Rond een sturend lagedrukgebied met diverse kernen bij Ierland op 500 hPa trekken randstoringen in (oost)noordoostelijke richting. Een instant occlusie boven het oosten verlaat in de ochtend het land. Een volgende, actieve randstoring trekt zondagavond over het uiterste zuiden van Limburg noordoostwaarts. Maandag passeert een rug van hogedruk, dinsdag nadert een volgende randstoring over het Kanaal.
Actueel patroon in de Hirlam uitvoer vrij goed, iets te zuidelijk. Vanaf 03 UTC in het oosten nog 2-5 cm. Bij de sneeuw moet worden opgemerkt dat de verhouding cm sneeuw/mm neerslag ongeveer 15:1 is. Sneeuw bij de randstoring van zondagavond is een onzekerheid en duidelijk aandachtspunt ivm mogelijke waarschuwing extreem weer/weeralarm. Zowel in de Hir00, UK00 als EC18 Uitvoer sneeuw in de zuidoostelijke helft van het land, (1-5 cm) in het zuidoosten circa 10 cm in 6 uur tijd, zwaartepunt verschilt. In de GFS00 Uitvoer gaat het hele gebeuren duidelijk ten zuiden van ons land langs en valt in Limburg 1-3 cm. De Uitvoer schuift van run tot run ook nog zeker 100-150 km in de N-Z positie van het zwaartepunt. Maandagavond opnieuw aandachtspunt, uitlopers van de storing boven Het Kanaal kunnen in het ZW weer sneeuw veroorzaken, maar die kans achten we nu gezien de div. Uitvoer ongeveer 30%.
Overzicht
Alle pluimen op 1 pagina
Neerslag inclusief een mooie sneeuwradar
Temperatuuroverzicht
WRF sneeuwkaarten
Er zullen vast en zeker vragen komen hoeveel sneeuw er hier en daar gevallen is...
Dit onderstaande kaartje wordt automatisch bijgewerkt en zal in de loop van de dag nauwkeurig worden vanwege meer verwerkte waarnemingen.
Er zullen vast en zeker vragen komen hoeveel sneeuw er hier en daar gevallen is...
Dit onderstaande kaartje wordt automatisch bijgewerkt en zal in de loop van de dag nauwkeurig worden vanwege meer verwerkte waarnemingen.
Klopt geen hout van, ze blijven maar zeggen 7a10cm sneeuw dan vraag ik me af waar de andere 15 gebleven is.
Hij had aangegeven dat het kaartje in de loop van de dag nog meerdere keren zou veranderen.
Voor de langetermijnsvoorspelling: Na 2 dagen wordt het al te onzeker, is de afgelopen dagen gebleken, je kan hoogstens zeggen dat de temperaturen 'rond het nulpunt zitten'.
http://www.weerstation-epe.nl/weerpraatje.php
Han zegt toch niet voor niets dat de kaart elke keer wordt bijgewerkt. Soms is lezen voor sommige wat moeilijk. Dus wacht rustig af en hou de kaart in de gaten tot het wel klopt
Klopt, want als ik GFS en ECMWF naast elkaar hou dan krijgen we bij ECMWF op dinsdag sneeuw en bij GFS is het dinsdag droog. Bij GFS daarentegen zie ik vanaf woensdag veel sneeuw op ons af komen en donderdag overal (veel) regen. Bij de EC is hier niks van te zien...