Na een hectische week van verwachtingen en discussies over de sneeuw, hadden wij op onweer-online de zaken goed voor elkaar. De sneeuwdump is er gekomen. Ondanks de waarschuwingen die hier zijn gegeven en ook nog op twitter gingen mensen toch nog de weg op, met als het gevolg vertraging oplopend tot soms wel 5 uur. Maar goed, tot de orde van de dag maar weer...
Vanavond krijgen we te maken met een front wat via het zuidwesten het land binnen komt. Het front beweegt zich maar langzaam naar het noorden toe. In België kan daardoor een mooi sneeuwdek gaan ontstaan van zo'n 10-15 centimeter. Tegen de avond bereikt het front het zuidelijk deel van Nederland en trekt langzaam naar het noorden. De mensen in het noorden van het land moeten geduld hebben tot de tweede helft van de avond, maar ook daar zullen de nodige centimeters gaan vallen. Echter het Amerikaans weermodel laat de storing niet naar het noorden trekken, de vraag is dan ook hoeveel waarde we er aan moeten hechten? Als ik momenteel kijk naar de run van Hirlam (KNMI) dan kunnen we ongeveer de zelfde aantal centimeters gaan noteren als in België: zo rond de 10 en misschien 15 centimeter. (Zie afbeelding hieronder).
Morgen wordt het ook spannend wat het tweede frontje gaat doen wat vlak achter het eerste front zit. Momenteel berekenen de modellen, dat het front een noordoostelijke trekrichting heeft en dat wil dus zeggen dat alleen het zuidoosten van Nederland en de Ardennen ermee te maken gaan krijgen. Wel moet erbij gezegd worden dat de modellen (GFS, ECMWF, WRF en Hirlam) moeite hebben met de exacte berekening van het frontje. Zoals je in de afgelopen weken al hebt kunnen meemaken is dat een verschuiving van 50 kilometer al een heel ander beeld kan geven. In het noorden en het midden van het land lijkt morgen overdag het gewoon te sneeuwen, over de hoeveelheden, die gaan vallen, valt nog niet echt veel te zeggen en daarom houd ik het maar bij 5-8 centimeter.
Updates zijn via twitter te volgen: http://www.twitter.com/Jantje_
Overzicht
Alle pluimen op 1 pagina
Neerslag inclusief een mooie sneeuwradar
Temperatuuroverzicht
WRF sneeuwkaarten
waar het eindigd. De kansen op een witte kerst worden ook alsmaar groter!!
Hier nu -3 graden en een mooie blauwe lucht!
Zometeen wat fotootjes schieten. Zal er daarna een paar
in m'n albums plaatsen.
Inmiddels ook maar even een livestream aangelegd. Voor wie geïnteresseerd
is, hier beneden de link.
http://www.livestream.com/snowcamheerlen
Toch weer jammer dat er al weer mensen zijn die NU al de hoop opgeven. Komaan mensen . Het is nog niet eens namiddag en er kan nog veel gebeuren.
Eigenlijk zouden degene die er geen vertrouwen in hebben totaal geen sneeuw mogen krijgen
@Jan > wat bedoel je met de avond ? Rond 18.00 ?
Vraag me af of het voetbal vanavond door gaat.
KNMI vindt het weer eens niet nodig om te waarschuwen voor de aankomende sneeuw. Met dit soort hoeveelheden misschien toch wel makkelijk. | Gewijzigd: 18 december 2010, 11:36 uur, door pasz
Mooi stukje weer jan, bedankt voor de moeite die je neemt om dit soort berichten weer neer te zetten...
En wat een tijd gaat er toch inzitten om een mooi stukje te schrijven...
Mijn complimenten daarvoor...
Even actueel, hier in Spijkenisse ligt de temperatuur alweer op +0,3 graden.... ik dacht toch dat het de gehele dag zou vriezen in nederland... hoop dat deze dus weer snel zal zakken onder het nul punt...
De luchtdruk stijgt van 993 naar 996Hpa, en mijn weerstation geeft neerslag aan.... kortom de verwachtingen zijn weer hoog voor vandaag...
We wachten af...
Cam staat ook weer aan voor de mensen die een bezoekje willen brengen:
www.livestream.com/lightningcam
Nu maar hopen op flink wat sneeuw....
Mooi stukje weer jan, bedankt voor de moeite die je neemt om dit soort berichten weer neer te zetten...
En wat een tijd gaat er toch inzitten om een mooi stukje te schrijven...
Mijn complimenten daarvoor...
Even actueel, hier in Spijkenisse ligt de temperatuur alweer op +0,3 graden.... ik dacht toch dat het de gehele dag zou vriezen in nederland... hoop dat deze dus weer snel zal zakken onder het nul punt...
De luchtdruk stijgt van 993 naar 996Hpa, en mijn weerstation geeft neerslag aan.... kortom de verwachtingen zijn weer hoog voor vandaag...
We wachten af...
Cam staat ook weer aan voor de mensen die een bezoekje willen brengen:
www.livestream.com/lightningcam
Nu maar hopen op flink wat sneeuw....
Hier nog rond de -5 graden
@Jan > wat bedoel je met de avond ? Rond 18.00 ?
KNMI vindt het weer eens niet nodig om te waarschuwen voor de aankomende sneeuw. Met dit soort hoeveelheden misschien toch wel makkelijk.
Ja, ik heb nu ook de kaarten van KNMI erbij gepakt in dat gifje
Motsneeuw (frappant, buienradar meldt niets; pikt motsneeuw blijkbaar niet op)
Zo goed als windstil
Temperatuur niet bekend (oeps, batterijen temp.sensor leeg...)
Er ligt hier nu totaal een centimeter of 10 sneeuw | Gewijzigd: 18 december 2010, 11:37 uur, door Rob63
Bij zo'n 10 cm, toch een slordige 30 m³, ofwel een 3 á 4 volle strooiwagens.....