In Groenland is het abnormaal warm, ook zo vreemd Ijsland meldde gisteren 10 graden in de plus.
Pluimen die alle kanten opschieten in de voorspellingen.
Ben benieuwd hoe we over een paar maanden terug kijken op deze winter. gelet op de bovenluchten tendeer ik toch ondanks eerder enthousiasme naar een groene Kerst.
We zien het wel.
We moeten het hebben van goede informatie en op deze site is die goed en jan heeft vaak het goede eind te pakken.
Echter we kunnen zelf ook wat doen. Moeilijk, nee hoor! Gewoon goed weerstation kopen. Waar met je naar kijken dan. Nu heel bod gezegd luchtdruk en windrichting. Luchtdruk is hier 1023 hpa met andere woorden er is en hogedrukgebied in de buurt. de wind komt uit noord tot noordwest wat zoveel betekent dat de wind uit de koude hoek komt. Als je dan ook nog en trend indicatie op je weerstation hebt ben je helemaal klaar. In mijn geval is de trend neerwaarts wat nattigheid betekent. Is dat sneeuw? Ja want volgens mij is ons geleerd dat zelfs bij en dauwpunt van plus 2 er sneeuw kan komen en het dauwpunt ligt nu op -1,2 graden. Geen paniek dus.
Ik kijk hier op een waterglas en die blijft tot op heden nog onveranderd op zelfde niveau ( hoge druk) staan. Ben benieuwd wanneer, of en hoeveel het water gaat stijgen, want dat zou de komst van 'het lage druk gebied aankondigen.
Daar zit ook een beetje politiek in denk ik zo.ze hebben in het begin van dit jaar de nieuwe buizen stelsel in gebruik genomen (grotere diameter) omdat ze hier pekelwater op pompen (1 km van hier) ik neem aan ook als doel om meer strooizout te produceren?
Jaren terug met dikke winters strooiden ze veel meer dan nu.(bezuinigheden r.w.s en gemeenten) en nu hoor je al weer dat ze al meer zout verbruikt hebben dan vorigjaar om deze tijd.
Eerdaags lees of hoor je dat ze weer scheepsladingen zout uit egypte gaan importeren. net als vorig jaar.
AKZO Heeft de hele jaar volop gedraaid. maar het schijnt dat maar een kleine persentage bestemd is voor wegenzout.
Ze hebben dat afgebouwt i.v.m met afgelopen zachte winters. en daarbij komt nog dat ze grote klanten hebben voor zoutafname voor andere doelen. en daar hebben ze leveringsplicht aan. maar ook aan RWS En gemeenten. maar die hebben het gevraagde de laatse jaren afgebouwt.(zachte winters en bezuinigheden)
En nu kan AKZO niet voldoen logisch toch. En daarbij voorraden kosten geld.
Ik denk dat de boeren die vorig jaar een uitvinding hadden om met puur pekelwater te bestrijden weer aan de bak moeten.
Mocht het echt schaars gaan worden met strooizout.
Hoorde vanmorgen op de radio dat de gemeentes hun voorraden niet aangevuld krijgen omdat de waterstand in de Rijn te hoog is (4 a 5 meter boven normaal). Blijkbaar gaat het om steenzout wat vanuit Duitsland moet komen. Contractueel schijnen Akzo en nog een bedrijf zich verplicht te hebben om de hele winter voldoende zout te leveren....
Edoch, een beetje slordig is het wel...
Ontopic.
Johann had gisteren nog steeds zijn twijfels over het verloop van de storing(?) morgen is daar nu al meer duidelijkheid in?
Tuurlijk zal ie vanavond en morgen anders zijn. Maar ik ben hier met name om de langere termijn te volgen, anders kan ik net zo goed bij mc of knmi kijken. Tot nu toe laten de leden vaker wel die kerstdepressie zien dan niet. Gewoon leuk om het verloop te zien en er een trend proberen uit te halen. Veel waarde aan hechten? Nee hoor!
In Groenland is het abnormaal warm, ook zo vreemd Ijsland meldde gisteren 10 graden in de plus.
Pluimen die alle kanten opschieten in de voorspellingen.
Ben benieuwd hoe we over een paar maanden terug kijken op deze winter. gelet op de bovenluchten tendeer ik toch ondanks eerder enthousiasme naar een groene Kerst.
We zien het wel.
Bovenluchten zijn idd zacht, maar de grondstroming blijft koud. Ook met kerst zo te zien. Dus zolang er geen neerslag valt...
Maar na 1e kerstdag alsnog zachte temperaturen helaas. Tenminste, in deze run. | Gewijzigd: 15 december 2010, 11:37 uur, door Maarten Dings
Weet iemand mij te vertellen, waarom er rond de kerstdagen regelmatig een warmte bel - lees westelijke stroming - onze kant op komt. Is dit toeval of een trend?
Singulariteit:
De kerstdepressie is een van de hardnekkigste en opvallendste singulariteiten die niet van wijken weet. De oorzaak van het kerstdooiweer moet volgens sommige onderzoekers hoger in de atmosfeer worden gezocht, de laag boven ongeveer 10 kilometer hoogte ook wel bekend als stratosfeer en de ozonlaag. Een depressie in de stratosfeer boven Alaska zou zich geleidelijk naar de lagere delen van de atmosfeer uitbreiden en uiteindelijk boven West-Europa leiden tot de kerstdepressie en het bijbehorende dooiweer.
Bron KNMI; zie -> Hier
Ciao Johann
De luchtdruk is aan het dalen daarintegen.
Zal mij benieuwen morgen , volgens mij is er niemand die de zaak al kan voorspellen.....moeten het morgen gewoon afwachten.
2013: 3 onweersdagen
2014: 7 onweersdagen
Zal mij benieuwen morgen , volgens mij is er niemand die de zaak al kan voorspellen.....moeten het morgen gewoon afwachten.
Aan mijn hardnekkige hoofdpijn te merken, wordt het morgen Bar...wat er ook uit de lucht gaat vallen..
Gebiedje? Ziet er toch erg groot uit. Ben benieuwd naar morgen.
Is het raadzaam om morgenmiddag rond een uur of 2 naar Eindhoven te reizen of beter gewoon thuis blijven?
Zoals ik al eerder schreef -> nowcasten !
Zal vanmiddag eens alle parameters, variabelen etc op een hoop gooien en eens kijken of er misschien al een tipje van de sluier kan worden opgelicht ?
Ciao Johann
Hier nog zo een. Het is dat ik het veel te leuk vind hier zo en ook nog met wat anders bezig ben maar als ik nog scheler ga zien van de pijn in mn boven kamer stop ik er even mee.
trouwens dat de lucht druk daalt kan kloppen om dat er lage druk rond het hoog tollen. Dat zijn de lagen waar wede sneeuw van krijgen. Die zakken rechts van ons langs het hoog naar beneden , gevuld met koude lucht dus.
Is het raadzaam om morgenmiddag rond een uur of 2 naar Eindhoven te reizen of beter gewoon thuis blijven?
Als ik de kaartjes moet geloven word het morgen gewoon sneeuw hoor. het word neit warmer als 1 graad wat dus max. is. Dus vooral de Oostelijke helft van Nederland krijgt aardig wat sneeuw.
Gewoon lekker thuisblijven dus