Typische inversie (subsidentie) situatie, geleidelijk steeds warmer in de hoogte, koude plaklaag aan de grond (pluim)
Tot de 30 lijkt deze situatie voort te bestaan tot dat dan ook aan de bodem de inversie wordt opgeruimd.
Ciao Johann | Gewijzigd: 22 december 2010, 09:00 uur, door Alpenweerman
Het is hier vannacht ook niet warmer geweest dan -1 graden. Op dit moment is het -1.5 graden, luchtdruk 1004.0 pHa en dat alles met een briesje uit het Oosten.
Tot de 30 lijkt deze situatie voort te bestaan tot dat dan ook aan de bodem de inversie wordt opgeruimd.
Ciao Johann
Hmm...dat klinkt dan weer minder positief
De sneeuw die eraan komt voor het zuiden en oosten komt binnendrijven als wolk. Als in het westen nu geen sneeuw wordt verwacht, betekend dit dat deze wolk zich "leeg sneeuwt" ? Hij lijkt me dat een bui als dat niet in het niets oplost, bij enige luchtstroming zou deze toch over het gehele land moeten trekken en aan de kust het land verlaten?
Nogmaals, ben lerende
Ja, kan er helaas nix anders van maken (EC-MOS)
Van zaterdag tot zondag echter veelal matige (ook overdag) tot strenge vorst in de nacht en ochtend....
.....dus wie weet... ????
Ciao Johann
In Friesland heerst eerst meestal de sfeer "eerst maar eens zien..." (maar dan in het Frys )
Toch merk ik wel dat ze hier ook al ietsje blijer begjinne te wurden....
Sodeknetters
Als dit uitkomt wordt dit de koudste decembermaand sinds 1901. We moeten natuurlijk wel in het achterhoofd houden dat de onzekerheid van voorspellingen voor bijvoorbeeld komende dinsdag vrij groot zijn. Ben benieuwd hoe het uit gaat pakken!! | Gewijzigd: 22 december 2010, 09:07 uur, door DirtyHarry
Van zaterdag tot zondag echter veelal matige (ook overdag) tot strenge vorst in de nacht en ochtend....
Ciao Johann
Daarna dooi of ........????
Het wordt hier langzaam aan weer ietsje pietsje kouder:
| Gewijzigd: 22 december 2010, 09:13 uur, door Brisk
Ciao Johann
Goedemorgen, EC-MOS berekende de temperaturen toch te hoog? Eerst eens Hirlam kijken voor de sneeuw btw
Ciao Johann
Ik hoop wel dat dit weer echt een beetje doorzet hoor !! Zou erg jammer zijn van niet.
Ik woon in de straat waar de Elfstedentoch begint... dus ik weet niet of ik bereikbaar ben
Uitgaande van de actuele EC-MOS dan vanaf, pak hem beet woensdagmiddag volgende week, temperaturen oplopend tot boven nul en ook in de nachten geen vorst meer. Echter we hebben gezien dat EC de laatste tijd nogal scheutig is met verzachting op termijn (vanaf dag 7 a 8 ) dus eerst maar eens kijken hoe dit verder gaar evolueren. Wat me meer zorgen maakt is dat ook GFS op een soortgelijk spoor zit.
Voorlopig echter eerst maar eens de komende winterse periode (met vooral in Nederland ook sneeuw) genieten.
Ciao Johann
ps. hier in Zwitserland (en de Alpen) wil het met de winter niet vlotten. De meeste sneeuw tot circa 1000 meter zal vandaag verdwijnen, ook niet vreemd met temperaturen van 10 tot 15 °C in de plus en lokaal nog meer (föhn)
Morgen en vrijdag volgt er regen. (Grrr) | Gewijzigd: 22 december 2010, 09:18 uur, door Alpenweerman