Dan lezen we anders de kaarten. Me dunkt.
Maar leg uit, waar zit ie in de kaarten dan. Kep liever dat ik er flink naast zit. Zon winter liefhebber ben ik wel.
Nee grapje.... Is er ook niets te vinden in de Almanak.... van vroeger... je weet wel dat kleine zakboekje waar heel veel beschreven wordt ???
maar uhhh.... punten slijpen is ook niet alles.... schaatsen slijpen lijkt mij beter hoor......
Laten we gewoon afwachten, en kijken wie er uiteindelijk gelijk hebben gekregen.....
Moeder natuur laat toch niets vooraf weten wat zei in haar petto heeft....
afwachten dus!!!
| Gewijzigd: 11 december 2010, 00:24 uur, door mbouman
P.S. natuurlijk kan dit beeld nog veranderen in de komende dagen/weken. Ik hoop hier natuurlijk op.
Ik heb de laatste tijd hier veel gelezen over een flinke koude aanval. Zelfs Polar Tsunami.
Dat is nog steeds niet ingetrokken.
En nu ga je doodleuk zeggen dat -2 ook lekker is.
Tuurlijk is dat lekker en die eventuele sneeuw (nog onzekerder dan de temps zelfs) kan ook leuk zijn. Maar we zitten al dagen te discussiëren over die extreme kou die in aantocht zou zijn.
Het lijkt wel "not-done" om wat kritiek te hebben met nuchter inzicht. Nou, mijn excuus dan maar.
Ik zou net zeggen, een -2 / -4 is toch heel wat anders dan een -15
Als volgende week de minimale temperatuur naar de -8 of -10C gaat kun je wel degelijk spreken van extreme koude.
Het is dan immers zomaar 10C te koud tov de normaal.
Je moet alles wel in de juiste verhoudingen zien. Extreem koud in Nederland is niet hetzelfde als extreem koud in Siberië.
Kijk anders eens naar de kaartjes die ik eerder heb gepost:
http://forum.onweer-online.nl/index.php?sh...mp;#entry193913
Let op, de temperaturen van -40C boven ons land voor die datum zijn op 500 hPa, dit zijn niet de bodemtemperaturen.
Edit:
Nog even een windkaartje voor volgende week donderdag, de 16de.
Je ziet op dit kaartje een sterke noordelijke wind, ca windkracht 7/8 bij Nederland. | Gewijzigd: 11 december 2010, 00:35 uur, door Han
P.S. natuurlijk kan dit beeld nog veranderen in de komende dagen/weken. Ik hoop hier natuurlijk op.
Ik zou zeggen, wees blij dat het bij ons zo'n vaart niet zal lopen. Denken jullie dat het leuk is bij zo'n temperaturen? Heb het liever wat minder koud met veel sneeuw zodat we er ook nog wat van kunnen genieten. Bij -15°C zal dat niet zo leuk zijn en ik denk dat veel mensen hun huis ook niet warm genoeg gaan krijgen om comfortabel warm te zijn.
Ohw, lees het nu pas...mijn innige deelneming...en sterkte! (schouderklopje)
Ik denk dat we iets te snel van stapel zijn gelopen betreft die extreme aantocht....
Wil ook niet zeggen dat deze er niet KAN komen, maar het blijkt dat we hierop toch erg gefixeerd zijn met z'n allen...
Of misschien duurt alles net even te lang als we naar de kaarten kijken en alles langzamerhand toch aan het bijtrekken is, of meer voor duitsland zien dan voor nederland.
Veel mensen kunnen hier ook niet tegen kritiek, ik zie het zo.... als we met z'n allen maar blijven roepen dat het morgen gaat sneeuwen.... dan sneeuwt het echt niet hoor.....
Tis maar net hoe we berichten oppakken.... en ook hoe je ze in welke context dan ook leest....
Sommige berichten kunnen zeer negatief naar voren komen, terwijl ze in spraak anders over zouden komen....
Kortom: geen paniek....en laten we een paar dagen afwachten en dan weer kijken wat de kaartjes berekenen....
Dat klopt ik zag zelfs een kaartje van -35 graden in zuid- Duitsland. En wij aan de rand slechts een schamele -17
Maar ik kan me het "gezeur" van Anko wel voorstellen. Er worden idd veel dingen opgeblazen hier, althans zo kan je het lezen. Daar ben ik het mee eens. Maar ik ben wel blij met de verwachting zoals ie nu is. Ook al zijn de temperaturen dan (nog) niet extreem laag, je mag e.e.a. wat er nu gaande is met het weer, best opmerkelijk noemen. Zeker gezien de vroege periode. Hoe lang is het geleden dat we 2 lange vorst periodes achter elkaar hadden in november en december?
Als volgende week de minimale temperatuur naar de -8 of -10C gaat kun je wel degelijk spreken van extreme koude.
Het is dan immers zomaar 10C te koud tov de normaal.
Je moet alles wel in de juiste verhoudingen zien. Extreem koud in Nederland is niet hetzelfde als extreem koud in Siberië.
[/url]
Let op, de temperaturen van -40C boven ons land voor die datum zijn op 500 hPa, dit zijn niet de bodemtemperaturen.
Aan de laatste kaarten en pluimen te zien zitten we overdag rond de 0 of er net iets onder, en snachts rond de -3/-5 met 1 uitschieter naar -10 (waarvan ik vermoed dat die nog wel bijtrekt)
Dat is niet zo heel bijzonder en geen sprake van de extreme koude zoals die de afgelopen week besproken is en eigenlijk nu nog doorgaat alsof er geen verandering plaats vind.
Strenge vorst is overdag rond de -5 en snachts rond de -10. En dan niet voor 1dag en nacht, maar voor zeker een weekje. En dat is zelfs niet "extreem". Die Polar Tsunami, dat is extreem. Of wat AccuWeather vandaag liet zien in het filmpje, dat is extreem. Maar de laatste kaarten/pluimen laten compleet wat anders zien.
Of we hebben ons beeld van "extreem" aangepast aan die laatste 10 jaar van zachte winters en heb ik de memo erover gemist.
Gecondoleerd Donar.
Ik hoop dat het inderdaad geen slecht weer op die dag zal gaan worden.
Dit ben ik met je eens. Daar wil ik ook niets aan af doen. Best bijzonder.
Maar dat is wel even van een ander kaliber dan de discussie over extreme koude die in aantocht moest zijn.
Gecondoleerd Donar. Ik hoop voor jou en je familie dat het dinsdag bij jullie goed weer blijft. Sterkte! | Gewijzigd: 11 december 2010, 00:54 uur, door Onweerfreak
Hoe dan ook, tot er een nieuw topic geopend wordt blijf ik wel altijd kijken naar de opening aan het begin. Hier staat de verwachting zoals ie is geschetst door Jan. Hier staan dus geen overdreven dingen in. En loopt het nog steeds in de lijn der verwachting volgens mij.