Lees hier voor de meeste van jullie positieve berichtjes! Alleen bij ons is er volgens mij niks meer gevallen.
edit : ik hoop dat Jan hier snel eventjes een update zet...komt dat van Frankrijk nu over ons of niet?
Hoorde op de radio dat er in Zaventem ook verschillende vliegtuigen staan met passagiers die niet mogen uitstappen. Ze zijn door het noodweer afgeleid naar Brussel en mogen niet uitstappen omdat ze niet de juiste papieren hebben. | Gewijzigd: 19 december 2010, 07:49 uur, door Katrien Michiels
Als de vliegende lawine uit Frankrijk ook nog hier over komt voorspel ik totale chaos!
Ik was om 7.00 uur wakker. Snel even op de buienradar gekeken en.........de sneeuw heeft Dwingeloo wéér overgeslagen . Er is geen milimeter bij de 3 cm van een paar dagen geleden gekomen. Het restantje van het gisteravond nog zo leuke sneeuwgebied (ook qua koers) blijft nét ten oosten van Dwingeloo rondcirkelen. Nu maar hopen dat het nieuwe sneeuwfront een wat noordelijker koers gaat varen. Alhoewel, als dat ook weer dooi betekent.... Ik wacht nog maar even met mijn schietgebedjes denk ik tot het einde van de week .
Temperatuur hier momenteel -6,9 gr. Celsius
Veel plezier in de sneeuw allemaal!
Gr,
Frank
Ach Friesland, tot vannacht hadden wij ook niets, het kan zomaar veranderen ineens, heb geduld!
Grote delen van Nederland zijn opnieuw bedolven onder een dik pak sneeuw. In het zuiden en westen is 10, in het midden circa 15 centimeter verse sneeuw gevallen. In Ridderkerk ligt nu in totaal 27 centimeter. Vanochtend rond 06:30 uur sneeuwde het hoofdzakelijk nog in Drenthe, Overijssel en in Limburg. De noordelijke regio’s zijn net als vrijdag nagenoeg sneeuwvrij gebleven. Vanochtend om halfzeven vroor het in Zeeland meest 1-2 graden, in het Groningse Nieuw Beerta wees de thermometer -9 aan (minimumtemperatuur -9,2º).
Het sneeuwgebied, samenhangend met een opvullende randstoring, trekt naar Duitsland weg. In de loop van de ochtend is het zo goed als overal droog. Onder invloed van de depressiecarrousel (een volgende randstoring trekt vanavond en de komende nacht doorheen de Benelux naar het noordoosten) gaat het later vanmiddag in het zuiden opnieuw sneeuwen. De sneeuw breidt zich vanavond verder uit maar waarschijnlijk blijven een groot deel van Noord-Holland, Friesland, de Noordoostpolder en delen van Drenthe en Groningen sneeuwvrij. De verwachting is dat er 1-5, in het zuidoosten meer dan 5 centimeter gaat vallen. De middagtemperaturen lopen uiteen van -6 graden in het noordoosten tot rond het vriespunt in Zeeland. De wind waait zwak tot matig uit het oosten tot noordoosten.
In de nacht naar zondag trekt het sneeuwgebied weg en klaart het in het noorden en noordwesten wat op. Wel kunnen enkele mistbanken ontstaan en in het noordwestelijk kustgebied drijft een enkele sneeuwbui vanaf zee binnen. Het wordt vooral in opklaringsgebieden zeer koud. De temperatuur zakt naar tussen -10 en -15 graden, in bewolkte streken vriest het 3 tot 8 graden.
Met dank aan een zwakke rug van hogedruk houden we het maandag overdag droog met aanvankelijk enkele opklaringen. Maandagavond neemt in het zuidwesten de kans op sneeuw opnieuw toe. De maxima lopen uiteen tussen -1 en -8 graden en de eerst zwakke, veranderlijke wind wordt ’s avonds oost.
Dinsdag verloopt nog zeer koud met kans op sneeuw. Daarna trekt over Frankrijk een minder koud lagedrukgebied naar het noorden. Vanaf woensdag kan het dan ook tot regen komen. Verder afnemende nachtelijke vorst en overdag enkele graden boven nul. Het is echter onzeker of dit het begin is van het einde van de Advent-Kerstwinter.
@JV
@dfromdwgn
als ik zo die trek richting zie komt i ook wel boven noord-holland, of denk jij er anders over? | Gewijzigd: 19 december 2010, 08:00 uur, door wappy
Omdat er een sneeuwdek ligt wordt het veel kouder dan verwacht... Maar ja. KNMI past de verwachtingen om de haverklap aan en is daardoor ook minder betrouwbaar in de lange termijn voorspelling.
Ben benieuwd hoever de pluimen veranderen vandaag ivm dat sneeuwdek! | Gewijzigd: 19 december 2010, 08:05 uur, door Reutel
-9,8gr wel mooie schaatsijs aangroei. daar zijn we ook blij mee. want in nederland hebben we meer schaatsers dan skiers.en voor sleeen voelen zich de meensten al gauw te groot.
Door het sneeuwdek zal de temp naar beneden worden bijgesteld.Zorgt voor meer uitstraling dus kouder.
@dfromdwgn
als ik zo die trek richting zie komt i ook wel boven noord-holland, of denk jij er anders over?
hangt er vanaf of de trekrichting genoeg naar het noorden gaat (zal wel zw-no zijn) maar verrassingen zijn wel mogelijk
Hmm... lijkt er op dat de vliegende lawine uit Frankrijk richting noord-oosten gaat, hoop dat we er hier toch nog een staartje van mee pikken! | Gewijzigd: 19 december 2010, 08:10 uur, door Reutel
Snowmageddon in aantocht!
Ben benieuwd hoever de pluimen veranderen vandaag ivm dat sneeuwdek!
Niet alleen de KNMI verwachtingen zijn onbetrouwbaar,elke lange termijnverwachting is min of meer onbetrouwbaar aangezien er met actuele meetgegevens wordt berekend.Net zoiets dus als de buienradar die je vooruit kunt laten kijken.
Neemt niet weg dat er uit die gegevens meestal wel een trend te halen is die enigszins hout snijdt.
Overigens is voorspelbaarheid vele malen lastiger als er zoveel complexe weersystemen dicht bij elkaar zitten die elkaar ook nog eens beïnvloeden.Weervoorspellen bij constante hogedrukgebieden is veel makkelijker dus niet klagen over veranderingen in het grensgebied,het is gewoon niet zo eenvoudig....
En het geeft ons de mogelijkheid er lekker over te speculeren
Zou dat sneeuwgebied Vlaanderen niet aandoen?