kan ik eindelijk mijn salomon kluunschaatsen eens echt uit proberen.
zet die sneeuw magneet maar ergens anders.
groetjes!
ps: de bijdragen van alle mensen hier worden door mij zeer gewaardeerd! vooral doorgaan
Sneeuw heeft grote impact op het openbare leven
Langzaam verkeer in de sneeuw
Beeld: NOS Toegevoegd: donderdag 17 dec 2009, 14:27
Update: donderdag 17 dec 2009, 19:48
Het is voor het eerst in vier jaar dat er zo'n dikke laag sneeuw is gevallen in ons land. In het noorden van het land ligt in sommige delen twintig tot vijfentwintig centimeter sneeuw. De laatste keer dat het flink sneeuwde was begin dit jaar, toen viel er zo'n tien centimeter.
bron: http://nos.nl/artikel/123225-sneeuw-heeft-...bare-leven.html
Vraag me af hoe WRF de situatie oppakt (DMO output ???)
Kijk ik naar EC-MOS voor de meer westelijke stations dan vanaf het middaguur gewoon sneeuw,.
Daarbij blijf ik erbij dat ook voor en tijdens WF passage de neerslag voor een groot gedeelte als (droge) sneeuw gaat vallen. (Zie voor details mijn eerdere bericht).
Ciao Johann | Gewijzigd: 13 december 2010, 23:20 uur, door Alpenweerman
dus dan komt er eerst regen over een kleine 10cm sneeuw en daarna weer sneeuw....
ik dacht dat het oosten alleen maar sneeuw zou krijgen. Ik kijk wel naar kaarten van morgen, dan staat er vast wel wel weer iets anders
Onduidelijkheid
Nadat er vandaag in het oosten door een actief sneeuwgebied 1-6 cm sneeuw 'gedumpt' is (westen regen of natte sneeuw), is inmiddels met een vrij stevige noordwestenwind de tijdelijke Noordzee-dooi in driekwart van het land ingetreden. Dit zie je vaak bij dit soort kwakkelige NW-stromingen.
ondertussen bouwt er zich boven de oceaan een zeer sterk hogedrukgebied op, wat de komende dagen geleidelijk zal 'doorstoten' naar Groenland waardoor de NW-stroming zich in de loop van deze week gaat verscherpen.
Maar eerst de korte termijn. Aan het begin van de nacht zal het onder een rug van hogedruk in het gehele land geleidelijk aan opklaren. De vorst is over het algemeen licht tot matig: in het oosten kunnen boven een vers sneeuwdek waarden onder -10 gemeten worden. Morgen hebben we dan over het algemeen een rustige en zonnige dag, waarbij de maxima rond het vriespunt liggen.
Ook in de nacht naar woensdag vriest het over het algemeen licht tot matig en lokaal streng. Woensdag overdag neemt de noordwesten wind toe en gaat geleidelijk meer bewolking aanvoeren. Er kan regionaal een klein beetje sneeuw vallen.
Donderdag: actieve Noordzeedepressie
Donderdagochtend krijgen we te maken met het warmtefront van een op grote hoogte koude Noordzeedepressie. De neerslag begint in een groot deel van het land aanvankelijk nog als sneeuw, maar gaat, als we in de 'warme sector' van de depressie terecht zijn gekomen bij een meer naar west draaiende wind, als snel over in ijzel en daarna zelfs in regen. Enkel Zuid-Limburg, de Ardennen en mogelijk ook het uiterste noordoosten ontkomen hieraan. Tegen het einde van de middag komt vervolgens het koufront over en dan gaat de neerslag al snel weer over in sneeuw. In de Ardennen kan er lokaal 30+ cm sneeuw vallen, in Zuid-Limburg op de plateau's tot 20 cm, in de oostelijke landshelft 5 tot (lokaal) 15 cm en aan de kust ongeveer tot 5 cm sneeuw. In de nacht naar vrijdag stroomt koudere lucht binnen en wordt het droog.
Daarna?
Na een waarschijnlijk onder een inversie koude zaterdag met mogelijk ook op uitgebreide schaal strenge vorst in de nacht naar zondag, valt er geen zinnig woord te zeggen over de lange termijn op dit moment. De verdeling van de uitvoer is ongeveer als volgt:
20%: zacht, maar een echte WC ontbreekt daarbij doordat de straalstroom zuidelijk blijft. Het zachte weer ontstaat bij die leden doordat er door koude lucht boven de oceaan een regionale ZW-circulatie in gang wordt gezet (zie laatste decade februari 2010).
50%: voortzetting van vuil kwakkelweer door aanhoudende noordstroming of rondtollende laagjes boven onze omgeving. De straalstroom blijft in al die gevallen eveneens zuidelijk: i.c.m. de noordcomponent in de windrichting is te zacht weer voor de tijd van het jaar daardoor uitgesloten, zonder dat het koud wordt.
25%: voortzetting van het winterse weer door de vorming van een warme inversie boven onze streken, waardoor depressies geen invloed meer hebben op ons weer en het rustig en koud is (a la januari 2009 in de zuidelijke helft van de Benelux).
5%: nieuwe kou-inval vanuit het oosten met daarbij verdere verscherping van de vorst (dat zijn die virtueel zeer koude leden in de pluim). Er dient wel rekening gehouden te worden met een virtueel sneeuwdek in vooral het ECMWF-model, waardoor bepaalde prognoses tè koud kunnen uitvallen over onze streken.
Witte Kerst?
Eigenlijk nog veel te ver om uitspraken over te kunnen doen, maar die kans schat ik nu in opongeveer 50% (zie de uiteenzetting hierboven). Hierbij gaat het in 20% van de gevallen om een 'gebroken-Witte Kerst' net zoals vorig jaar en in 30% van de gevallen om een ècht Witte Kerst doordat er een mooi droog sneeuwdek in stand wordt gehouden.
Ik hoop hiermee duidelijk genoeg geweest te zijn.
© Onweerfreak. | Gewijzigd: 13 december 2010, 23:40 uur, door Onweerfreak
dus dan komt er eerst regen over een kleine 10cm sneeuw en daarna weer sneeuw....
ik dacht dat het oosten alleen maar sneeuw zou krijgen. Ik kijk wel naar kaarten van morgen, dan staat er vast wel wel weer iets anders
Ben ook zeer benieuwd wat er dan overblijft aan sneeuw na de regen en hoe groot het witte pak gaat worden als de sneeuwbuien voorbij zijn.
Jullie in Hengelo, Almelo ,Twente alles achter Heino boffen ook altijd he haha ! Hier maar 1,5cm sneeuw :-S Achja beter iets als niets. Btw het is hier -2.4C
Top dagen dit jaar 2012 ;
20 + 21 Mei
Top dagen vorig jaar 2011 ;
28 April, 10/11Mei, 28 Juni, 26 Augustus en 10/11 September
http://www.scientias.nl/hoe-zwaar-is-sneeuw/21365
KNMI: van 80% voortzetting van het "koude" weer naar niks...
Onze Amerikaanse sensatievriend: van zeer strenge vorst voor heel Europa naar niks...
Ps: niks = warm weer...
Die sneeuwplaatjes van Jan heb ik mij vorige winter ook "stuk" op zitten staren maar uiteindelijk kwam er eigenlijk nooit iets van terecht. (4 sterretjes hebben we hier in ieder geval niet gehaald).
De nieuwe pluim ziet er weer een stuk hoopvoller uit.
Hopenlijk gaat die trend zich voort zetten en gaat het vanaf donderdag (ook langs de kust) helemaal los.