De winter geeft zich niet gewonnen. Het polaire front (PF) houdt zich actueel op over de oostelijke gebieden met een scherpe barockliene zone. Deze zone blijft vrijwel stationair tussen enerzijds een lagedrukgebied over C-EUR en een hogedrukgordel over de westelijke oceaan. Het is de komende dagen uitkijken voor storingen op het PF, en doordat de barokliene zone zo scherp is, blijft het lastig het type neerslag in te schatten. Voor vannacht en morgenvoormiddag komt een actiever deel van de storing over de Benelux te liggen. Het is momenteel de verwachting dat vlak aan zee (door de sterke aanlandige wind), de neerslag als smeltende sneeuw of regen zal vallen, maar even verderop het binnenland in wordt dat al snel sneeuw. Er zal dus een brede sneeuwband over de Benelux liggen waarop toch gemiddeld zo'n 5-7 cm verse sneeuw kan vallen in de centrale gebieden, in het westen een stuk minder. Het is zelfs mogelijk dat hetuiterste westen en vooral NW van NL grotendeels droog weer krijgen maar zoals de nabije geschiedenis ons heeft geleerd, laat ons niet te sterk vastpinnen aan wat de modellen met deze uitslaande golven doen, er zit een flinke geografische marge op! In het zuidoosten valt waarschijnlijk meestal regen want daar komt de zachte lucht goed binnen. In een smalle strook tussenin (deel van Ardennen en eventueel net tot SE-NL) kan met ijzel te maken krijgen waarna de neerslag geleidelijk onder vaste vorm gaat vallen). Het kan zonder twijfel een zeer zware ochtendspits worden in grote delen van de regio!
Donderdag overdag lijkt de neerslagband, welke een flik stuk westelijk van de echte bar.zone reikt, gans de dag over onze gebieden te slepen met periodiek wat sneeuw, in de kustgebieden eerder sleet. Op den duur kan de sneeuwlaag wat gaan aandikken want de modellen geven toch langdurig zo'n 0.5 mm/3h dus enkele verse cm is mogelijk, al zal het beeld wel gefragmenteerd zijn. Modellen suggereren over grote delen van C+E-NE/NL tegen kerst een extra sneeuwlaag van zo'n 10 tot lokaal 15 cm of meer. Ook dit is indicatief uiteraard maar we moeten er rekening mee houden, de neerslag blijft immers erg lang in onze buurt hangen...
Ook gaat het met een NE stroming weer vriezen op de meeste plaatsen en met een aanjagende wind zal het koudegevoel weer flink dalen.. | Gewijzigd: 22 december 2010, 17:51 uur, door jones
Jááááááán, ze pesten ons!!!
Ik zie vanvond en vannacht niks komen ... morgenmiddag pas denk ik.
Oordeel pas wanneer men ook de temperatuur bekeken heeft.
Bovendien, zo'n groot neerslaggebied kan geen valse echo zijn.
+ Dat ik de cam bij de Eiffeltoren bekeek en toch duidelijk regen zag.
precies, zoiets verwacht ik ook. Kan een kwartiertje eerder of later zijn, maar dat maakt niet zo veel uit.
Denk dat de regio Venlo zo rond 22.00/22.30 aan de beurt is, Arnhem/Nijmegen rond middernacht.
https://gurushots.com/Martijn.photography/photos
En deze pagina heb ik opgezet om mijn droom werkelijkheid te laten worden.
http://martijn-naar-de-usa.webnode.nl/voorwoord/
Ook lijkt het dat die ''staart'' breder aan het worden is | Gewijzigd: 22 december 2010, 18:00 uur, door H. Kootstra
Ga zo door dan knip ik het touw door wanneer het boven Den Haag hangt en dat komt de hele bak over ons heen.
Heeft Friesland al een sneeuwschild klaar mocht er wat naar jullie toekomen?
Geslapen, weinig tijd en nog geen kaart gezien.
Alleen de EC-MOS net even snel bekeken en vergeleken met die van vanmorgen en deze zien er alweer een heel stuk beter uit (tenminste als je van de winter houdt).
Kijk ik naar bv station de Bilt dan blijft het tot de 30e gewoon vriezen en ook op de 31e slechts weinig boven nul overdag. Station Leeuwarden blijft gewoon onder nul tot het eind van het jaar.
Daarnaast ook nog het een en ander aan sneeuw...........
Helaas nu weinig tijd voor kaarten etc.
Zal vanavond later de laatste EC-MOS en en EC Ensembles 850 members er hier eens op zetten.
Ciao Johann
Ik kan me herinneren van vorig jaar dat je toen ook flink goed zat voor sneeuw steeds, haha!
Ga zo door dan knip ik het touw door wanneer het boven Den Haag hangt en dat komt de hele bak over ons heen.
Heeft Friesland al een sneeuwschild klaar mocht er wat naar jullie toekomen?
die staat al zo'n 2 weken klaar joh