Oh dat wist ik helemaal niet...Stupid me Of ben je niet serieus
Klopt.
Wat echter wel zo is: we hebben momenteel te maken met hogere temperaturen dan voorheen (slechts een aantal graden vorst 's nachts) en met storingen. Bevinden we ons niet gewoon in de kerstdip die er ieder jaar is maar dit jaar veel kouder is doordat de rest van de maand ook veel kouder is?
lucht kleurt al oranje en zou hier nu ieder moment moeten gaan sneeuwen ik hou jullie op de hoogte
Poppel?;)
Hier in Tilburg zou er nu neerslag moeten vallen, nog niks gespot helaas.
Blokkerende hogedrukgebieden
Blokkerende hogedrukgebieden zijn vrijwel stationaire hogedrukgebieden die zich op vrij hoge breedte ontwikkelen en daarmee een blokkade vormen voor de depressies van de westelijke circulatie. Een blokkade kan van een week tot een maand duren en heeft een ingrijpende invloed op de algemene circulatie en het weer in een groot gebied.
Hier een mooi voorbeeld: Hoe de druk boven zuid-scandinavie zorgt voor een NO windstroming - naarmate het laag noordelijker komt worden de isobaren dichter op elkaar gedrukt (daardoor meer wind); wanneer de "tegendruk" of blokkade sterk genoeg buigt zo'n Laag dus ook af (oftwel kijk nog maar eens naar introductie van Jan in deel 21 : daar kun je het proces in de Hirlam kaarten ook mooi zien) | Gewijzigd: 22 december 2010, 21:53 uur, door Verwijderde_gebruiker_04
schaatsijs hebben we hier in elk geval niet, er ligt een laag van dat matte sneeuwijs op de Damsevaart. zou dit zonder dooi een verloren zaak zijn of valt dit ijs bij een goede "droge" vorstperiode nog te redden?
het weer hier in Sluis: zwaarbewolkt, nevelig en het vriest weer licht na anderhalve dag van trage dooi met temperaturen tussen 0 en +1 graad... de sneeuwlaag is wat aangetast en papperig geworden, wat nu in van die harde ijzige sneeuw overgaat...
Blokkerende hogedrukgebieden zijn vrijwel stationaire hogedrukgebieden die zich op vrij hoge breedte ontwikkelen en daarmee een blokkade vormen voor de depressies van de westelijke circulatie. Een blokkade kan van een week tot een maand duren en heeft een ingrijpende invloed op de algemene circulatie en het weer in een groot gebied.
Hier een mooi voorbeeld: Hoe de druk boven zuid-scandinavie zorgt voor een NO windstroming - naarmate het laag noordelijker komt worden de isobaren dichter op elkaar gedrukt (daardoor meer wind); wanneer de "tegendruk" of blokkade sterk genoeg buigt zo'n Laag dus ook af (oftwel kijk nog maar eens naar introductie van Jan in deel 21 : daar kun je het proces in de Hirlam kaarten ook mooi zien)
Als ik de kaarten bekijk dan blijft dit Noordelijk blok er de komende tijd nog wel even dwars voorliggen....