alles trekt langs ons heen er ligt nu een klein laagje
en als het zo door gaat met die temperatuur ligt er eind van de dag
volgens mij niks meer. kunnen wij nog iets verwachten jan?
misschien dat dit klagen helpt, het westen liep gisteren te klagen
en hebben nu toch al aardig wat gehad dus vandaar
Groot verschil met de GFS van 00u. Waar gaat dit heen?? zachter of toch WINTERKOU??
Jan? Johann??
Wie weet waar dit heen gaat?
Welk model gebruiken de noren van yr.no ?
zie animatie
Weinig tijd vandaag, straks weg voor een weekendje in de bergen skieen....
Ff kort dus maar....
GFS laat de jetstraem aanvankelijk nog vrij zuidelijk doorkomen waardoor ook de frontalezone met de meeste depresieactiviteit zich vrij zuidelijk ophoudt Naarmate we richting de kerstdagen evolueren zien we deze echter steeds meer naar het noordentoe opschuiven met tegen de 27 dec. een krachtige zuidwestelijke hoogtestroming met depressies op de Atlantische Oceaan . Het bekende kerstdooiweer !
Helaas laten ook de meeste GFS members een soortgelijk scenario zien
ECMWF komt daarentegen met een andere variant. Hier zien we rond de 24 dec een hoog boven IJsland met uitloper naar Engeland. Ook in het verdere verloop houdt dit hoog min of meer positie. In dit geval wordt de jets-tream en frontalezone gedwongen om een zuidelijke koers te volgen. Tevens krijgen we door een depressie boven de Balkan met een noordoostelijke stroming te maken waarmee koude lucht wordt aangevoerd. Een winters scenario
De ECMWF members (EPS) zijn helaas nog niet beschikbaar...
Kijken we nog even naar de stratosfeer op 100 hPA dan zien we een normaal ontwikkelde polar-vortex met boven Europa een zonale (westelijke) stroming die ook de dagen daarna aanhoudt.
Vergelijk GFS en ECMWF voor de 24-12
GFS
ECMWF
idem voor de 27-12
ECMWF stroming 100hPA 24-12
Ciao Johann
Foto lukt niet (veel te groot op het scherm hoe moet ik verkleinen)was in ieder geval 10 cm... | Gewijzigd: 17 december 2010, 10:03 uur, door kiwitwins
alles trekt langs ons heen er ligt nu een klein laagje
en als het zo door gaat met die temperatuur ligt er eind van de dag
volgens mij niks meer. kunnen wij nog iets verwachten jan?
misschien dat dit klagen helpt, het westen liep gisteren te klagen
en hebben nu toch al aardig wat gehad dus vandaar
Hehhehe!
Jan & Johann > nog complimenten voor de voorspellingen. KNMI is echt veel te behoudend.
En diegene die niet bestaat zit stiekem tweets weg te gooien.
Jan & Johann > nog complimenten voor de voorspellingen. KNMI is echt veel te behoudend.
En diegene die niet bestaat zit stiekem tweets weg te gooien.
jan & johan ook van mij complimenten en ga zo door lees dit forum altijd heel graag