Vorig jaar was zogezegd een tamelijk koude winter maar toen hebben we maar een totaal van 17 ijsdagen gehaald!
Vorig jaar stond de teller nu op 0,0 ijsdagen.
Mogelijk hebben we tegen het weekend 10 ijsdagen bij elkaar voor we het eigenlijk goed beseffen ! Winterkans is nog steeds groot na het weekend en een echte zachte periode zit er ook niet bepaald aan te komen. Als het zo door gaat kan het wel eens een stevige winter worden! We hebben zelfs nog niet eens de ideale drukverdeling gehad. Moest het deze maand niet bingo worden voor de winter dan hebben we nog steeds Januari+Februari !
Eigenlijk wil ik iedereen en vooral mezelf weer eens met de voetjes op de grond zetten want we hebben eigenlijk al heel wat gekregen deze winter. Veel meer dan we in sommige volledige winters maar krijgen!
Niet getreurd als donderdag niet wordt wat je er van verwacht hebt
Bij je voorzichtige sneeuwverwachting zei je dat je dit verwachtte voor donderdag + vrijdag. Betekent dat je donderdag èn vrijdag deze centimeters verwacht of totaal?
Je vraag is gericht aan Jan, maar ik durf met zekerheid te zeggen dat het totaal is.
Misschien de moeite nemen om dit topic te lezen? Staat een paar pagina's terug | Gewijzigd: 14 december 2010, 21:29 uur, door Brisk
Vorig jaar was zogezegd een tamelijk koude winter maar toen hebben we maar een totaal van 17 ijsdagen gehaald!
Vorig jaar stond de teller nu op 0,0 ijsdagen.
Mogelijk hebben we tegen het weekend 10 ijsdagen bij elkaar voor we het eigenlijk goed beseffen ! Winterkans is nog steeds groot na het weekend en een echte zachte periode zit er ook niet bepaald aan te komen. Als het zo door gaat kan het wel eens een stevige winter worden! We hebben zelfs nog niet eens de ideale drukverdeling gehad. Moest het deze maand niet bingo worden voor de winter dan hebben we nog steeds Januari+Februari !
Eigenlijk wil ik iedereen en vooral mezelf weer eens met de voetjes op de grond zetten want we hebben eigenlijk al heel wat gekregen deze winter. Veel meer dan we in sommige volledige winters maar krijgen!
Niet getreurd als donderdag niet wordt wat je er van verwacht hebt
Eigenlijk Love Snow: ik deel je mening. Het zijn examens en als het tegenvalt is dit eigenlijk zo erg niet. Alleen jammer dat je nooit zekerheid heb.
Ik ga toch thuis werken as donderdag. Effe geen zin om ergens bij Rossum te stranden....good goan.
Bij je voorzichtige sneeuwverwachting zei je dat je dit verwachtte voor donderdag + vrijdag. Betekent dat je donderdag èn vrijdag deze centimeters verwacht of totaal?
Het is totaal
Kijk hier maar even: http://forum.onweer-online.nl/index.php?s=...st&p=196562
Ik ben nieuw hier en tevens een bijna leek...
Graag jullie reactie op het volgende :
Veel mensen hebben het hier over sneeuw voor Donderdag. (Ik hoop het !!!)
Echter als ik op buienradar kijk en dan bij vooruitzicht 24-40 uur zie ik dat het grote neerslaggebied over ons land trekt.
Dit neerslaggebied is echter in heel Nederland aangeduid als zijnde regen ???
Is "buienradar" volgens jullie onbetrouwbaar of bestaat er ook een goede kans dat het echt alleen regen zal zijn ......
Tnx, misschien als er nog meer mensen interesse hebben, een apparte discussie voor opstarten scheelt veel zoeken.
Verschillende momenten met hevige laaglandsneeuw
14 december 2010 - 19:56
D-day donderdag nadert. De laatste kaarten zijn ietsje pietsje minder alarmerend. Maar dan volgende week! De GFS 00u (altijd 6 uur later beschikbaar) had voor komende week al 25cm voor Nederland in petto en de 12u houdt dat vast! Bovenstaande kaart toont dat het in de Alpen alleen maar fraaier wordt met elke 12 rekenuren die erbij komen. Het rood gaat er de komende dagen niet meer vanaf!
