Voor Firefox is een handige addon: ReloadEvery
Gewoon met een rechter muisklik op de pagina in te stellen om de hoeveel tijd de pagina vernieuwd moet worden.
Zeer bedankt, maakte mij al zorgen om de conditie van de F-5 knop van mij laptop.
Met berichtjes schrijven, wel uitschakelen anders kun je opnieuw beginnen:)
ECHR berekent voor het oosten en noordoosten lokaal 5-10 cm verse sneeuw. Hirlam 2-5 cm en even 5-10 cm, maar dan over de gehele oostelijke helft. Mogelijk enige tijd code oranje?
bron: KNMI
Valt me altijd op dat de aantal CM's door officiële modellen enzo vaak heel magertjes worden verwacht. Waarom geen 5 - 15 cm bijvoorbeeld?
ik denk dat ze ervan uitgaan dat 1mm 1 cm sneeuw is. ligt namelijk aan de dichtheid van de sneeuw. heb je kleine dunne vlokjes, dan klopt dat wel. maar heb je dikke witte vlokken, dan kan 1mm wel eens 1,5 cm zijn.
ik weet het niet zeker maar ik denk dat het daaraan ligt. | Gewijzigd: 15 december 2010, 15:49 uur, door df310
ik weet het niet zeker maar ik denk dat het daaraan ligt.
[size="6"][/size]Ik zie op de runs van vanmiddag, dat het op langere termijn boven het vriespunt wordt overdag. Vanochtend waren de runs nog koudgestemd.
Bron: Meteo Consult
Zoals beloofd een nadere analyse mbt de ontwikkelingen donderdag. Deze analyse heb ik gemaakt aan de kand van
de laatste EC-MOS en GFS06 en zal gezien de verwachtingstermijn niet veel meer gaan afwijken met de komende
model output. Gezien de precaire situatie blijft het goed om de ontwikkelingen op de voet te nowcasten !
Algemene;
Een hoogtelaag, nu nog iets ten zuiden van Spitsbergen en gevuld met zeer koude arctische lucht, koerst in een rap tempo via het westen van Noorwegen naar het zuiden. Zaterdagmiddag rond het middaguur ligt het hoogtelaag met en kerndruk van 980 hPA boven het zuidoosten van Engeland. Het koufront bereikt rond middernacht het noorden van Engeland terwijl het warmtefront dan inmiddels het noordwesten van Denemarken aandoet. In de volgende 12 uur (tot donderdag 12h00) zien we dat het koufront op het warmtefront inloopt en precies boven het westen van Nederland occludeert (!). In de loop van donderdag en vrijdagochtend trekt het het frontensysteem verder naar het zuiden en zal rond vrijdagmiddag het zeegebied van Genua bereiken alwaar het tot nieuwe cyclogense komt.
Synops
De frontale neerslag zal in de vroege ochtend de kust bereiken en kan aanvankelijk als (natte)sneeuw vallen, met toename van de westelijke wind en daardoor oplopende temperaturen en dauwpunten zal deze echter in regen overgaan. ( theta-E circa 22 °C =sneeuwvalgrens 750 meter ). Het midden van het land krijgt ook eerst wat sneeuw deze zal later mogelijk als natte sneeuw gaan vallen en tijdelijk kan het ook hier regenen (ijzel !). In het noordoosten, oosten en zuidoosten kan de warme lucht zich onvoldoende doorzetten resp. de koude onderste grenslaag voldoende wegruimen. Hier zal de neerslag in de vorm van (droge) sneeuw vallen met temperaturen van rond of iets boven nul.
In de tweede helft van de ochtend bereikt het koufront het noorden van het land, de neerslag intensiveert zich en de de regen gaat ook in het westen en noordwesten weer over in sneeuw. Rond de avondspits verlaat het koufront met de sneeuwval het zuidoosten van het land. Achter het koufront in de polaire lucht ( -42 °C op 500 hPa = 5 km) en op nadering van het hoogtelaag kan het in buien steeds weer, deels krachtig, sneeuwen. Vooral in het noordwesten en de westelijke kuststrook kunnen de buien gaan clusteren waardoor het daar ook langer kan sneeuwen.
