iemand trouwens mss tips om het "blauwige" effect weg te krijgen bij het nemen van sneeuwfoto's?
klik: 19 foto's in picasa webalbum | Gewijzigd: 18 december 2010, 19:53 uur, door Marga
iemand trouwens mss tips om het "blauwige" effect weg te krijgen bij het nemen van sneeuwfoto's?
klik: 19 foto's in picasa webalbum
Witbalans instellen kan dit verhelpen. Via de camera of achteraf met nabewerken. Overigens vind ik het niet misstaan, blauw is een mooi steunkleurtje voor winterse en koude taferelen. Mooie foto's trouwens!
Het is een algemeen voorkomende 'fout', om de belichtings instelling tijdens het fotograferen van sneeuw niet te veranderen, dit geeft vaak grauwe/grijs achtige foto's.
De lichtcensor in de camera registreerd een heleboel licht door het wit v/d sneeuw en laat eigenlijk minder licht toe (onderbelichting) op de censor, door de belichting +0,7 of daar om trend te verhogen (eigenlijk iets over te belichten) komt de witte kleur van sneeuw natuurlijker over, de schaduw kleur van witte sneeuw is blauwachtig.
Ook hangt het er nog van af op welk tijdstip de foto gemaakt is, is dat later in de middag zou je de AV wel eens op +1,0 moeten zetten.
Eigenlijk gewoon een beetje expirimenteren!
(*)Het getal AV +0,7 is een indicatie, het kan per camera verschillen.
Edit: Je camera stond nog in kunstlicht modus, dat geeft die blauwe kleur. | Gewijzigd: 18 december 2010, 08:24 uur, door henk55
http://picasaweb.google.com/daviedoff1979/18dec#
er komt zometeen ook nog een filmpje
klik: 19 foto's in picasa webalbum
Je hebt misschien wel microsoft picture manager op je pc of laptop staan?
Daar heb je bij 'kleur' een optie dat je moet aanklikken wat wit hoort te zijn en daar alles op aanpast.
Ik kreeg namelijk mijn camera ook niet zo ingesteld dat het mooie foto's werden, bij mij wordt alles roze/paars.