Hierboven de "donderdag-situatie". De taartpunt is langgerekter geworden. Met dit beeld zien we straks ook op de sneeuwkaart is de accumulatie lager. De 5cm wordt met de nieuwe berekening lang niet overal gehaald voor en tijdens de avondspits. Het zou dus nog kunnen meevallen. We blijven op donkeroranje. Als het koufront door is zit Nederland meteen stevig in de sneeuwbuien. Dus als we die avondspits doorkomen komt de sneeuwpret evengoed nog na het avondeten. Zie ook hoe mooi het front tegen de Alpen klapt en nog tot in Oostenrijk sneeuw brengt.
Vrijdag als het voorbij is, wordt er langs de Engelse zuidkust een nieuwe situatie gebrouwen. De lage landen dik aan de koude kant van de frontzone. Flinke sneeuwbuien van onze contreien tot over de Alpen. Dit keer profiteren de Franse Alpen opnieuw het meest! Ook de zuidkant pikt een graantje mee.
Wintersporters die onder de roze zone naar de Alpen rijden op de aangegeven tijdstippen (zaterdag) kunnen grote verkeershinder ondervinden! De nacht op zaterdag lijkt een soort "window of opportunity" maar 's nachts rijden, is ook niet ieders ding. Anders is ook rijden op zondag een goede optie. Met een beetje geluk zijn bij aankomst zondagavond de meeste bergwegen en passen weer een beetje in orde.
Thuisblijvers kunnen zaterdag de langlauflatten onderbinden. Of op ski's en snowboard achter auto's aan gaan hangen. Wees eens creatief. Ben je zuinig op je belag wacht dan nog tot maandagochtend. De echte sneeuwbom komt volgens de laatste kaarten pas zondagavond.
Hier dan het moment supreme zoals het nu al enkele rekenrondes op de kaarten staat. Noord-Frankrijk in de regen, Nederland en nu ook heel België in de hele dikke vette sneeuw. Hieronder zien we weer dat dit de Lage Landen naar 25cm kan gaan tillen. De ochtendspits maandag nogal problematisch. Misschien al weer droog, maar achter sneeuwruimers aansukkelen is ook niet ideaal. Misschien ook nog lokale felle sneeuwbuien.
We sluiten af met het toetje voor de Alpen: daar trekt maandag en dinsdag ook weer een sneeuwzone langs de Alpenhoofdkam. De blauwe puntjes zijn een hele kortstondige stijing van de sneeuwgrens naar 1400m in een golfje van west naar oost. Geen zorgen: het zakt meteen daarna onder de 800m. Weer 10 tot 20cm erbij! Een uurtje regen zou alleen helpen het sneeuwdek - vooral ook off-piste - te verstevigen. Deze laatste situatie eindigt in een zwak centraal-Europees hoog op woendag met overal dik winterse temperaturen.
Afsluitend de voor het verkeer enigszins meevallende sneeuwaccumulatie donderdag in de avondspits (LET OP: kan morgenochtend al weer meer zijn!) en de Arctische situatie zoals nu berekend voor komende dinsdagmiddag!
Vanavond geen langere analyse van hoe het verder gaat met de depressie voor de kust van Portugal. De GFS 12u komt op duidelijke verzachting van de bovenlucht uit. Aan de grond blijft de kou redelijk hangen in het grootste deel van Europa inclusief Alpen en Lage Landen. Volgens deze nieuwe berekeningen is er tot ruim voorbij kerst geen serieuze dooi in het laagland. Wat wil je ook met zo'n sneeuwdek. Een witte kerst zit er met dit scenario absoluut in, al kan langs de kust hier en daar flinke smelt optreden.
De GFS 12u is dus niet puur winters meer, maar de kaarten vanaf volgende week woensdag zijn zo rommelig, dat er evengoed hele andere interessante scenario's uit kunnen rollen. Mijn tip: vanavond niet voorbij volgende week woensdag kijken. Morgen weer een dag.
Weerman Hajo
Edit: en wat een mooie pluim! | Gewijzigd: 14 december 2010, 21:39 uur, door zwoof
Wow, wat een pluim...
oper en control gelijkgezind, en droog na het weekend, kan maar één ding betekenen toch ? Scandihoog ?
Donderdag/vrijdag +15 cm = meer dan 20 cm voor hier
Edit: en wat een mooie pluim!
Hij is echt super mooi!!
:D