanderen stond een windstoot van 115 km/uur. Buitengaats stond er nog meer wind zoals op het F14 platform (windstoot: 143 km/uur). F3 platform (midden op de Noordzee) waar op 60 meter hoogte een windstoot van 138 km/uur werd geregistreerd; op 10 m boven zee stond er minder wind (zie Wist U Dat), daar stond 'maar' 111 km/uur.
Vooral in het noorden en oosten was sprake van stormschade. Een aantal bomen legden het loodje. Op het IJsselmeer sloeg een twintig meter lang kraanschip los. Het onbemande schip is daarop richting de Afsluitdijk gedreven waar het ter hoogte van Breezand tegen de basaltblokken is geslagen. In Apeldoorn begaf het dak van het politiemuseum. De Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) verwacht dat de vertragingen voor reizigers in de loop van de dag 'fors' gaan oplopen. Op de Luchthaven Schiphol kunnen per uur slechts dertig vliegtuigen i.p.v. het normale aantal van meer dan zestig toestellen per uur.
Wist u dat ....
De bovengenoemde wind op het F3 platform is officieel niet te vergelijken met de wind op een ander station aangezien gas- en olieplatformen enkele tientallen meters boven het wateroppervlak liggen en de apparatuur in de windmast nog eens 10 meter extra hoog boven het water hun metingen doen. In de luchtvaartberichten wordt deze meting toch vermeld aangezien helikoptervliegers bij het aanvliegen altijd de heersende wind op het heliplatform willen weten en niet zoals gewoonlijk de wind op 10 meter boven het aardoppervlak. In de synoptische waarnemingen wordt de wind van gas- en olieplatforms wel herleid naar een windsnelheid op 10 meter hoogte boven het aardoppervlak.
©Meteonet