Sneeuw
EC High Res. berekent voor morgen 5 tot 10 cm sneeuw voor het oosten van het land, Hirlam iets minder.
Vwb de sneeuwhoogtes (en niet alleen voor donderdag) hou ik zelf nog even een slag om de arm.... (kan ook zo maar het dubbele worden)
Theta-E kaarten
Ter verduidelijking het verloop van het warmtefront(sector) adhv van de Theta-E kaarten, let op de lichtblauwe kleuren welke grofweg de warmfrontsector markeren. Tussen 12h00 en 15h00 wordt geheel Nederland weer ingenomen door de koude lucht ! (Theta-E kleiner dan 12 °C = sneeuvalgrens op zeeniveau)
GFS Theta-E donderdag 09h00 , warmfront sector over het land
GFS Theta-E donderdag 12h00, koude lucht heeft de grote rivieren bereikt
GFS Theta-E donderdag 15h00, heel Nederland weer in de koude lucht
EC-MOS overzicht van 4 station
bovenste cirkel temp, dauwpunt etc.
tweede cirkel neerslag (mm).
derde cirkel neerslag in vorm van sneeuw (cm)
Mooi is te zien adhv de ingetekende stippellijn dat bv Leeuwarden en de Bilt eerst regen krijgen
Pas vanaf het middaguur gaat er sneeuw vallen die ook blijft liggen.
Hoogeveen en Maastricht van het begin van de neerslag alles in de vorm van sneeuw.
Leeuwarden
de Bilt
Hoogeveen
Maastricht
Tot slot;
Alles zal morgen gaan afhangen van in hoeverre het warmtefront kan opboksen tegen de aanwezige koude lucht en hoe snel deze uiteindelijk door het koufront zal worden overlopen. Het laatste woord is daarover nog niet gesproken !
Later vanavond het hele zaakje nog maar eens kort verifiëren adhv de laatste kaarten en dan tevens een korte analyse voor de langere termijn (incl. stratosfeer).
Verdere op of aanmerkingen, kritiek etc , laat maar horen..............
Ciao Johann | Gewijzigd: 15 december 2010, 16:02 uur, door Alpenweerman
Snowboots, Arctic mutsen zijn allemaal binnen en ik wil gewoon met mijn kids een iglo bouwen dit weekend. Heb dit ooit in 79? ook gedaan en wil de opgedane "kennis" doorgeven aan de mannetjes
Kan er nie opwachten hoor... kan ik mooi foto's maken voor de kerstkaarten....die volgend jaar dan bezorgd zullen zijn
En wat als het warmtefront VOOR het aan land gaat wordt ingehaald door het koufront? (Kan altijd gebeuren lijkt me omdat ze toch Zeer dicht bij elkaar liggen.) Dan valt alles gewoon als sneeuw toch ?
De vorige sneeuwperiode zaten de Noren , op een halfuur na, errug goed met hun voorspelling voor Haarlem.
Hopelijk wordt hun run van 17:15 uur beter dan deze van 09:00 uur
Pak hem beet zo tussen 12h00 en 16h00 op passage koufront
Ciao Johann
Maare.. even voor m'n eigen provincie.. hoe staat het voor zuid/west nederland ?
Regen ? (gezien de kaarten zijn wij als laatste aan de beurt... of mis ik iets ? )
Ja zal eerst wrs op regen uitdraaien.
EC-MOS voor R'dam vanaf circa 16h00 sneeuw.
Vrijdag vlgs MOS dan een pak sneeuw voor het zuidwesten en westen !
Ciao Johann
EC-MOS voor station Eindhoven.
s'morgens tussen 04h00 en 06h00 sneeuw, net genoeg om wit te worden.
s'middags vanaf 15h00-16h00 dan regen in sneeuw overgaand.
Cioa Johann