Overzicht
Alle pluimen op 1 pagina
Neerslag inclusief een mooie sneeuwradar
Temperatuuroverzicht
WRF sneeuwkaarten
Nog steeds zien we uitgesproken winterse drukverdeling boven grote delen van Europa. Oorzaak hiervoor is een geblokkeerd stromingspatroon op de Atlantische Oceaan. (Hoog Groenland-IJsland, Engeland en als tegenhanger een een hoogtetrog over oost en centraal Europa). Vanaf begin volgende week trekt een laag via Polen verder naar het oosten weg en aan de achterkant kan nogmaals hoogreikende koude arctische lucht naar centraal en west Europa uitstromen. Hoogtepunt van de kou wordt dinsdag en woensdag verwacht.
Vanaf dan zien we echter veranderingen in het grootschalige luchtdrukpatroon ontstaan met mogelijk grote gevolgen voor het winterweer in west en centraal Europa !
De oorzaak van de aanval op het winterse bastion zien we rond het midden van de week in de omgeving van Spitsbergen opduiken. Daar ontwikkelt zich een depressie die, gevuld met zeer koude lucht, vrij snel naar het zuiden verplaatst en zaterdag al boven de Benelux wordt berekend. Tevens zien we een andere depressie via New Foundland naar het noordoosten van Canada trekken. (kaart)
Doordat het laag bij Spitsbergen naar Westeuropa trekt wordt door advectie van de enorme bel met koude lucht in de hoogte (KLA) de hoogterug als het ware van zijn grondvesten gerukt. Tevens zien we dat door de depressie bij oost Canada aan de westflank van het hoog de advectie van warme lucht (WLA) stopt resp. meer naar het noorden toe plaatsvindt. Hierdoor verplaatst de blokkade zich geleidelijk naar het noordoosten en wordt de hoogterug boven de Atlantische Oceaan afgebroken. (WLA is essentieel voor de opbouw van een hoogterug (blokkade).
Ook in de hoogte (100 hPA) zien we soortgelijke ontwikkelingen (laatste kaart). Al met al ontwikkelingen die mij niet bepaald gerust stellen vwb. het aanhouden van de winterse blokkade en winterweer. De komende dagen zal moeten blijken in hoeverre GFS en ECMWF op het juiste spoor zitten met deze ontwikkeling.
ECMWF 100 hPA voor de 20 december met zonale stroming (west)
Ciao Johann
nieuwe verwachtingen komen weer met pakken sneeuwen en minima rond -11°C ecmwf komt meestal wat later met dergelijke verwachtingen, afwachten dus!
Idd, en zelfs -7 overdag.
Maar ook hier geldt, het is slechts een run. Dus kan ook weer alle kanten op.
En die sneeuw moet dan wel vallen natuurlijk. Als donderdag/vrijdag regen valt dan heb je al geen sneeuwtapijt waar GFS nu wel mee doorrekent.
Dat we niet alleen op het ECMWF moeten afgaan laat GFS maar mooi weer zien!
al gekheid op een stokje
Hoop Gewoon op een langdurige vorst periode, maar het gaat steeds op een neer.
weer twee weekjes vost en dan weer dooi
misschien zit het op heel lange termijn aan te komen eind jan / begin feb
-----------------------------------------------
As't nait gait zoas't moet, mot't mor zoas't gait
Actuele Sneeuwhoeveelheid Belgie : http://home.scarlet.be/~bv465264/sneeuw/index.htm
Snowcam Mont-Rigi: http://www.meteo.be/meteo/view/nl/4909966-...+Mont+Rigi.html
Is het goed dat ik dit hier iedere avond plaats? Zo hebben jullie alvast elke avond info wat betreft de ardennen
ziet er goed uit nu maar afwachten wat het precies gaat worden
maar als ik het de afgelopen weken hier goed las word deze situatie al een tijdje aangekondigd dus dat kan bijna niet meer mis gaan | Gewijzigd: 11 december 2010, 23:31 uur, door Klapper
al gekheid op een stokje
Hoop Gewoon op een langdurige vorst periode, maar het gaat steeds op een neer.
weer twee weekjes vost en dan weer dooi
misschien zit het op heel lange termijn aan te komen eind jan / begin feb
ik hoop ook is op een echte lange ijs-schaatsperiode
in januari en februari is de zee nog wat koeler waardoor de kans alsmaar groter wordt.. http://home.hccnet.nl/v.d.horn/meteopagina...temperatuur.htm
ziet er goed uit nu maar afwachten wat het precies gaat worden
maar als ik het de afgelopen weken hier goed las word deze situatie al een tijdje aangekondigd dus dat kan bijna niet meer mis gaan
Fijn he zulke jonge geesten hier
Nou, maar het kan altijd mis gaan, niks is verandelijker dan het weer. Op de lange termijn is sowieso moeilijk te zeggen. Maar gezien de trend van afgelopen dagen idd, hou ik ook goede hoop 2 mindere pluimen zeggen nog niet alles.
Laat nu maar de sneeuwbom komen op Donderdag/vrijdag en ook al een voorproefje op Dinsdag ;p