Een hoogtelaag trekt vanaf Spitsbergen naar Engeland. Dit laag is gevuld met koude lucht. Ook aan de grond trekt een laag mee. De bijbehorende occluderende frontale zone trekt donderdag over ons land met substantiele (winterse) neerslag. In het westen is het eerst regen, overgaand in (natte) sneeuw. Landinwaarts sneeuwt het vanaf het begin. Langs de oostgrens kan derhalve zo'n 10 cm sneeuw vallen. Dit zit al dagen consistent in de uitvoer. Als de frontale zone gepasseerd is dan krijgen we te maken met een straffe noordelijke stroming van arctische lucht met sneeuwbuien. In het weekend trekt het laag wat zuidwestwaarts waardoor de stroming even oostelijk wordt en het weerbeeld wat rustiger.
Dit is duidelijk inderdaad, hoe de pluim ook mag springen aan het eind van de periode steeds, de info hierboven komt steeds weer terug, erg consistent dus, daarover maak ik me geen zorgen. Komt wel goed!
Voorspelbaar in het onvoorspelbaar zijn!
Een hoogtelaag trekt vanaf Spitsbergen naar Engeland. Dit laag is gevuld met koude lucht. Ook aan de grond trekt een laag mee. De bijbehorende occluderende frontale zone trekt donderdag over ons land met substantiele (winterse) neerslag. In het westen is het eerst regen, overgaand in (natte) sneeuw. Landinwaarts sneeuwt het vanaf het begin. Langs de oostgrens kan derhalve zo'n 10 cm sneeuw vallen. Dit zit al dagen consistent in de uitvoer. Als de frontale zone gepasseerd is dan krijgen we te maken met een straffe noordelijke stroming van arctische lucht met sneeuwbuien. In het weekend trekt het laag wat zuidwestwaarts waardoor de stroming even oostelijk wordt en het weerbeeld wat rustiger.
Misschien een overbodige vraag maar hoop toch wel dat dat het geen natte sneeuw wordt
in het westen maar droge sneeuw?
Momenteel koudste plekje van Europa Glattalp (1850 meter) met een tact van - 31 °C
Tendens snel verder zakkend, ben benieuwd of de -40 °C geknakt gaan worden !
Ciao Johann
ben van de kerst in Val thorens geweest vorig jaar.. Daar was het een mooie -28 overdag met windstoten van dik
100km/ph toen zijn de liften ook maar dicht gegaan. ( gevoels temp van zeker -40 denk ik ).
ook wel is in Ladis-Fiss een mooie -32 gehad dus ik weet hoe het voelt haha.
KOMENDE DAGEN:
Woensdag vallen er in het westen enkele buien maar in Gelderland blijft het overdag vrijwel droog. Naast wolkenvelden schijnt ook af en toe de zon. Het kwik ligt in de middag net boven het vriespunt. In de nacht naar donderdag gaat het weer vriezen. Het koelt begin van de nacht af naar -4 graden. In de loop van de nacht wordt de bewolking dikker en gaat het sneeuwen. De temperatuur loopt op naar 1 tot 2 graden als de dag aanbreekt. De sneeuw gaat over in natte sneeuw en in later in de ochtend over in regen. Ook ’s middags valt er regen en mogelijk later weer (natte)sneeuw. Bij een stevige westenwind wordt het met 2 tot 4 graden minder koud. In de avond vriest het weer en kan het glad worden. In de nacht naar vrijdag kan nog wat winterse neerslag vallen. Vrijdag trekt de storing weg en blijft het droog. In het weekend blijft het droog. De maxima liggen rond het vriespunt en ’s nachts vriest het licht tot matig vorst.
Dus eerst sneeuw, dan natte sneeuw, dan regen en dan weer sneeuw? dat wordt één grote soepsooi wat gaat opvriezen
Geloof daar maar niet al te veel van, copy cat van KNMI op basis van de verwachting gisteren.
Ik blijf gewoon goede hoop houden aan de hand van die positieve runs.
Lees enkele post van mij even terug, dat schetst een goed beeld van de verwachting die wij ook in het begin van de week gemaakt hebben, oostelijk deel gewoon sneeuw en het westen regen overgaand in sneeuw
Ik kan ze niet terug vinden.
Maar wat beteken die witte en grijze rondjes ook alweer.
Bewolking
Hier staat een uitleg:
http://vakman.weerdirect.nl/gfs/frame/rart_frame.htm
Vandaag verloopt de dag vrijwel droog en zo nu en dan zijn er zonnige perioden. Alleen in de kustgebieden is er kans op een winterse bui. Verder staat er vandaag een zwakke tot matige noordoostenwind, welke langs de Waddenkust vrij krachtig kan zijn. Door deze frisse wind blijft het overdag koud. In het westen liggen de maxima net boven het vriespunt, in het oosten vriest het de hele dag licht.
@ weeronline, gaat ook voor (landelijke) sneeuw op donderdag
In de loop van de avond draait de wind naar het noordwesten en in de nacht blijft er langs de kust kans op een winterse bui. Landinwaarts is het vrij helder en droog. De minimumtemperatuur komt uit rond -6 graden in het binnenland en tussen 0 en -4 graden in de kustprovincies.
Morgen verloopt de dag wisselend bewolkt met hier en daar (winterse) buien. De kans op een bui is opnieuw het grootst in de kustgebieden. De maxima liggen enkele graden onder het vriespunt in het oosten en rond of net boven het vriespunt in de kustgebieden.
Donderdag lijkt het land weer compleet wit te worden. Er trekt een actieve storing over het land. Donderdagochtend kan de neerslag een mengvorm zijn van regen en (natte) sneeuw. In de loop van de dag gaat de neerslag over in droge sneeuw en kunnen de hoeveelheden flink oplopen.
Na donderdag blijft de kans op winterse buien bestaan. De maxima liggen daarbij rond het vriespunt.
Auteur: Marie-Jette Wierbos - 14 december 2010 - 01:00
Ik woon in tjuchem 1km vanaf delfzijl.
Ze hebben het steeds over het oosten, valt delfzijl daar ook nog een beetje onder ?
of is dit toch echt het noorden?
Is Tjuchem sinds kort misschien verplaatst?
Ik woon mijn hele leven al in Delfzijl en Tjuchem ligt nog altijd ongeveer 13 km vanaf Delfzijl.
Kun je dit ook even in je profiel wijzigen?
Tjuchem ligt dus in het noord oosten van Nederland. | Gewijzigd: 14 december 2010, 09:16 uur, door albov
Citaat van Verwijderde_gebruiker_01, dinsdag 14 december 2010, 8:01 uur Hier nog een deeltje der van, komt in de lijn der verwachting met wat wij heel de week al roepen:
Donderdag krijgen we die "sneeuwdump", en als die gepasseerd is krijgen we een nieuwe stroming met arctische lucht gevuld met nog meer sneeuwbuien?
Even een kleine vermelding, onweer-online breekt record na record en daarvoor willen wij iedereen bedanken die daar een steentje aan bij draagt. We hopen nu dat we de 6000 leden gaan halen voor het einde van het jaar.