GFS06 huppelt nu mooi mee met ECMWF. (nu ook met hoog !!!)
Dat ziet er al stukken beter uit Jan.
Laten we hopen dat het zo gaat lopen dan ziet het er voor het december wintertje heel mooi uit !!!
GFS 24-12
Fijn winters weekend allemaal en wellicht meldt ik me nog vanuit de bergen via GPRS verbinding !?
Ciao Johann
Dat ziet er al stukken beter uit Jan.
Laten we hopen dat het zo gaat lopen dan ziet het er voor het december wintertje heel mooi uit !!!
GFS 24-12
*knip*
Fijn winters weekend allemaal en wellicht meldt ik me nog vanuit de bergen via GPRS verbinding !?
Ciao Johann
Johann waarom zie ik alleen x ipv plaatje ? | Gewijzigd: 17 december 2010, 12:24 uur, door Marga
Weinig tijd vandaag, straks weg voor een weekendje in de bergen skieen....
Ff kort dus maar....
GFS laat de jetstraem aanvankelijk nog vrij zuidelijk doorkomen waardoor ook de frontalezone met de meeste depresieactiviteit zich vrij zuidelijk ophoudt Naarmate we richting de kerstdagen evolueren zien we deze echter steeds meer naar het noordentoe opschuiven met tegen de 27 dec. een krachtige zuidwestelijke hoogtestroming met depressies op de Atlantische Oceaan . Het bekende kerstdooiweer !
Helaas laten ook de meeste GFS members een soortgelijk scenario zien
ECMWF komt daarentegen met een andere variant. Hier zien we rond de 24 dec een hoog boven IJsland met uitloper naar Engeland. Ook in het verdere verloop houdt dit hoog min of meer positie. In dit geval wordt de jets-tream en frontalezone gedwongen om een zuidelijke koers te volgen. Tevens krijgen we door een depressie boven de Balkan met een noordoostelijke stroming te maken waarmee koude lucht wordt aangevoerd. Een winters scenario
De ECMWF members (EPS) zijn helaas nog niet beschikbaar...
Kijken we nog even naar de stratosfeer op 100 hPA dan zien we een normaal ontwikkelde polar-vortex met boven Europa een zonale (westelijke) stroming die ook de dagen daarna aanhoudt.
Vergelijk GFS en ECMWF voor de 24-12
GFS
;)
Volgens die kaarten in het oosten en zuiden van Nederland, maar goed het is nog ver weg, bovendien is dit 1 run, die van 5 uur kan wel weer helemaal anders zijn...
Oja in geheel Duitsland kan dan wel eens in totaal 50 centimeter sneeuw gaan vallen dan kerstweekend | Gewijzigd: 17 december 2010, 11:35 uur, door JanKoudum
jan je zou op dit moeten zien hier in gouda een ware sneeuwdump !
ik weet dat de locale verschillen groot zijn, maar man wat heb jij dit goed aan zien komen !!!!!
nu bijna 10 cm vers...............
je moet jan niet te veel de hemel in prijzen
anders gaat hij nog naast zijn sneeuwschoenen
lopen
edit: Johan misschien kun je de plaatjes hier: http://tinypic.com uploaden, zodat iedereen ze zit. Tenminste als de mensen jou plaatjes zien die ik er geupload heb ... ??? | Gewijzigd: 17 december 2010, 11:37 uur, door Brisk
we zullen het zien.Zie link:
http://www.yr.no/place/Netherlands/Overijs...ailed_long.html
Geen idee, lijkt op hosting problemen van de server.
Hier werkt alles echter prima (firefox en Explorer), ook via FTP ?!
Mocht het probleem zich blijven voordoen zal ik uitwijken naar een andere host.
Ciao Johann
weet niet of deze al geplaatst is, maar is wel grappig om te zien
http://video.elsevier.nl/11821160
gaat het dan tijdelijk regenen in de benelux en if so, zou het sneeuwdek dat overleven?