http://www.yr.no/sted/Nederland/Nord-Holla...tidsvarsel.html
dit ziet er wel leuk uit voor Haarlem,.... | Gewijzigd: 12 december 2010, 10:06 uur, door tdv
Het is wisselend bewolkt en met uitzondering van het oosten en noordoosten komt eerst nog een enkele bui voor. De temperatuur ligt rond 6 graden, maar in het uiterste oosten en noordoosten ligt de temperatuur nu rond een graad of 3. In de loop van de dag stroomt de koudere lucht boven het noordoosten over de rest van het land uit. Het klaart bovendien op en het gaat in de avond op veel plaatsen licht vriezen. De wind draait van noordwest naar naar noord tot noordoost en is boven land meest matig, aan de kust (vrij) krachtig. De wind neemt in de avond af.
In de nacht van zondag op maandag vriest het, bij weinig wind en weinig bewolking, licht tot matig. De minimumtemperatuur ligt tussen de -2 en lokaal -7 graden.
Maandag begint met zon, de bewolking neemt van het noorden uit toe en in de middag en avond trekt er van het noorden uit een gebied met neerslag over het land. In het westen en noordwesten valt regen, in het zuidoosten en oosten (natte) sneeuw. In de loop van de avond klaart het van het noordoosten uit weer op. De middagtemperatuur ligt tussen 5 graden aan de westkust en iets boven nul in het zuidoosten. De wind is westelijk, zwak tot matig, langs de kust vrij krachtig en draait in de avond naar noordoost.
Bron knmi.
Profs doen/durven dat niet omdat zij een publiekelijke functie hebben wat ik ook goed kan begrijpen.
al met al voorspellingen gebaseerd op een run is toch leuk om dan het enthousiasme van de amateurs te lezen. Tenminste ik akn daar van genieten.
Mee eens !
Van het voorspelde koude weer is niet veel meer over volgens mij.KNMI is ook weer helemaal omgedraaid zag ik,van 70%kans op koud winterweer naar 80%!kans op (vrij)warm weer.pfffff.......
Die zijn op basis van de laatste 2 pluimen gemaakt volgens mij. Dat kan morgen wel weer tussen op 60/40 50/50 liggen. Jan verwacht immers ook betere pluimen. Het verleden heeft me geleerd dat het KNMI daarna pas e.e.a. aanpast, terwijl het hier al zichtbaar was. MAW je kan beter hier kijken dan loop je net een stapje voor.
Het zijn spannende dagen voor een weerman: de komende dagen zal worden bepaald of de winter full speed doorgaat of dat er een periode van verzachting volgt. De aankomende dagen gaat Europa inclusief de Lage Landen in ieder geval hevig de diepvries in. Vandaag nog wat regen in Nederland.
Hierboven kijken we meteen weer naar die taartpunt en die ritssluiting waar we gisteravond ook samen op gelet hebben. Hou staat ier er vandaag op? Waar ligt donderdag het occlusiepunt (de zipper)? Bovenstaande reeks begint met het plaatje waarop je de regen voor de zuid-oostkust van Groenland ziet. Dat is tegelijkertijd het nog wat onzekere moment komende dinsdag waarop in Nederland een of twee centimeter sneeuw kan vallen (ochtendspits!).
Dan zie je voor de Noorse kust die depressie groeien die vervolgens op weg naar het zuiden een sneeuwbom gaat droppen tussen de Lage landen en de Franse Alpen. De GFS 00u berekent voor donderdag enerzijds voor de Lage Landen een paar graden dooi, anderzijds des te heftiger natte sneeuwval. Na passage van het front komen de Lage Landen in een koude zone met dagenlange kans op sneeuwbuien. Vrijdag berekent het model nog net wat lichte dooi langs de kust, verder vriest het dan weer en groeit er een sneeuwdek van minstens 5cm. Donderdag kan ondanks de dooi toch een verkeerschaos optreden simpelweg omdat je met die mate van sneeuwval geen hand meer voor je ogen ziet. En als de volgende berekeningen iets meer kou berekenen, dan kan er donderdag al 10 tot 15cm sneeuw blijven liggen.
Hierboven nog even hoe bovenstaande ontwikkelingen aan de grond uitpakken! Een handvol kaarten beginnend met dinsdagmiddag als er in Nederland 2cm sneeuw kan liggen. Dan de taartpunt donderdag midden over Nederland heen. Dan de situatie vrijdagmiddag als de Lage Landen helemaal wit zijn en de Franse Alpen hun 30 tot 50cm al hebben gehad. Die sneeuw voor de Franse Alpen staat trouwens morgen ook al op onze weerkaarten en op de centimeterlijst. Die ene dag erbij zal een heel verschil uitmaken!
Helemaal waar,ik kijk ook meer hier dan naar het knmi haha
* EDIT: Zie je wel