Nu al 62 winters achter ons! Ongewoon dik pak sneeuw in Limburg.
En we zwaaien met onze handjes naar…62 winters! De hoeveelheid kou, uitgedrukt in het Koudegetal (of Wintergetal) van Hellmann, bedraagt tot en met 22 december in De Bilt 61.9. Tussen 1901 en nu zijn er aan het einde van de rit (medio maart) 62 winters geweest die een lagere score hadden dan de Adventswinter van 2010. Het Koudegetal voor november en december samen was het hoogst in 1938. Toen 90.2 punten: in 1902 bedroeg het Koudegetal tot 1 januari 87.9, in 1933 (koudste december ooit) 81.8. Gedurende de nog resterende dagen van deze maand nestelt de Adventswinter zich in de top 10. Indrukwekkend is ook het aantal vorstdagen. In een maand tijd (vanaf 26 november) zijn dat er tot en met vandaag 28. Alleen de 11de december bleef De Bilt en ook de rest van het land vorstvrij.
Tijdens de afgelopen 24 uur is er ongewoon veel sneeuw gevallen in met name het zuidoosten van het land. Uit Hoensbroek komen berichten over een sneeuwdek van tussen 30 en 40 centimeter en vergelijkbare sneeuwhoogten treffen we aan bij onze zuiderburen. Timmy Reynders uit Zutendaal bericht het volgende: “Een indrukwekkende dikke sneeuwlaag in Belgisch Limburg! De dikte varieert hier in Zutendaal tussen 35 tot 40 cm! Mijn meetlatje van 30 cm is volledig in de sneeuw verdwenen. Nooit eerder zoveel sneeuw gezien in deze regio. Zelfs mijn ouders hebben dit nooit meegemaakt en het blijft alsmaar sneeuwen. Hopelijk blijft ons verandadak het houden, want zo stevig is deze niet... Want anders zal het ook indoor een witte Kerst zijnâ€Â.
De langdurige sneeuwval in het oosten en zuidoosten, samenhangend met het opglijden van relatief warme lucht op hoogte over de koude grondlaag onder regie van een Italiaans lagedrukgebied, duurt vanochtend nog voort. Aan het begin van de middag trekt het sneeuwgebied naar Duitsland weg. In de loop van de middag klaart het in het westen en noorden wat op. De middagtemperaturen lopen uiteen tussen +2 en -2 en de noord- tot noordoostenwind (aan zee krachtig tot hard) gaat later langzaam afnemen.
De kerstnacht verloopt droog. Verder een afwisseling van wolkenvelden en opklaringen. De temperatuur komt vlak aan zee rond het vriespunt uit, elders lichte tot matige en lokaal strenge vorst. Op eerste kerstdag is het droog met geregeld zon maar later neemt van het noordwesten uit de bewolking weer toe. Er trekt namelijk een zwakke storing over de Noordzee. In de kustprovincies kan later op de middag en tijdens de avond een sneeuwbui vallen. De middagtemperatuur komt aan de kust uit op 2-3 graden, in het binnenland blijft het enkele graden vriezen. De wind krimpt naar het noordwesten en neemt af naar zwak of matig. Kerstzondag verloopt waarschijnlijk droog met enkele opklaringen en in de nacht in het zuidoosten lokaal strenge vorst.
Actueel langdurige sneeuwval in het zuidoosten en oosten van het land, de intensiteit lijkt nu heel langzaam af te nemen en de westelijke begrenzing schuift geleidelijk op naar het oosten. Hirlam lijkt de intensiteit iets te onderschatten, ECHR18 heeft de intensiteit wat beter te pakken maar zit ca. 50 te oostelijk. De sneeuwval lijkt aan het begin van de middag het oosten van het land te verlaten en blijft het de rest van de dag zo goed als droog. Tot en met vanmiddag valt er lokaal nog 2-5 cm. Lokaal is er in het zuidoosten dan sinds gistermiddag 10-20 cm aan verse sneeuw bij gevallen, in Zuid-Limburg lokaal nog meer. Later zaterdagmiddag en avond komen er vanaf de Noordzee enkele sneeuwbuien het land opdrijven.
De kruidenbitter daarin tegen smaakte wel erg lekker gister heheh
Hopelijk komt er van middag nog iets???? ...
idd, en nog 5 km oostelijker is er 6 cm gevallen, waar ik woon
Halleluja! Dat was schrikken toen ik de gordijnen opentrok
Ik denk dat hier in centrum Tilburg toch zeker 10 cm gevallen is vannacht!! Wat een feest zo net voor kerst!!
Eerst hogedruk opbouw boven Finland later een herhaling van zetten blokkade boven Uk naar Ijsalnd ,lagedruk boven scandinavie en hier een koude nw stroming
| Gewijzigd: 24 december 2010, 08:41 uur, door jaapverheij
En hier....? Helemaal NIKS. Alweer.
Dat wordt een groene kerst.
jullie hebben zaterdagmiddag misschien nog een hele kleine kans
ik hoop het ieder geval heel, heel erg met je mee,
en als ik kon zou ik zo'n 5 centimeter naar je opsturen
ik hoop het ieder geval heel, heel erg met je mee,
en als ik kon zou ik zo'n 5 centimeter naar je opsturen
Bedankt
Maar ik geloof niet zo meer in die voorspellingen, het zit er elke keer naast
Nu hopen dat de temp. niet te ver omhoog schiet.