Neerslagtype is een aandachtspunt. Het westen van het land komt in de "warme sector" van de frontale golf. Daar zal de neerslag vallen in de vorm van regen/natte sneeuw. het oosten blijft in de koude lucht en daar valt sneeuw. Hoeveelheden in de orde van 1 a 2 mm in het westen. In de oostelijke helft berekent Hirlam in de middag en avond 2-4 cm sneeuw. In de overganszone is er een kleine kans op wat onderkoelde neerslag, progtemps, bv EHDB geven dit ook aan. Het is wel zo dat als de neerslag wat intensiever wordt het temp-profiel snel naar de 0-graden isotherm zal worden getrokken a.g.v. verdamping. Als de golf gepasseerd is en de aangevoerde lucht wordt weer kouder, dan is er later in de avond en nacht ook nog kans op bevriezing van natte weggedeelten, dit zal begrijpelijkerwijs vooral voor het westen van belang zijn.
Vanochtend lekker koud. Weinig wind, dus voelde goed aan.
KNMI is er nog niet helemaal uit geloof ik. Geven alleen waarschuwingen voor aanvriezende weggedeeltjes en een beetje natte sneeuw. Vraag me af wat dit nu weer wordt, want de vorige keer voorspelde ze 1-3 cm, en viel er meer dan 10cm.
Neerslagtype is een aandachtspunt. Het westen van het land komt in de "warme sector" van de frontale golf. Daar zal de neerslag vallen in de vorm van regen/natte sneeuw. het oosten blijft in de koude lucht en daar valt sneeuw. Hoeveelheden in de orde van 1 a 2 mm in het westen. In de oostelijke helft berekent Hirlam in de middag en avond 2-4 cm sneeuw. In de overganszone is er een kleine kans op wat onderkoelde neerslag, progtemps, bv EHDB geven dit ook aan. Het is wel zo dat als de neerslag wat intensiever wordt het temp-profiel snel naar de 0-graden isotherm zal worden getrokken a.g.v. verdamping. Als de golf gepasseerd is en de aangevoerde lucht wordt weer kouder, dan is er later in de avond en nacht ook nog kans op bevriezing van natte weggedeelten, dit zal begrijpelijkerwijs vooral voor het westen van belang zijn.
Persoonlijk betwijfel ik of het westen wel regen krijgt. Twee weken geleden werd er ook voor gewaarschuwd maar toen bleef het KNMI de temp voor het westen constant naar beneden stellen. En waar lag uiteindelijk de meeste sneeuw? precies, het westen. (Later in de week pas limburg en andere delen van oost-Nederland).
Ook afgelopen nacht is voor een deel van het westen (voornamelijk NH) veel kouder verlopen dan werd voorspeld. Dat zegt uiteraard niks over de huidige voorspellingen.
Ik moet het eerst nog zien, dan geloven. Ik zeg dit uiteraard niet omdat ik zelf westelijk woon, maar ik heb gewoon het gevoel dat het KNMI er naast zit | Gewijzigd: 13 december 2010, 09:09 uur, door koen17
dubbeldekker !
edit 2
Jan, je hebt de verkeerde weg gehaald maare is die KNMI verwachting voor vandaag en morgen ? of donderdag ?
Het komt niet uit de middenlangetermijn beoordeling, dus ik neem aan dat het voor vandaag is? K vin het maar koud hoor, mijn verwachting is dat het dan ook niet als druppel gaat vallen,maar in (natte) vlok vorm. Altijd weer spannend rond deze tijd van het jaar. Is er bij jullie 2 eilandjes verder ook zo'n groot temperatuurverschil geweest? van gistermiddag +6 tot -4 vannacht? (volgens mijn Oregon-speeltje)
Goedemorgen Jan en Forum
Wordt inderdaad een spannend gevalletje nowcasten vanavond.
Uitgaande van GFS, ontloopt Hirlam niet zo veel, trekt de neerslag behorende bij het front vanavond van noord naar zuid over Nederland. Tegelijkertijd zien we in de warmfrontsector de theta-E's oplopen tot 14 °C (= sneeuwvalgrens van circa 150 meter, gemarkeerd door de gele lijn) en iets meer naar het westen tot 16 °C (= sneeuwvalgrens van 250 meter, gemarkeerd door de rode lijn). Vooral ten westen van de rode lijn wordt het vanavond kritisch met de neerslag in de vorm van sneeuw. (zie onderstaande kaarten)
Echter, en dit is ook mooi omschreven door het KNMI, zal de isothermie (koude onderste luchtlaag met gelijk blijvende temperatuur) in combinatie met neerslag afkoeling zeker een grote, dan wel niet bepalende rol kunnen gaan spelen. Anders gezegd, de theoretische sneeuwvalgrens komt door deze 2 factoren lager te liggen waardoor het ook in het westen zou kunnen blijven sneeuwen.
Andere belangrijke factor mbt isothermie effekten is de wind. Weinig wind is gunstig voor de isothermielaag, deze wordt dan niet tot nauwelijks weggeruimd. Komt echter de wind erin dan wordt deze geheel of deels weggeruimd en gaat het gewoon regenen.
In het verder verloop van de avond wordt het van noord naar zuid weer droog en vanaf 00h00 verlaat de neerslag via Limburg het zuiden, koude lucht stroomt van het noordoosten weer binnen.
Al met al weertechnisch een spannend avondje in Nederland
Warmfrontsector lig over het midden van Nederland
en s'vanonds alweer over Belgie, Nederland dan al weer in de koude (en droge lucht)
Cioa Johann | Gewijzigd: 13 december 2010, 09:44 uur, door Alpenweerman
Bedankt voor het plaatsen Johann. Begin jou teksten plaatjes enz ook steeds meer te begrijpen. Ff rustig voor gaan zitten. Bakkie leut en peukje erbij dan komt t goed. En dat voor de maandag
heerlijk relaxt zo toch
Wha zo zit ik ook hier. Bakkie koffie, peuk op de lipbe en genieten.
Maar....ben eigenlijk meer met donderdag bezig. Ben benieuwd wat er dan precies gaat gebeuren.
Goodmeurning allemaal trouwens!!